versowod

«می‌دانیم که بازار بالقوه بزرگی برای محصولاتمان در ایران وجود دارد. بازار ایران بار دیگر به مزایای چوب اسکاندیناویایی پی برده است و از آنجا که اقتصاد این کشور در مسیر توسعه قرار دارد، انتظار داریم این بازار علاقه فزاینده‌ای به چوب درجه یک ما نیز نشان بدهد.»

به گفته والیو، در حال حاضر، ایران سالانه تقریبا یک میلیون مترمکعب چوب صنوبر وارد می‌کند. اما آنچه که چوب سفید Versowood را از سایرچوب‌های سفید متمایز می‌کند کیفیت ظریف آن است. والیو، ضمن اشاره به کیفیت منحصر‌به‌فرد محصولات این شرکت می‌افزاید: «تفاوت محصولات ما با سایر محصولات به اندازه‌ای است که گمان می‌کنید دو محصول پیش رویتان تقریبا دو محصول کاملا متفاوت هستند.، علاوه بر کیفیت ظاهری، کیفیت فنی محصولاتمان نیز آن‌ها را متمایز کرده است. چوب‌های تولیدی Versowood در کوره خشک می‌شوند، میزان رطوبنشان بین ۱۶ تا ۱۸ درصد است و نرخ یکنواختی بالایی دارند. تفاوت‌ها عظیم است.»

واحدهای اصلی فراوری چوب Versowood در اوتاوا، ریهیماکی، هنکسلمی و ویروماکی مستقر هستند. در این واحدها، کنده‌های درخت، به صورت خودکار و با استفاده از خطوط تولید مدرن شرکت، دسته‌بندی و مشخص می‌شوند. بدین ترتیب، کیفیت محصولات، یکنواختی سطح اره‌کشی‌شده، دقت اندازه‌گیری‌ها و نتیجه مطلوب مرحله خشک کردن تضمین می‌شود. یکی دیگر از عواملی که به جذابیت محصولات Versowood می‌افزاید هزینه‌های پایین حمل و نقل آن در مقایسه با محصولات سایر رقبا است.

دکل‌های برقی سازگار با محیط‌زیست

یکی از محصولات مهم Versowood دکل‌های برق چوبی آن است و ایران نیز همیشه یکی از بازارهای سنتی این محصول بوده است. جوها نوپملا، مدیر بخش چوب‌بری شرکت، در این باره می‌گوید: «تا سال ۱۹۹۷ میلادی، بیش از ۳۰۰ هزار دکل از فنلاند به ایران وارد کردیم. بعضی از این دکل‌ها همچنان در وضعیت بهره‌برداری قرار دارند. تراکم بالای چوب درختان فنلاندی، که سرعت رشد اندکی نیز دارند، آن را به یکی از بهترین مواد خام موجود برای تولید دکل تبدیل کرده است. عمر مفید طولانی و ماهیت منحصربه‌فرد دکل‌های Versowood که آن را از هر گونه تعمیر و نگه‌داری بی‌نیاز می‌کند باعث شده است این محصولات با محیط‌زیست سازگار باشند و، در مقایسه با دکل‌های بتنی، کارایی اقتصادی بالاتری داشته باشند.»

انتخاب چوب مناسب برای دکل‌های Versowood طی مرحله بهره‌برداری از جنگل رخ می‌دهد. بدین ترتیب، تنه‌های صاف، بلند و کم‌شاخه به تیرک تبدیل می‌شوند. به گفته نوملا، «این چوب‌ها بسیار سبک هستند و می‌توانند به صورت پیش‌ساخته عرضه شوند و یا در محل ساخته و سپس به نقطه دلخواه منتقل شوند. همین ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای ویژه و مناسب برای ایران تبدیل کرده است چرا که، در این کشور، با فواصلی طولانی و شرایطی متنوع مواجه هستیم.»