از طرفی نقش مهم و تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی در این روند افزایشی را باید در نظر داشت. افزایش انواع اپلیکیشن‌های کاربردی و جذاب برای سیستم‌عامل‌های موبایل، استفاده از اسمارت‌فون‌ها را در کشورمان کاربردی‌تر کرده و هر روزه افراد بیشتری به سمت استفاده از این ابزار، گرایش پیدا می‌کنند. امروزه میزان ساعاتی که یک فرد در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند بیش از سه ساعت است و این حضور در شبکه‌های اجتماعی در کشور ما از استقبال و رشد خوبی برخوردار است؛ افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و طبیعی است که بخواهند در قالب حضور در این شبکه‌ها، سایر نیازهای خود را نیز برطرف کنند که یکی از گسترده‌ترین نیازمندی‌های آنها، امکان انجام عملیات بانکی و پرداخت در بستر این شبکه‌هاست.

از سویی رسانه‌های اجتماعی فراگیر هستند و مکان برای آنها تعریف نشده است، بانک‌ها می‌توانند از این عامل برای تبلیغ نام تجاری خود استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی یک حلقه بازخورد بین بخش بازاریابی و پاسخ مشتریان راه‌اندازی کنند، و حتی می‌توانند با تعاملی‌تر و پاسخگوتر کردن کمپین‌ها، به باقی ماندن بانک در لیست مورد نظر مشتری کمک کنند. بنابراین رسانه‌های اجتماعی توسط تعامل با مشتریان از طریق کمپین‌های محاوره‌ای، پیام‌رسانی مثبت و پاسخ دادن آسان به گلایه‌های مشتری، عاملی برای افزایش وفاداری مشتریان نسبت به بانک ارائه می‌کنند.

اپلیکیشن بله

با افزایش فضای رقابتی بین بانک‌ها، آنها ناگزیرند به طور جدی به سمت مشتریان خود گام بردارند و تمام تلاش و کوشش خود را برای کسب رضایت آنها به کار گیرند و این مقتضای فضای رقابتی کنونی است و هیچ راه گریزی وجود ندارد. به عبارتی شبکه‌های اجتماعی در حال بازتعریف هویت خود در قالب شبکه‌های اجتماعی دارای قابلیت‌های بانکی هستند! به عنوان مثال، امروزه یک مشتری به راحتی می‌تواند با دارا بودن فقط شماره تلفن دوست یا طرف حساب خود، انتقال پول و کارت به کارت را در بستر شبکه اجتماعی به انجام رساند.

بر اساس این روندها و نیازسنجی‌ها، در طراحی اپلیکیشن «بله» چند هدف راهبری دنبال شده است. با توجه به ماهیت پیام‌رسانی این اپلیکیشن، «بله» در ابتدای امر یک پیام‌رسان است که شبیه پیام‌رسان‌های مطرح داخلی و خارجی امکان ارتباط و تعامل افراد را میسر می‌سازد و در وهله بعد، برای اولین بار در کشور امکان عملیات بانکی و پرداخت در بستر این پیام‌رسان فراهم شده است که شرکت داده‌ورزی سداد، به نوعی ابتکار عمل در این زمینه را در دست گرفته است. نکته بعدی که لازم است خاطرنشان شود این است که «بله» یک اپلیکیشن پرداخت مطابق با تعریف‌های متداول و مرسوم نیست؛ بلکه فراتر از یک اپلیکیشن پرداخت است که ارزش افزوده‌ای فراتر و با ارزش‌تر از هر امکانی را که در اپلیکیشن‌های پرداخت وجود دارد از طریق هویت پیام‌رسان بودن خود، فراهم می‌کند.

در نامگذاری اپلیکیشن پیام‌رسان شرکت داده‌ورزی سداد، پیشنهادهای فراوانی از سوی کارشناسان، مدیران و مشاوران شرکت مطرح شده بود که در نهایت با توجه به مقبولیت بالای نام «بله» این نام انتخاب شد. از مهم‌ترین دلایلی که در توجیه نام «بله» مطرح بود این بود که اولاً در زبان فارسی «بله» به‌عنوان یک جواب مثبت و یک آوای پرانرژی با بیشترین میزان کاربرد و فراگیر است. از طرف دیگر چون محصول پیام‌رسان با توجه به سیاست‌های کلان شرکت به صورت مداوم در حال توسعه در چند محور اصلی است لازم بود اسمی انتخاب شود که بعداً با کارکردهای محصول هماهنگی خود را از دست ندهد. به‌عنوان مثال اگر اسمی در حوزه پیام‌رسانی، گفت‌وگو یا تعامل فرد با فرد انتخاب می‌شد با کارکرد محصول در حوزه‌های سرویس‌های بانکی هماهنگی نداشت. از طرف دیگر سیاست شرکت در این محصول ارائه یک محصول جامع است که بتواند نیازهای کاربران را به راحتی مرتفع کند، یعنی نوآوری‌های محصول لازم است به راحتی، سهولت و سرعت نیازها را پاسخگو باشد. لازم به ذکر است که شعار برگزیده‌شده برای این محصول نیز به صورت «بله، به راحتی!» است.

«بله» می‌خواهد بانک ملی را به مردم نزدیک کند؛ به اندازه نزدیکی مردم با گوشی موبایل آنها! به عبارتی «بله» می‌شود نزدیک‌ترین شعبه بانک ملی به هر فرد. مشتری باید بتواند در بستر شبکه اجتماعی «بله»، به راحتی با بانک خود ارتباط برقرار کند و حتی مشتریان VIP می‌توانند با امکانات «بانک آفیسر» که بر روی نسخه جدید «بله» تعبیه شده است از امکانات ویژه شعب نیز بهره‌مند شوند؛ از طرف دیگر بتواند تعاملات اجتماعی خود را که مبتنی بر انتقال پول هست به راحتی انجام دهد. مثلاً اموری مانند خیریه‌ها و جمع‌آوری صدقه، قرض‌دهی فرد به فرد، صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک، انتقال پول فرد به فرد، کانال‌های فروشگاهی و موارد مشابه به بهترین نحو در بستر «بله» می‌تواند شکل بگیرد. در حالی که از پیام‌رسان‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداخت نمی‌توان چنین انتظاری را داشت.

شرکت داده‌ورزی سداد با طراحی و ارائه پیام‌رسان ایرانی «بله» توانسته است گوی سبقت را از رقبای داخلی ربوده و با ارائه سرویس‌های کارت به کارت، پرداخت قبوض و خرید شارژ بر روی بستر این پیام‌رسان، توانسته است استقبال خوبی را از سوی جامعه به دست آورد. در ابتدا، در ارائه سرویس کارت به کارت هدف این بود که پرداخت فرد به فرد تسهیل شود. پرداخت فرد به فرد از جمله اصطلاحات جدید دنیای فناوری‌های بانکی است. یک تعریف راحت و سردستی از پرداخت‌های فرد به فرد، انتقال وجه بین افراد به صورت الکترونیکی است در بازاری بزرگ و رو به رشد با بازیگران پرآوازه‌ای همچون PayPal, Venmo Facebook Messenger, Square Cash و.... دغدغه روش‌های نوین انتقال وجه، همچون نسل جدید همه تکنولوژی‌های امروزی، سرعت، امنیت و سهولت بیشتر برای کاربران است. نرم‌افزارهای انتقال وجه فرد به فرد، این امکان را فراهم می‌کنند تا هر حساب کاربری در این سیستم‌ها، با یک یا چند حساب بانکی ارتباط داشته باشد.

انتقال وجه با سیستم‌های پرداخت فرد به فرد، به همین سادگی است: فرد مورد نظر را انتخاب می‌کنید، مبلغ را مشخص می‌کنید و پرداخت را انجام می‌دهید. دقیقاً مشابه یک خرید اینترنتی، بدون دانستن مشخصات بانکی دریافت‌کننده وجه. کاربرد این ابزارها، در زندگی روزانه همه مردم قابل مشاهده است. با دوستان برای شام به رستوران می‌روید. یک نفر صورتحساب را پرداخت می‌کند و سایرین باید دونگ خود را پرداخت کنند. در دنیای امروز که هرچه بیشتر به سمت معاملات بدون پول نقد پیش می‌رویم، مسلماً بهترین و سریع‌ترین روش انتقال وجه الکترونیکی به جای پرداخت از اینترنت بانک، ATM و روش‌های دیگر، پرداخت با یک کلیک از سیستم‌های پرداخت فرد به فرد است که این سرویس در پیام‌رسان «بله» ارائه شده است. بدین ترتیب، شخص واریزکننده وجه، بدون حتی دانستن شماره‌حساب بانکی تنها با یک شناسه که می‌تواند شامل شماره موبایل، ای‌میل، لینک یا هر مورد دیگری باشد، وجه مورد نظر خود را انتقال می‌دهد. این روش سهولت را برای هر دو طرف به ارمغان خواهد آورد و امنیت بیشتر را برای دریافت‌کننده. نه لازم است دریافت‌کننده، اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهد و نه پرداخت‌کننده نیازی به ورود آن دارد. شرکت داده‌ورزی سداد توانسته است در پیام‌رسان «بله» علاوه بر ارائه سرویس‌های خرید شارژ و پرداخت قبوض با تمامی کارت‌های بانک‌های شتابی، سرویس کارت به کارت به اکثر کارت‌های بانکی در شبکه شتاب را راه‌اندازی کنند.

درباره با بخش امنیت این اپلیکیشن، تست‌های نفوذ با استانداردهای بانکی اجرایی شده است و برنامه تست نفوذ دوره‌ای هم همانند سایر محصولات بانکی برنامه‌ریزی شده است. از طرفی معماری این سیستم طوری است که در تبادل اطلاعات مالی هیچ نقشی ندارد و تنها سرویس بانک را به اصطلاح صدا می‌زند و خود درگیر نخواهد بود. اکنون پس از یک‌سال که از آغاز نامگذاری این اپلیکیشن می‌گذرد و پس از طی مراحل عرضه آزمایشی و چند فاز توسعه و با توجه به تعداد کاربران بیش از ۶۰۰ هزار نفر، به مرحله تبلیغات وسیع و عرضه در مقیاس بالا رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت که این اپلیکیشن مراحل رشد جنینی (مقدماتی) را طی کرده و در حال رشد سریع است. رشد سریع نیز با افزایش کاربران در مدت کوتاه به همراه توسعه روزانه خدمات و سرویس‌های نوآورانه جدید در دستور کار قرار گرفته است که با برنامه‌های تبلیغاتی و آگاهی‌رسانی، این موارد اعلان همگانی می‌شود.

در ادامه روند رشد این اپلیکیشن، بانک ملی ایران قصد دارد سرویس‌های مختلفی نظیر پرداخت عوارض خروج از کشور را که انحصاراً در اختیار این بانک است و همچنین کلیه سرویس‌ها و خدماتی را که امکان ارائه آن در بستر یک پیام‌رسان وجود دارد در این اپلیکیشن ارائه کند. به عنوان مثال نوبت‌دهی یا رضایت‌سنجی مشتریان جزو موارد تعامل مشتری با بانک است که به راحتی می‌تواند در بستر بله انجام شود. به نظر می‌رسد که این سرویس به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ کشور، می‌تواند از سوی مشتریان بانکی با استقبال خوبی روبه‌رو شود. ارائه سرویس‌های مذکور با هدف جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان و تسهیل ارتباط الکترونیکی مشتریان در دستور کار شرکت داده‌ورزی سداد قرار دارد به مرور زمان بر روی این اپلیکیشن ارائه شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص به عمل خواهد آمد.

در واقع برقراری سرویس‌های مذکور در راستای شعار این محصول که عبارت است از «بله به راحتی!» طراحی و راه‌اندازی خواهد شد. به طور کلی، افق و دورنمای بهره‌برداری از شبکه‌های پیام‌رسان بسیار روشن است و می‌توان گفت نسلی از اپلیکیشن‌ها با جامعیت بالا و پتانسیل رقابتی قابل توسعه به نام پیام‌رسان، در حوزه‌هایی چندوجهی، به بهره‌برداری خواهند رسید که شرکت داده‌ورزی سداد به عنوان پیشرو و پرچم‌دار این حوزه، خدمات و سرویس‌های ماندگاری را خلق و به جامعه ارائه خواهد کرد.

سامانه بام

بانکداری اینترنتی به مفهوم ارائه خدمات بانکی از طریق اینترنت با واسطه‌های ایمن و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان است. استفاده از بانکداری اینترنتی سبب صرفه‌جویی در هزینه و زمان، همچنین دسترسی به روش‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی مشتریان می‌شود. شرکت داده‌ورزی سداد با هدف ارائه کامل‌ترین مجموعه خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان و استفاده از جدیدترین فناوری‌های حوزه فناوری اطلاعات و یکپارچه کردن خدمات قابل‌ارائه به آنها، اقدام به طراحی سامانه بانکداری اینترنتی جدید بانک ملی با نام سامانه «بام» کرد.

مطابق با این اهداف، شرکت داده‌ورزی سداد در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازمِ تولید و توسعه چابک محصولات و خدمات بانک با رویکرد Smart SOA، طراحی و تولید سامانه «بام» را به عنوان یک راهکار تحت وب و مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا در سال ۱۳۹۴ در دستور کار قرار داد. سامانه «بام» که نام آن از حروف اول «بانک اول من» برگرفته شده، سامانه اینترنتی بانک ملی ایران است که خدمات بانکداری اینترنتی را با ویژگی‌های کاملاً متمایز نسبت به اینترنت بانک‌های ارائه‌شده از سوی بانک‌ها و موسسات مالی فعال در کشور ارائه می‌‌کند. این متمایز بودن از آن جهت است که این محصول خدمات بانکداری الکترونیکی را یکپارچه و مبتنی بر تجربه مشتریان ارائه کرده و یک واسط کاربری پویا و جدید بر روی بستر و سیستم‌های IT است. از ویژگی‌های بارز دیگر این سامانه، سازگاری آن با تمام دستگاه‌های مورد استفاده کاربران اعم از کامپیوتر، تبلت، لپ‌تاپ و موبایل است و این سامانه در دو نسخه اینترنت بانک و موبایل بانک (بر روی پلت‌فورم‌های IOS و Android) به صورت کاملاً همگام و هماهنگ ارائه شده است.

در این سامانه علاوه بر ارائه خدمات به مشتریان حقیقی، دارندگان حساب‌های حقوقی و مشترک نیز مدنظر قرار گرفته شده و برای این گروه نیز خدمات ویژه تعبیه شده است. از دیگر مزایای این سامانه، یکسان بودن محیط بام حقیقی و شرکتی بوده و کاربر می‌تواند بدون نیاز به تغییر محیط همه حساب‌های خود را در یک محیط مدیریت کند. عضویت افراد حقیقی به راحتی از طریق سامانه «بام» به آدرس http:/ / my.bmi.ir و عضویت افراد حقوقی از طریق مراجعه به شعب و تحویل مدارک احراز هویت به آن صورت می‌پذیرد. این سامانه محصولی  Widget-Based با یک معماری وب‌گراست که با تکنولوژی جاوا پیاده‌سازی شده، این معماری باعث می‌شود ویژگی‌هایی از قبیل سفارشی‌سازی، شخصی‌سازی، یکپارچه‌سازی سرویس‌های ارائه‌شده و قابلیت تنظیم و انتخاب سرویس طبق سلیقه هر کاربر و پشتیبانی از قابلیت استفاده برای کاربران دارای معلولیت را داشته باشد. ویژگی رقابتی این محصول نسبت به محصولات مشابه، افزایش محسوس کیفیت و یکپارچگی در طراحی تجربه کاربری (User Experience) است. همچنین چون سامانه «بام»، یک Omni channel است کاربر می‌تواند یک تجربه کاربری یکپارچه و بدون مرز را داشته باشد.

امکان ارائه سرویس‌ها بر اساس نیاز مشتریان از جذابیت‌هایی است که این سامانه را متمایز می‌کند. همچنین با توجه به اینکه این محصول Lean Portal است، زمان کوتاه اعمال تغییرات و همچنین انعطاف‌پذیری سامانه، نکته مهمی است که در آن رعایت شده است که سهولت طراحی و مدیریت صفحه‌ها و فرم‌ها را برای آن به ارمغان آورده است. به طوری که حوزه فناوری اطلاعات بانک می‌تواند با تفویض اعمال برخی تغییرات به بدنه کسب‌وکار بانک و کاهش فشار، به حل مسائل تخصصی در زمان کوتاه‌تر بپردازد. از دیگر ویژگی‌های مهم این سامانه، قابلیت امکان بازاریابی دیجیتال است که در نوع خود بی‌نظیر است. اهم ویژگی‌های این سامانه به این شرح است:

  •  یکپارچه بودن تمامی خدمات ارائه‌شده به‌صورت یکجا و ارائه خدمات مالی و غیرمالی در یک پرتال؛
  •  عضویت در سامانه با حداقل اطلاعات و بدون نیاز به حضور در شعبه با حفظ امنیت؛
  •  واکنش‌گرا بودن سامانه (Responsive) برای نمایش مطلوب در طیف گسترده دستگاه‌های الکترونیکی از قبیل موبایل، تبلت و کامپیوترهای رومیزی؛
  •  تغییر هوشمند ظاهر پرتال برای مشتریان بر اساس معیارهایی مانند سن، جنس و... (قابلیت‌هایی از قبیل نمایش فونت درشت‌تر برای افراد مسن‌تر، تنظیم قواعد چیدمان برنامه‌ها در صفحه بر اساس جنسیت کاربران، پیشنهاد خدمات متناسب با سن کاربر)؛
  •  دو‌زبانه بودن پرتال؛
  •  دریافت بازخوردهای کاربران؛
  •  خروج اتوماتیک از پرتال برای حفظ محرمانگی اطلاعات پس از زمان مشخص و نمایش هشدار به کاربر قبل از خروج.

 

«بام» یک سامانه هوشمند بانکداری است و به گونه‌ای طراحی شده تا نیازهای ویژه هر مشتری را پیاده‌سازی و مرتفع کند و امکانات و خدماتی به شرح زیر را برای مشتریان فراهم می‌آورد:

  •  مشاهده فهرست کلیه کارت‌های مشتری در بانک ملی ایران به همراه جزئیات آنها؛
  •  انتقال پول به صورت تکی یا دسته‌ای از طریق کارت یا حساب، به کارت‌ها و حساب‌های تمامی بانک‌ها؛
  •  تشخیص هوشمند نوع انتقال پول از روی مبلغ و مقصد تراکنش (ساتنا، پایا و داخلی)؛
  •  تشخیص بانک مقصد از روی شماره‌حساب/ ‌شبا مقصد تراکنش؛
  •  وضعیت تسهیلات؛
  •  پرداخت قبوض، اقساط و...؛
  •  مدیریت چک؛
  •  خرید شارژ؛
  •  محاسبات سود انواع سپرده‌های بانکی؛
  •  افتتاح انواع حساب کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه؛
  •  نمایش نمودارهای کاربردی (گزارش گرافیکی وضعیت پرداخت تسهیلات دریافتی، نمودارهای دوره‌ای صورتحساب مشتری، محاسبه و نمایش گرافیکی سود سپرده‌ها و اقساط تسهیلات)؛
  •  مدیریت مالی و برنامه‌ریزی بودجه شخصی؛
  •  امکان افزودن مشخصات حساب افراد به لیست دفترچه تماس به صورت خودکار پس از انتقال پول؛
  •  دفترچه تماس برای ذخیره‌سازی مشخصات و اطلاعات حساب افراد؛
  •  شرکت در بخش نیکوکاری؛
  •  امکان جست‌وجو و مشاهده نرخ خریدوفروش ارز (دلار آمریکا/  یورو/  درهم امارات) و مشاهده نمودار رشد یا نزول نرخ در بازه ۱۰ روز.

این سامانه تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی در محافل علمی و تجاری شده است که خود گویای موفقیت و وسعت استقبال از این سامانه است. برخی مهم‌ترین جوایز دریافت‌شده، به شرح زیر هستند:

  •  حضور در ششمین جشنواره سالانه دکتر نوربخش و کسب مقام نخست نوآوری‌های برتر بانکی برای سامانه بام (۱۴-۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۵)؛
  •  حضور در کنفرانس بین‌المللی کیفیت و دریافت تندیس سومین کنفرانس کیفیت به واسطه ارائه خدمات برتر محصول بام (۱۴ تیرماه ۹۶ سالن همایش‌های صدا و سیما)؛
  •  حضور در مراسم قرعه‌کشی «بام» و پوشش خبری آن که منجر به اعطای لوح تقدیر به مدیرعامل و کارکنان دست‌اندرکار گروه «بام» از طرف مدیرعامل بانک ملی ایران شد.