توسعه، راه مقابله عملی با تحریم‏ها

شرکت ملی صنایع مس ایران، با چه نگاهی تصمیم گرفت به صورت ویژه در برگزاری «همایش و نمایشگاه چشم‌اندازِ صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته» حضور داشته باشد؟

همان‌طور که می‌دانید، صنعت مس از صنایع استراتژیک و راهبردی کشور است. همایش و نمایشگاه چشم‌اندازِ صنایع غیرآهنی ایران هم، با نگاه تخصصی به تولید و بازار برگزار می‌شود که از مهم‌ترین مباحث صنایعی مانند حوزۀ مس است. چنین رویدادهایی قطعاً فرصتی ارزشمند برای بررسی وضعیت امروز و برنامه‌ریزی برای برنامه‌های آتی صنایع است. مخصوصاً امروز که استکبار جهانی دوباره با فشار اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، به دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته، باید با دقت بیشتر و همت مضاعف کار کرد و برای پیشرفت کار، فرصت‌هایی مانند این همایش‌ها را غنیمت دانست. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش در بازدید از مجتمع مس سرچشمه فرمودند: سرپنجۀ کارگر مؤمن و مسلمان، و فکر و ابتکار دانشمند ایرانى و مسلمان، مى‌‌تواند گنجینه‌‌هاى داخل این سرزمین را استخراج کند؛ آن را در اختیار ملت بگذارد و کشور را توسعه دهد و ما این راه را با قدرت و قوّت و على‌‌رغم ارادۀ استکبار جهانى، به پیش خواهیم برد؛ همچنان همین کلام گهربار، سرلوحۀ اقدامات ماست.

به تحریم‌های ظالمانه اشاره کردید. با توجه به آغاز دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه‌های اخیر، شرکت مس به‌عنوان متولی صنعت مس کشور، چه راهکارهایی را برای مقابله با تنگناهای احتمالی در نظر گرفته است؟

بله، درواقع جنگ اقتصادی از ناحیه استکبار جهانی علیه ملت مظلوم ایران کلید خورده است و در این شرایط، خانواده صنعت مس هم به فضل الهی و با همتی بلند و با کار گروهی و مضاعف، تلاش خواهند کرد تا تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنند. شرکت مس، پیش از آغاز تحریم‌ها راهکارهای عملی برای مقابله با تهدیداتی را که پیش‌روی این شرکت است، بررسی کرده و کارگروه‌هایی برای این منظور تشکیل داده است. افزایش تولید، بومی‌سازی و تقویت ساخت داخل و پیگیری قدرتمندانه طرح‌های توسعه‌ای، سه محور اساسی شرکت مس برای مقابله با تهدیدات موجود است. افزایش تولید به‌عنوان نخستین راه عملی برای حفظ جایگاه موجود، ضروری است و برای این منظور باید در همۀ واحدهای عملیاتی تولید، از معدن تا پالایشگاه، علاوه بر بازسازی و بهبود خطوط تولید، افزایش تولید نیز صورت گیرد. همچنین در جهت افزایش بهره‌وری، برنامه‌ریزی متقنی صورت گرفته است و در این راه قطعاً با اتکا به توان کارکنان، مهندسان و مدیران شرکت مس، در پایان سال‌جاری و سال‌های پیش‌رو شاهد افزایش تولید خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود که اکثر رکوردهای تولید در شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان سال‌جاری شکسته شود.

به‌عنوان یکی از سه محور اساسی شرکت مس برای مقابله با تهدیدات، از «نهضت بومی‌سازی» گفتید. لطفاً در این‌باره توضیح دهید.

تقویت ساخت داخل و اتکا به پتانسیل‌های داخلی و ظرفیت‌های موجود در جهت بومی‌سازیِ هرچه بیشتر تجهیزات و قطعات خط تولید، با تشکیل کارگروهی قوی به‌جد در حال پیگیری است و تأکید کرده‌ایم که واحد ساخت داخل این شرکت، آمادگی ساخت قطعاتی را که حتی صرفه اقتصادی ندارند، داشته باشد و در مراحل بعدی نسبت به تولید اقتصادی آن اقدام کنند. در هر حال، شرکت مس پیش از این هم شرایط تحریمی‌ را تجربه کرده است و در این راه حتماً از تجربۀ مقابله با تحریم‌ها برای تأمین قطعات، مواد و تجهیزات حیاتی استفاده خواهیم کرد.

شرکت مس در این شرایط، در زمینۀ توسعه چه نگاه و رویکردی دارد؟

توسعه، راه مقابلۀ عملی با تحریم‌هاست. ما از چند ماه پیش، پیگیری هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار قرار دادیم. رسالت شرکت مس در حال حاضر، ادامۀ با قدرت پروژه‌های حیاتی و مطمئن تا راه‌اندازی در زمان مقرر و بدون تأخیر است که نتیجۀ آن بدون شک، افزایش سودآوری و ارتقای شایستۀ جایگاه شرکت مس در مجامع معدنی و صنعتی دنیا خواهد بود.به فضل الهی و با همت بلند کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران تلاش خواهیم کرد در برنامۀ ششم توسعه، رتبۀ شرکت مس در دنیا را از ۲۲ به زیر ۱۰ برسانیم. برای تحقق این هدف و ارتقای جایگاه تولیدی‌مان در دنیا، راه‌اندازی پروژه‌های توسعه‌ای نظیر معدن درآلو، چاه‌فیروزه و دره‌زار، و همچنین کمک به بخش خصوصی در رابطه با راه‌اندازی معادن کوچک با تضمین خرید کنسانتره، کمک بسزایی خواهد کرد. در این راستا، طرح جهادی حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران از معادن کوچک و متوسط مس را در دستور کار داریم تا با حمایت از بخش خصوصی با ارائۀ کمک‌های فنی و مشاوره‌ای در حوزۀ اکتشافات و معادن کوچک و متوسط و انعقاد قرارداد خرید تضمینی کنسانترۀ تولیدی این معادن، بتوانیم ضمن افزایش تولید مس کشور، قدم‌های شایسته‌ای را نیز برای اشتغال‌زایی در حوزۀ معدنی و فرآوری مس برداریم.

02 (1)