در صنعت پیشرو هستیم

جناب مهندس ابتدا خودتان را معرفی کنید و از زمینه های فعالیت تان بگویید.

محمد کریمی هستم مدیر عامل شرکت صنایع غذایی ماسترفوده یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی گلرنگ. محصولات ما در حال حاضر در حوزه آدامس با دو برند بایودنت و اکشن و در حوزه کیک های غنی شده با برند بینگو به بازار عرضه می شوند. بنده حدود ۱۷ سال است که افتخار فعالیت در این گروه صنعتی بزرگ را دارم.

به طور کلی در رابطه با فرهنگ و میزان استفاده از آدامس، در کشور های مختلف و ایران بگوئید.

در کشورهای پیشرفته با وجود اهمیت بالایی که به سطح سلامت افراد داده می شود، در حال حاضر مصرف “آدامس های بدون شکر” نه تنها مذموم نبوده بلکه توسط دندانپزشکان نیز توصیه می گردد. بنابراین می توان میزان مصرف این محصول را مرتبط با میزان پیشرفت سطح بهداشت جوامع در نظر گرفت. طبق آمار، سرانه مصرف در دنیا حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم است که بخش عمده آن مربوط به آمریکا و اروپا می باشد. در ایران شرایط کمی متفاوت است و سرانه مصرف حدود ۲۰۰ گرم است.

کیفیت آدامس و تکنولوژی تولید آن در کشور ما چه تفاوتی با سایر کشورها دارد؟

خوشبختانه در سال های اخیر تولید کنندگان بزرگ آدامس به این موضوع توجه داشته و از به روز ترین تکنولوژی و ماشین‌آلات دنیا استفاده می کنند. به طور مثال در حال حاضر در کارخانه ما دستگاه فوق پیشرفته‌ای وجود دارد که در دنیا فقط یک شرکت دیگر با آن تجهیز شده است.

از لحاظ کیفیت، شرایط در ایران کمی متفاوت است. ما با تمرکز بر این موضوع و صرف هزینه های بالا، توانستیم پیشرفت خوبی در این حوزه داشته و محصولی قابل رقابت با آدامس های دنیا تولید کنیم. حضور در شلف کشورهایی مانند انگلستان و روسیه کار آسانی نیست و نیازمند کیفیت بالا و اخذ مجوزهای بین المللی است که به لطف خدا این امر برای ما محقق گردید.

علت حضور برندهای خارجی را چه می دانید؟ آیا محصولات شما تامین کننده نیاز متقاضیان نیست؟

این موضوع چند بعد دارد. اول این که برندهای داخلی سال ها محصولاتی بی کیفیت تولید می کردند و تولید کنندگان خارجی نیز از این فرصت استفاده کرده و محصولات خود را در بازار عرضه کرده اند. در نتیجه مصرف کننده ایرانی تصور می کند برای استفاده از آدامس با کیفیت می بایست از برندهای خارجی استفاده کند. وجه دیگر بازرگانانی هستند که بدون توجه به سلامت جامعه سعی می کنند آدامس تاریخ مصرف گذشته را با روش های مختلف از قاچاق گرفته تا ورود از مبادی غیر رسمی به کشور وارد و از این راه سود کلان کسب کنند. انجمن محترم شیرینی و شکلات مکاتبات متعددی با دولت برای جلوگیری از ورود آدامس های خارجی که ۷۰ تا ۷۵ درصد از بازار داخلی در اختیار دارند، داشته است. البته ما مخالفتی با محصولات خارجی نداریم، چرا که منجر به رقابت و بالا بردن سطح کیفیت می شود. اما اعتقاد داریم آن ها باید محصول خود را در داخل کشور و با ایجاد اشتغال برای جوانان ما و در چارچوب قوانین داخلی تولید کنند یا از طریق گمرکات رسمی کشور و با پرداخت حقوق و عوارض مصوب وارد کشور نمایند.

به این موضوع اشاره کردید که درگذشته اعتماد مردم به برندهای داخلی از بین رفته، به نظر شما آیا امکان تغییر نگرش مردم و بازگشت اعتماد وجود دارد؟

ما شاهد این تغییر هستیم اما این تغییر نگرش، زمان بر است. تولید کنندگان داخلی می بایست نگرش خود را به سمت تولید کالای با کیفیت تغییر دهند که این موضوع موجب افزایش فروش محصولات ایرانی خواهد گردید. ما این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده و کار را با حذف مواد مضر و استفاده از مواد اولیه با کیفیت شروع کرده ایم و محصولاتی با کیفیت بالا و جهانی و درخور هموطنان عزیز تولید و به بازار عرضه کرده ایم و باید از مصرف کننده عزیزی که از محصولات ایرانی استفاده می کنند قدردانی نماییم.

علاوه بر تولید کالای با کیفیت، تولید کنندگان آدامس چه اقداماتی برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از کالای داخلی انجام داده اند؟

در حال حاضر تولید کنندگان آدامس به یک اتحاد دست یافته و در کنار رقابت، سعی بر الگو برداری به منظور افزایش موفقیت نموده اند. آدامس بایودنت به عنوان یک برند سلامت محور پس از گذراندن آزمایشات متعدد و اخذ تاییدیه از نهادهایی مانند انجمن دندانپزشکی و همچنین با برگزاری بازدیدهایی برای اقشار مختلف علی‌الخصوص دانشجویان و دانش آموزان، سلامت کاری و کیفیت خود را به مردم نشان داده است. همچنین مطب سیار دندانپزشکی ما که با عنوان طرح دندانیار بایودنت در حال فعالیت می باشد با حضور در مناطق محروم و ویزیت و مداوای اقشار کم درآمد سعی دارد رسالت اجتماعی خود را به انجام برساند و این عمل انسان دوستانه نیز در جلب اعتماد مردم بسیار اثرگذار بوده است.

این صنعت از چه ظرفیت های توسعه ای در اقتصاد کشور برخوردار است؟

با یک محاسبه سر انگشتی مشخص می شود قاچاق در این صنعت، سالانه حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به دولت ضرر می زند. با جلوگیری از این روند دولت می تواند از طریق اخذ مالیات از تولید کنندگان داخلی یا اخذ عوارض ورود کالا از مبادی رسمی ضمن کسب درآمد، برای حدود ۳ هزار نفر در این صنعت اشتغالزایی نماید. اگر به این موضوع توجه کنیم، متوجه اهمیت و ارزش این کالا خواهیم شد.

محصولات شما در این سال ها به کشورهای دیگر هم صادر شده است؟

تمرکز ما در دو سال اول فعالیت بر بازار داخلی بود و به دلیل استقبالی که از “بایودنت” شد، سعی بر تامین نیازهای داخلی داشتیم. اما حدود ۱۴ ماه است که وارد بازارهای صادراتی شده ایم و در این مدت به بیش از ۱۵ کشور صادرات داشته ایم.

میزان اشتغال زایی شرکت شما چگونه است؟

نزدیک به ۲۰۰ نفر به شکل مستقیم با ما کار می کنند که ۱۵۰ نفر مربوط به آدامس و ۵۰ نفر مربوط به کیک است.

به عنوان یک تولید کننده، با چه مشکلاتی در این صنعت مواجه هستید؟

اولین مساله ما بحث قاچاق است که انجمن شیرینی و شکلات تلاش زیادی به منظور مقابله با آن نموده است. چرا که حل این مشکل برای کارخانجات تولید آدامس به ویژه کارخانه های کوچک که قدرت رقابت و تبلیغات ندارند، اتفاق بزرگی خواهد بود. مساله بعدی که مشکل روز اغلب تولید کنندگان است، تامین مواد اولیه است. متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام، شرکت های اروپایی، ارسال مواد اولیه ای که پول آن را نیز دریافت کرده بودند کنسل کردند و این موضوع شرایط سختی را برای تولید ایجاد کرده است. مشکل دیگر در خصوص تامین ارز است. همانطور که اطلاع دارید در هفته های اخیر با توجه به سامانه «نیما» کلیه ارزها از بانکی به نیما تغییر کرد اما در این سامانه ارز کافی موجود نیست. امیدوارم این شرایط بهبود یافته و فضای صنعت کی آرام شود.

در سال حمایت از کالای ایرانی چه توقعی از دولت دارید؟

انتظار تولید کنندگان از ارگان های حمایتی این است که اگر دستی از آن ها نمی گیرند لااقل پای آن ها را نیز نگیرند. شرایط صادراتی ما واقعا مناسب نیست. چرا قوانین گمرکی را تسهیل نمی‌کنیم؟ چرا از تجارب موفق سایر کشورها استفاده نمی‌کنیم؟ چرا حمایت خاصی از صادرکنندگان نمی کنیم؟ زمان به سرعت در حال سپری شدن است و ما در طی این سال ها حتی بازارهای سنتی خود را از دست داده ایم. انتظار داریم دولت در این زمینه برای صنایع و صادرکنندگان اقدامات جدی انجام دهد.