نگاه بهتر به جهان در سال جدید

پیشرفت‌های پزشکی

۱. امسال، سازمان بهداشت جهانی از یک واکسن جدید رونمایی کرد که ضمن ارزان بودن، برای پایان دادن به وبا، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قاتلان بشر، موثر است.

۲. مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در آمریکا از سال ۱۹۹۱ تا ۲۵ درصد کاهش یافته و زندگی بیش از دو میلیون انسان را نجات داده است. مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان سینه نیز تا ۳۹ درصد کاهش یافته است و ۳۲۲ هزار و ۶۰۰زن نیز نجات یافته‌اند.

۳. در ۱۷ نوامبر نیز سازمان بهداشت اعلام کرد که مرگ‌و‌میر جهانی ناشی از بیماری سل از سال ۲۰۰۰ به ۳۷ درصد کاهش یافته است و زندگی حدود ۵۳ میلیون انسان نجات یافته‌‌اند.

یک جهان زیبا

۱. شیلی ۱۱ میلیون جریب زمین برای پارک‌های ملی در پاتاگونیا اختصاص داده است که بزرگ‌ترین وقف زمین از یک نهاد خصوصی برای یک کشور تا به امروز بوده است.

۲. یک ایالت در پاکستان اعلام کرد که در واکنش به سیل‌های مهیب در سال ۲۰۱۵، طی دو سال، یک میلیارد درخت کاشته است.

۳. در سال ۲۰۱۷، سوراخ لایه ازن بالای قطب جنوب به کوچک‌ترین اندازه خود از سال ۱۹۸۸ رسید.

کاهش فقر

۱. آژانس انرژی بین‌المللی اعلام کرد که تقریبا ۲/ ۱ میلیارد انسان در سراسر جهان، در ۱۶ سال گذشته، به برق دسترسی پیدا کرده‌اند.

۲. در سه سال گذشته، شمار افرادی که در چین پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند از ۹۹ میلیون به ۴/ ۴۳ کاهش یافته است و از سال ۲۰۱۰، نابرابری درآمد بین چینی‌ها به‌طور پیوسته و یکنواخت کاهش یافته است.

۳. اکنون نرخ رسمی فقر در ایالات‌متحده ۷/ ۱۲ درصد است که پایین‌ترین سطح از پایان بحران مالی جهانی به‌شمار می‌رود و نرخ فقر کودکان با سقوط ۶/ ۱۵ درصدی، به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

انرژی بی‌‌پایان

۱. در بریتانیا، زادگاه انقلاب‌ صنعتی، انتشار دی‌اکسید‌کربن به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۸۹۴ رسیده است و در ۲۱ آوریل، برای اولین بار در ۱۴۰ سال گذشته، این کشور هیچ زغال‌سنگی را نسوزانده است.

۲. هزینه انرژی خورشیدی و بادی در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

۳. یک گزارش جدید از اتحادیه اروپا نشان داده است که بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۶، این قاره انتشار دی‌اکسید‌کربن را تا ۲۳ درصد کاهش داده و این درحالی است که اقتصاد این قاره ۵۳ درصد رشد داشته است.

زندگی بهتر

۱. آمارهای جدید نشان داده است که شکاف جنسیتی در ایالات‌متحده از ۳۶ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۱۷ درصد کاهش یافته است. برای زنان جوان، این شکاف حتی بیشتر با کاهش روبه‌رو بوده است و اکنون در ۱۰ درصد قرار دارد.

۲. مرگ‌و‌میر جهانی ناشی از تروریسم به لطف کاهش قابل‌توجه در چهار کشور از پنج کشور: سوریه، پاکستان، افغانستان و نیجریه – به‌عنوان کشورهایی که بیشترین تاثیر را از تروریسم گرفته‌اند- از اوج خود در سال ۲۰۱۴ به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

۳. پلنگ‌های برفی از سال ۱۹۷۲ در فهرست گونه‌های درحال انقراض قرار داشتند. در سال ۲۰۱۷، تعداد آنها افزایش یافته و اکنون جمعیت این گونه وحشی به بیش از ۱۰ هزار رسیده است.

آب و هوای پاک‌تر

در این زمینه نیز خبرهای خوبی وجود دارد. مردم آمریکا تقریبا میزان مشابهی از آب را نسبت به سال ۱۹۷۰ مصرف می‌کنند؛ اما جمعیت این کشور تقریبا ۵۰ درصد رشد داشته است. آمارها نشان می‌دهد که دی‌اکسید‌کربن از سال ۱۹۹۰ به میزان ۷۷ درصد و میزان کل دی‌اکسید‌نیتروژن نیز بیش از ۵۰ درصد، کاهش یافته است.