زندگی در میان پهپادها

پهپادی برای ضبط ویدیوهای K۴

پهپاد DJI Mavic Air که طی مراسمی رسمی در نیویورک رونمایی شد تلفیقی از بهترین قابلیت‌های پهپادهای Mavic Pro و Spark است که به تازگی توسعه پیدا کرده است. «Mavic Air» جدیدترین محصول این یک کمپانی چینی است که شاید بتوان دوربین را یکی از نقاط قوت اصلی آن در نظر گرفت. سازندگان از سنسوری با اندازه ۱/ ۲.۳ اینچ بهره برده‌اند که می‌تواند ویدیوهای ۴K را با نرخ ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. به واسطه لنز عریض ۲۴ میلی‌متری با f/ ۲.۸ نیز مشکلی در ثبت و ذخیره تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی نخواهد بود. طراحی قابل انعطاف این پهپاد، شباهت بسیار زیادی به Mavic Pro از بخش بالایی و Spark از بخش جلویی دارد. علاوه بر این، حالا وزن محصول جدید چینی‌ها ۴۱ درصد نسبت به Mavic Pro کاهش پیدا کرده است. پهپاد DJI Mavic Air می‌تواند در برابر بادهایی با سرعت ۲۲ مایل بر ساعت (۳۵ کیلومتر بر ساعت)، به حداکثر سرعت ۴۲.۵ مایل بر ساعت (۶۸.۳ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند. به لطف طراحی آنتن جدید نیز خط دید پهپاد به ۲.۵ مایل (۴ کیلومتر) افزایش پیدا کرده که در نوع خود جالب است. همچنین کاربران می‌توانند این گجت دوست‌داشتنی را از طریق نمایشگر ادغام‌شده با ریموت آن کنترل کنند.

مهندسان DJI یک سیستم تهویه جدید ساخته‌اند که گفته می‌شود مانع داغ شدن بیش از حد پهپاد خواهد شد. حالا نیز DJI برای نخستین بار از حافظه آنبرد ۸ گیگابایتی استفاده کرده تا بتوان محتوا را با خیالی آسوده ذخیره کرد. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این پهپاد می‌توان به پوشش محور سه‌جهته جدید به منظور ثبت روان‌تر ویدیوها، سیستم اجتناب از برخورد با موانع هفت‌دوربینه، حالت‌های عکاسی جدید همچون تصاویر ۳۲ مگاپیکسلی پانوراما، سیستم پردازش تصویر بهینه‌شده به منظور انتقال تجربه بهتر از کار با دوربین و پورت USB-C برای انتقال آسان محتوا اشاره کرد. با وجود قابلیت‌های بسیار، هم‌چنان زمان کوتاه پرواز نقطه ضعف این پهپاد محسوب می‌شود چرا که Mavic Air با یک بار شارژ، تا ۲۱ دقیقه قادر به پرواز خواهد بود. هم‌اکنون پیش‌فروش پهپاد DJI Mavic Air از طریق فروشگاه آنلاین DJI آغاز شده و قرار است این محصول جدید در سه رنگ قرمز (Flame Red)، مشکی (Onyx Black) و سفید (Arctic White) با قیمت ۷۹۹ دلار در آمریکا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. سفارشات نیز از تاریخ ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) ارسال خواهد شد. در ادامه می‌توانید تصاویر پهپاد DJI Mavic Air را تماشا کنید:

گجتی پرنده که با چشم کنترل می‌شود

سامسونگ نیز به تازگی اختراعی را به ثبت رسانده که مربوط به یک گجت پرنده با قابلیت کنترل توسط چشم انسان است. این پهپاد دارای صفحه نمایش مرکزی و ۴ پروانه مجزا در ۴ گوشه است. جدیدترین پتنت سامسونگ، پهپادی است که می‌تواند چهره و حرکات انسان را از ارتفاع تشخیص دهد و با حرکت چشم، دست و سر، جا به جا شود. اختراع جدید سامسونگ دارای یک صفحه نمایش مرکزی و ۴ پروانه کوچک برای به پرواز درآوردن پهپاد خواهد بود. این پتنت (حق ثبت اختراع)، دستگاهی را نمایش می‌دهد که می‌تواند با دارا بودن دوربین و سیستم بصری، اطلاعاتی را برای کنترل مرکزی خود ارسال کند. همچنین دستگاه قابلیت ردیابی حرکات چشم، سر، دست و انگشتان افراد را خواهد داشت. سرعت پرواز پهپاد و مسیر آن با گردش سر، چشم و یا دست کنترل می‌شود و همچنین می‌تواند خود دستگاه به‌صورت خودکار افراد را دنبال کند.

دستگاه به یک مفصل مجهز شده که می‌تواند زاویه پرواز را تغییر دهد. دستگاه به همین شکل ۴ روتری محدود نمی‌شود و می‌توان با استفاده از مفصل داخلی به شکل‌های متفاوت دربیاید. این گجت پرنده همچنین از سنسور ژیروسکوپ، سنسور تشخیص حرکت، سیستم لرزش و یک شتاب سنج بهره می‌برد. قابلیت‌های دیگری همچون تشخیص صدا، جی‌پی‌اس و وای‌فای در این پتنت دیده می‌شود. این دستگاه به قابلیت تشخیص اجسام نیز مجهز است تا از برخوردهای ناخواسته به آنها جلوگیری شود. سامسونگ تنها شرکتی نیست که بر روی پهپاد و دستگاه‌های پروازی کار می‌کند، آمازون نیز پهپاد‌هایی معرفی کرده که از جمله می‌توان به دستگاه‌هایی که در زمان اضطراری خود را ویران می‌کنند، اشاره کرد. پهپاد جدید سامسونگ می‌تواند برای فعالیت‌های تبلیغاتی به‌کار برده شود. این پهپاد با پرواز در آسمان و تشخیص هر فرد به‌طور مجزا می‌توانند تبلیغات هدف‌گذاری‌شده را به نمایش درآورد.

پهپادهای مانکن

هفته گذشته نمایش برند دولچه‌اند گابانا در میلان برگزار ‌شد، در این نمایش انسان‌ها روی سکو نیامدند بلکه در عوض این پهپادها بودند که همراه با کیف‌های‌دستی پاییز ۲۰۱۸ این مارک، روی صحنه به پرواز درآمدند. قبل از شروع این بخش از نمایش، از ۶۰۰ نفر تماشاچی حاضر در سالن نمایش خواسته شد تا وای‌فای ( و همینطور هات‌اسپات) گوشی‌های خود را خاموش کنند. از آنجایی که بیشتر شرکت‌کنندگان از قشر هنرمندان، منتقدان، بازیگران و افراد معروف و مشهور هستند، این خواسته زیادی به‌حساب می‌آمد. اما به محض شروع نمایش و ورود پهپادها که کیف‌های این برند را حمل می‌کردند، همه متوجه دلیل این درخواست شدند. این کار ابتکار جالبی بود که این شرکت برای اولین‌بار آن را انجام داد. اما آیا این آغازی برای ورود پهپادها به این حیطه است و شاهد حضور آنها در دیگر مراسم‌های فشن‌شو خواهیم بود؟

بهترین پهپادهای CES

همچنین برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به پهپادها همچنین سال گذشته در درنمایشگاه‌های CES به نمایش درآمدند که با بخشی از آنها در ادامه آشنا می‌شوید.

Oori

Oori را نمی‌توان پرچمدار مسابقه‌ای پهپادهای شرکت Uvify در نظر گرفت، اما ما با محصولی توانمند و درخور روبه‌رو هستیم. کافی‌ است این پهپاد را رها کنید تا با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. سازندگان از یک کنترلر اختصاصی همراه با نمایشگری با دید اول شخص (FPV) نیز استفاده کرده‌اند تا تجربه کاربران از پرواز دادن یک پهپاد متحول شود. Oori به هنگام پرواز، گجتی فوق‌العاده است؛ خصوصا زمانی که یک جفت عینک FPV داشته باشید. وب‌سایت DigitalTrends یکی از جوایز «Top Tech» نمایشگاه CES خود را برای این محصول جدید در نظر گرفته است.

Typhoon H

اگرچه بیش از دو سال از زمان عرضه Typhoon H می‌گذرد، اما هنوز هم ما آن را به‌عنوان یکی از بهترین پهپادهای موجود می‌شناسیم. این پهپاد به اندازه کافی توانمند هست، ولی Yuneec با معرفی نسخه بهبودیافته آن، توجه همگان را در لاس وگاس به خود جلب کرد. با توسعه +Typhoon H، ویژگی‌های عالی زیادی به این پهپاد جدید اضافه شده است که از جمله آنها می‌توان به موتورهای آرام‌تر، توانایی بالاتر در اجتناب از برخورد با موانع و دوربین بسیار بهتر اشاره کرد. زمانی که تایفون اچ‌پلاس در اواخر سال جاری میلادی عرضه شود، می‌توان آن را در حد و اندازه DJI Phantom ۴ Pro درنظر گرفت.

AEE Selfly

عکاسان یک ضرب‌المثل قدیمی دارند: «بهترین دوربین، همانی است که شما همراه خود دارید.» این عبارت برای پهپادها هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. AEE Selfly یک کوادکوپتر است که به لطف طراحی فوق‌هوشمندانه، می‌توان آن را تا کرده و داخل قاب یک گوشی هوشمند قرار داد. ایده تولید این محصول جذاب از آنجایی می‌آید که این پهپاد همواره به بخش پشتی گوشی موبایل شما متصل می‌شود و شما هرگز در شرایطی قرار نخواهید گرفت که به پهپاد دوربین‌دار خود دسترسی نداشته باشید. علاوه بر این موارد، Selfly پایدار بوده و به آسانی پرواز می‌کند.

Airselfie ۲

نسل اول Airselfie در سال ۲۰۱۶ از طریق کیک استارتر معرفی و عرضه شد. سازندگان آن با حضور در لاس وگاس، نسل دوم از این گجت توانمند را با قابلیت‌های بهینه‌تر تولید کردند. Airselfie ۲ به‌عنوان یکی از بهترین پهپادهای نمایشگاه CES ۲۰۱۸، بر پایه نسل اول آن ساخته شده و دقت دوربین آن حالا از ۵ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل افزایش پیدا کرده است. همچنین سازندگان می‌گویند میدان دید دوربین به ۸۵ درجه رسیده و طول عمر باتری این پهپاد جدید هم ۵۰ درصد بهتر از گذشته شده است. اگرچه فعلا نمی‌توان در مورد این گجت جدید قضاوت کرد، اما پرواز کوتاه آن در سالن نمایشگاه نشان می‌دهد نسل جدید Airselfie پایداتر و قابل اعتمادتر از گذشته است.

Tello

در حالت کلی، پهپادهایی با قیمت کمتر از صد دلار ارزش پول و زمان شما را ندارند. این محصولات علاوه بر طراحی سست و بی‌دوام، فاقد ویژگی‌های پیشرفته بوده و اغلب آنها همیشه مثل یک سنجاب در هوا حرکت می‌کنند. اما پهپاد Tello محصولی متمایز است. با در نظر گفتن این موضوع که محصول پیشرو از اواخر سال‌جاری میلادی با قیمت تنها ۹۹ دلار به فروش خواهد رسید، سازندگان از مجموعه ویژگی‌های کاربردی و حرفه‌ای در آن بهره برده‌اند. Tello به یک دوربین ۳۶۰ درجه، چیپ پردازش دید اینتل، پایدارسازی پرواز از DJI و باتری توانمند با طول عمر مناسب تجهیز شده تا شاهد معرفی محصولی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد در لاس‌وگاس باشیم.

آخر هفته