مرکز ژنوم نیویورک (New York Genome Center) در حال تنظیم شجره‌نامه‌ای است که پروفایل ۱۳میلیون فرد را شامل می‌شود. این پروژه بزرگ‌ترین شجره‌نامه در جهان است و قدیمی‌ترین اجداد افراد حاضر در آن، حدود ۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند. این پروژه در مرکز ژنوم نیویورک انجام گرفته و جمعیت حاضر در آن از جمعیت کشور بلژیک بیشتر است.

به‌طور متوسط، در این مطالعه ۱۱ نسل پیشین تمام افراد شرکت‌کننده موردبررسی قرار می‌گیرد. اکثر افراد این شجره‌نامه در آمریکای شمالی و اروپا زندگی می‌کنند و در بسیاری از موارد، مهاجرت رخ داده است.

پژوهشگران مرکز ژنوم نیویورک به سرپرستی جوآنا کپلانیس (Joanna Kaplanis) اطلاعات لازم برای این شجره‌نامه را جمع‌آوری کرده‌اند. آن‌ها در مجموع پروفایل ۸۶میلیون نفر را از سراسر دنیا که در جست‌وجوی اجدادشان، اطلاعات شخصی خود را در وب‌سایت شجره‌نامه تجاری (GENi) ثبت کرده بودند، موردبررسی قرار دادند. در حال حاضر، وب‌سایت شجره‌نامه تجاری اطلاعات بیش از ۱۱۰میلیون نفر را در پایگاه داده‌های خود ذخیره دارد.

در این پروژه، محققان تاریخ تولد، ازدواج و مرگ این افراد را موردبررسی قرار دادند. این پروژه به منظور رسیدن به جد مشترک بین این ۱۳میلیون فرد، می‌بایست شجره‌نامه ۶۴ نسل پیشین آن‌ها را موردبررسی قرار می‌داد.

 

نحوه زندگی و همسریابی

 

این مطالعه چندین واقعیت جالب را آشکار ساخت. به‌عنوان‌مثال، مردم در اوایل عصر مدرن تحرک زیادی نداشتند. حتی در اواخر دهه ۱۷۵۰ میلادی (۱۱۳۰ شمسی)، بیشتر آمریکاییان همسران خود را در شعاع ۱۰ کیلومتری پیدا می‌کردند و قبل از دهه ۱۸۵۰ میلادی (۱۲۳۰ شمسی)، اکثر مردم با خویشاوندان خود ازدواج می‌کردند. این درحالی است که صد سال بعد، افرادی که در دهه ۱۹۵۰ (۱۳۳۰) متولد شده بودند، تمایل زیادی داشتند تا برای پیدا کردن یک شریک مناسب، سفر کنند.

 

ژنتیک و طول عمر

محققان همچنین دریافته‌اند که ژن‌ها به‌تنهایی نقش اندکی در طول عمر یک فرد ایفا می‌کنند. مقایسه نسل‌های متوالی خانواده‌های مختلف نشان داد که در ۱۶ درصد موارد، ژن‌ها عامل اصلی زندگی طولانی هستند. پیش از این، این رقم تا ۳۰ درصد بالاتر بود.

محققان از این پروژه نتیجه گرفته‌اند که ژن‌های خوب می‌توانند عمر فرد را به‌طور متوسط تا پنج سال افزایش دهند.

یانیف ارلیخ (Yaniv Erlich) از نویسندگان مقاله این مطالعه می‌گوید: «این رقم خیلی زیاد نیست. مطالعات قبلی نشان داده بود که استعمال سیگار، ۱۰ سال طول عمر انسان را کم می‌کند. این بدان معنی است که برخی از انتخابات زندگی می‌توانند بسیار مهم‌تر از ژنتیک باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.