استفاده از داده‌های تاریک در کسب‌و‌کار

داده تاریک دقیقا چیست؟

داده‌های تاریک (Dark Data) به هرگونه اطلاعاتی گفته می‌شود که در طی فعالیت‌های روزانه و عادی کسب‌وکار شرکت تولید شده‌اند و پس از آن یا با گذشت زمان دیگر مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. باید به این داده‌ها توجه کرد و اگر شروع به جست‌وجو کنید، پیدا کردن داده‌های تاریک آسان است و تقریبا در هر نقطه از شرکت شما وجود دارد. در ادامه چند نمونه از آنها آورده شده است:

• جزئیات معاملات گذشته با خریدارانی که درحال‌حاضر فعال نیستند.

• نسخه‌های مختلف نقل‌قول‌ها و پیشنهادها که در هنگام مذاکرات در فروش نهایی آماده شده‌اند.

• پرداخت صورتحساب‌های گذشته مشتریان چه مدت طول کشیده است.

• تعداد فعالیت‌های خاصی که اعضای تیم‌های مختلف انجام داده‌اند (به‌عنوان مثال تعداد جلسات فروش و غیره).

• میزان فروش هر محصول برای هر مشتری.

• اطلاعات جغرافیایی مشتریان فعال.

هنگامی که شما همه این داده‌ها را جمع‌آوری کنید، متوجه می‌شوید که این لیست می‌تواند به سرعت رشد کسب‌وکار شما کمک زیادی بکند. این داده‌ها سرمایه‌های کسب‌وکار شما هستند که از دید شما پنهان مانده‌اند، با بررسی و به‌کارگیری مجدد آنها و به‌دست آوردن اطلاعات از این داده‌های خام به گنجینه ارزشمندی برای کسب‌وکارتان دست خواهید یافت.

چرا این داده‌ها مهم هستند؟

اطلاعات تاریک کسب‌وکار شما بسیار مهم است زیرا آنها شامل DNA نسخه فعلی عملکرد شرکت شما هستند.هر عملکردی که درحال‌حاضر دارید و همه عملکردهایی که در گذشته داشته‌اید، به وضوح با دسترسی به داده‌های تاریک توضیح داده می‌شود و باعث می‌شود شما بدون توجه به عملکرد رقبا یا اقتصاد در مدیریت عملکرد خود بسیار موفق عمل کنید. داده‌های تاریک به شما یک ماشین زمان می‌دهد تا نتایج عملکردتان را در یک دوره خاص تعیین کنید و این امکان را می‌دهد که عملکردتان را در دوره‌های زمانی مختلف با هم مقایسه کنید و دلیل عملکردهای متفاوت را درک کنید.

چگونه اطلاعات تاریک خود را پیدا می‌کنید؟

با استفاده از داده‌های تاریک می‌توانید پیشرفت‌های شگفت‌انگیز داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها برای شناسایی و به‌کارگیری آن در راه موثر و مفید تلاش می‌کنند. خوشبختانه اگر از رویکرد ساختاری استفاده کنید، دسترسی به آنها دشوار نخواهد بود. یک راه بسیار موثر برای پیدا کردن این داده‌ها این است که رویکرد دو مرحله‌ای را دنبال کنید که به ابعاد کلیدی کسب‌وکار، مشتریان، محصولات و خدمات و تیم شما مربوط می‌شود.

مرحله ۱

یک نقشه از چرخه کاری را ترسیم کنید که هر عملکرد را در چرخه خاص خود مشخص کند. به‌عنوان مثال، برای مشتریان از مرحله اولیه شناسایی افراد شروع می‌شود و یک چشم‌انداز است تا به مرحله فروش می‌رسد، سپس این چرخه روی یک مشتری تکرار شده یا متوقف می‌شود.

مرحله ۲

هنگامی که نقشه چرخه را کشیدید، تمام انواع داده‌هایی را که در هر مرحله از چرخه ایجاد می‌شود شناسایی کنید. عملکرد خود را به گزارش‌های عادی شرکت محدود نکنید. مثلا یک نقطه داده‌ای مانند صورتحساب احتمالا می‌تواند براساس کدپستی ذخیره شود. اگرچه ممکن است گزارش خود را براساس کدپستی ذخیره نکنید. یک راه عالی برای انجام این کار، ایجاد یک جدول است که داده‌ها را خلاصه می‌کند.

با اطلاعات تاریک باید چه کار کنید؟

وقتی داده‌های تاریک خود را شناسایی و خلاصه کردید، وقت آن است که از آنها استفاده کنید. برای هر حوزه داده‌ای که شناسایی کرده اید، می‌توانید برای حل مشکلات پیش روی کسب‌وکار، در کوتاه‌ترین مدت فکر و چاره‌جویی مناسبی داشته باشید. تصویر دقیقی از مشتریان، محصولات و خدمات به شما ارائه می‌دهد. این بخش سفر در داده تاریک را جدی بگیرید و عملکرد خود را به چالش بکشید. برای تیم خود یک آزمایش فکری انجام دهید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

۱- اگر این داده‌ها دو برابر شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۲- اگر این داده‌ها به نصف کاهش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۳- این منبع داده‌ها چه چیزی در مورد زمینه‌های مختلف شرکت به ما می‌گوید؟

۴- با این داده‌ها در زمینه‌های مختلف چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

۵- این منبع داده‌ها در مورد پتانسیل استفاده نشده چه اطلاعاتی می‌دهد؟

اقدام کنید

به این سوالات پاسخ دهید و چند گام عملی برای سرمایه‌گذاری روی چشم‌اندازهای خود انتخاب کنید. روی تعداد کمی از گام‌های عملی تمرکز کنید. مواردی را که می‌توانید اجرایی کنید انتخاب کنید. انتخاب یک گام و عمل به آن به مراتب بهتر از داشتن چند گام بدون پیشرفت است. حالا شروع کنید و داده‌های خود را از تاریکی بیرون بیاورید.