مرگ زودهنگام طرح تفصیلی؟

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به چند محور از تکالیف محقق نشده طرح تفصیلی اشاره کرد و افزود: برنامه‌های مقاوم‌سازی بافت‌های ناپایدار شهری و تصویب آن در مراجع ذی‌ربط با همکاری سایر دستگاه‌ها و تعیین عملکردهای مجاز به استقرار در کلیه زیر پهنه‌های کار و فعالیت، تهیه طرح‌های موضعی ویژه برای باغات به منظور جلوگیری از تفکیک باغات پیوسته و انبوه، فراهم‌سازی موجبات احداث پارکینگ در کلیه محلات شهر تهران از جمله تکالیف مهم محقق نشده در پنج سال گذشته است. رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران در توضیح علل عدم تحقق این تکالیف اظهار کرد: از جمله دلایل مهم عدم تحقق برخی تکالیف طرح تفصیلی، تاخیر در ابلاغ این طرح نسبت به طرح جامع است که با ۵ سال فاصله ابلاغ می‌شود و اساسا در این فاصله بسیاری از الزامات طرح از بین رفت. عامل بعدی مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع است وقتی طرح تفصیلی ابلاغ شد بالغ بر ۱۱۰۰ بخشنامه متعددی در سطح شهرداری تهران ابلاغ شد در حالی که قرار بود طرح تفصیلی ابلاغ شود تا بخشنامه‌ها جمع‌آوری شود اما این اتفاق نیفتاد تا در دوره گذشته توانستیم آنها را باطل کنیم بنابراین از دیگر دلایل عدم تحقق طرح تفصیلی صدور بخشنامه‌های نظارتی - ستادی حمایتی مغایر با ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران بود.

او ادامه داد: تاثیر تخلفات ساختمانی و آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ بر تحقق طرح تفصیلی، شوراهای معماری و توافقات مناطق ۲۲ گانه، مصوبات کمیسیون ماده ۵ و مفاد طرح تفصیلی، طرح تفصیلی منطقه ۲۲، بافت ناپایدار، جمعیت‌پذیری از دیگر عوامل عدم تحقق طرح تفصیلی بوده‌اند. این عضو شورای شهر تهران درخصوص مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع بیان کرد: تغییرات در سطوح پهنه‌ها در طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع. مصوبه ۸ بندی و تغییرات در زیر پهنه‌های سکونت و افزایش جمعیت‌پذیری، این بند همان مصوبه‌ای است که با حضور یک ساعته احمدی‌نژاد در شورای عالی شهر‌سازی و معماری ۵/  ۲ میلیون نفر به جمعیت تهران اضافه شد. سالاری در تشریح وضعیت جمعیت و ظرفیت سکونت‌پذیری شهر تهران نیز گفت: بر اساس ظرفیت سکونت‌پذیری طرح جامع، پس از تعیین حداکثر زیر بنای قابل ساخت با پایه قرار دادن اصول طرح جامع ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر تهران ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر برآورد شد. اما بر اساس ظرفیت سکونت‌پذیری طرح تفصیلی، پس از تعیین حداکثر زیر بنای قابل ساخت و با اعمال متوسط زیر بنای مسکونی ۱۰ سال اخیر هر یک از مناطق و بعد خانوار معادل ۳ نفر، ظرفیت سکونت‌پذیری طرح تفصیلی شهر تهران ۹/  ۱۲ میلیون نفر برآورد شد.

او با اشاره به بافت فرسوده و ناپایدار شهر تهران گفت: بافت فرسوده شهر تهران به وسعت ۳۲۶۸ هکتار از ۲۰۵ هزار قطعه زمین تشکیل می‌شود که ۵ درصد مساحت شهر و ۱۵ درصد جمعیت پایتخت را در خود جای داده و حدود ۳۵ درصد این فرسودگی را بافت‌های مسکونی در بر می‌گیرند. حدود ۶۰ درصد بافت فرسوده دارای قطعات زیر ۱۰۰ مترمربع که حدود ۱۲۲هزار و ۶۹۱ پلاک را شامل می‌شود، به عبارتی دیگر ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده زیر ۱۰۰ متر در شهر تهران وجود دارد. بر اساس تکالیف برنامه عملیاتی، باید سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده نوسازی شود، اما با توجه به میزان صدور پروانه‌ برای نوسازی بافت فرسوده در طول پنج سال اخیر (متوسط سالانه ۶۰۰۰ صدور پروانه در بافت فرسوده) به نظر می‌رسد در راستای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران راهی طولانی در پیش است. همچنین شهر تهران ۱۴۷۹۲ بافت ناپایدار دارد که ۲۸۷۳۸۱۱ نفر در آن زندگی می‌کنند و مصوبه اعمال یک طبقه تشویقی به بافت‌های ناپایدار شهر ۶۵۰۰۰۰ نفر به جمعیت این محدوده افزود. او درخصوص سرانه‌های خدماتی شهر تهران بیان کرد: خدمات شهری در طرح جامع، به استثنای فضای سبز، مشتمل بر هفت زمینه خدمات آموزشی با آموزش عالی ۲- درمانی – بهداشتی ۳- فرهنگی ۴- مذهبی ۵- ورزشی ۶- گردشگری ۷- تاسیسات و تجهیزات است. در مجموع براساس سرانه‌های طرح جامع و همچنین برآورد جمعیت در افق طرح، ۱۸۹۵۰ هکتار خدمات عمومی در شهر تهران مورد نیاز است که در قیاس با خدمات موجود حدود ۵۹۰۰ هکتار کمبود فضای خدماتی، وجود دارد که مناطق ۸، ۱۰، ۱۳ و ۱۷ با بافت متراکم، ریز دانگی و تراکم جمعیتی زیاد، وضعیت بحرانی‌تری نسبت به سایر مناطق دارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران در ادامه گزارش خود اجرای کامل مقررات ملی ساختمان پیگیری بازنگری مبحث دوم (۲) مقررات ملی ساختمان، پیگیری اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، اجرایی کامل ماده ۳۳ در شهر تهران و حضور مجری ذی صلاح در تمامی ساخت وسازها و پیگیری تحقق شناسنامه فنی و ایجاد زیرساخت‌های شناسنامه فنی هوشمند را به منظور کنترل ساخت و ساز در شهر تهران مورد تاکید قرار داد. او درخصوص ساماندهی سیما و نظر شهر تهران اظهارکرد: فعالیت کمیته‌های نمای مناطق قطعا باید ادامه پیدا کند و این شائبه که قرار است این کمیته‌ها منحل شوند صحت ندارد. سالاری با اشاره به مصوبه برج باغ‌ها گفت: ما و کمیسیون سلامت طی جلساتی که داشتیم ابطال مصوبه برج باغ‌ها را در دستور کار داریم و معاونت شهرسازی شهرداری تهران باید طرح جایگزین را برای تصویب ارائه دهد.