کارآفرینی حلقه گمشده یاسوج

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای استان برای حضور صنعتگران را در چه می‌دانید؟

استان کهگیلویه و بویر احمد از نظر تنوع اقلیم، میزان نسبتا خوب بارندگی، حاصلخیزی و منابع و ذخایر طبیعی یکی از استان‌های ثروتمند کشور به‌حساب می‌آید. همچنین استان از لحاظ ذخایر نفت و گاز هم بسیار غنی است.

چه صنایعی در استان کهگیلویه و بویر احمد پیشرو هستند و از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردارند؟

صنایع مرتبط با گیاهان دارویی شامل کارخانه آسه (تولیدکننده عصاره شیرین‌بیان) کارخانه طبیعت زنده (تولیدکننده محصولات بهداشتی از منشا طبیعی بانام سینره) و کارخانه زردبند (تولیدکننده عصاره، اسانس و داروهای گیاهی) از صادرکنندگان اصلی استان محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های استان را برای فعالان اقتصادی در چه می‌دانید؟ آیا از ظرفیت‌های صنعتی استان استفاده ‌شده است؟

چند صد واحد صنعتی کوچک و متوسط در کل استان تاسیس شده‌اند که در حال حاضر متاسفانه بیشتر غیرفعال هستند. مهم‌ترین عاملی که باعث تاخیر روند توسعه استان شده است، بی‌توجهی به فرهنگ کارآفرینی است. استانی که از این‌همه ذخایر خدادادی بهره‌مند است شایسته نیست که ساکنان آن در تنگدستی به سر ببرند. باید فرهنگ کار و کارآفرینی بیشتر و جدی‌تر موردتوجه و تشویق قرار گیرد تا با بهره‌گیری از منابع انسانی موجود در کشور، ذخایر طبیعی استان فرآوری شده و ثروت خلق شود. مشوق‌های مالیاتی، بانکی و این قبیل باید در راستای جلب کارآفرینان به این استان اجرا شود تا تدریجا شاهد شتاب رشد صنعتی استان باشیم. بدیهی است که رتبه پایین استان کهگیلویه و بویر احمد ازلحاظ صنعتی گواه این است که تاکنون به ظرفیت‌های خدادادی استان توجه کافی نشده است.

استان کهگیلویه و بویر احمد را به لحاظ زیرساخت‌های تولیدی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا زیرساخت‌های لازم در این استان فراهم است؟

زیرساخت‌های موجود برای صنایع مرتبط با ظرفیت‌های استان باید بیش از این ارتقا یابد. مثلا صنعت گردشگری که حتما یکی از مزیت‌های کم‌نظیر استان است نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است. از نظر تامین منابع انسانی نیز اقدامات مفیدی تاکنون توسط دانشگاه‌های فعال در استان صورت گرفته، ولی هنوز به حد کافی نیست و نیاز استان ازلحاظ نیروی متخصص کارآمد هنوز مرتفع نگردیده است.

حمایت بخش دولتی برای حضور فعال‌تر بخش خصوصی را شاهد هستید؟ جلسات شورای گفت‌وگو توانسته به رفع موانع کمک کند؟

خیر بخش دولتی تاکنون هیچ اقدام ویژه‌ای برای استان انجام نداده است. اقدامات جاری مشابه سایر استان‌هاست. درحالی‌که برای جبران تاخیر موجود لازم است توجه و تمرکز بیشتری روی توسعه این استان صورت پذیرد. البته جلسات شورای گفت‌وگو فرصتی است تا بخش خصوصی دیدگاه‌ها و مطالبات خود را بیان کند و استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از فعال‌ترین استان‌ها در برگزاری این جلسات است، ولی آثار و نتایج آن هنوز ظاهر نشده‌ است.