نقشه «سعودی»‌ها برای گردشگری کویر

مقامات گردشگری عربستان معتقدند که توریسم کویری، مردم با ذائقه‌های مختلف را جذب خواهد کرد؛ از کسانی که علاقه به سفرهای ماجراجویانه و اکتشافی دارند گرفته تا آن دسته از افرادی که دوست دارند تجربه جدیدی در محیط‌های ناشناخته‌تر با زندگی گیاهی و جانوری متفاوت داشته باشند یا علاقه به سفر در کویر و صحرا دارند. رئیس کمیسیون توریسم و آثار باستانی عربستان سعودی، مبارک السلامه، در سال‌های اخیر بر اهمیت افزایش تلاش‌های دولت این کشور برای حفاظت از محیط‌زیست و ارتقای وضعیت گردشگری تاکید کرده است. وی همچنین بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در پارک‌های حیات وحش و حمایت از جشنواره‌های فرهنگی از قبیل «جشنواره زندگی کویری هالی» تشویق کرده است. وی معتقد است که پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد. به باور مبارک السلامه، باید از احیای بناهای تاریخی و صنایع‌دستی که مخصوص این منطقه هستند، حمایت صورت گیرد. همچنین به نظر وی تورگردانان نیز باید با تدارک دیدن چنین تورهایی به بهبود این صنعت در این کشور کمک کنند.

ورزش‌های صحرایی

یکی از اقداماتی که مقامات عربستانی چند سالی است برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری در این کشور مطرح کرده‌اند، برگزاری ورزش‌های صحرایی است و معتقدند تلاش در این راستا با مشارکت بخش خصوصی و دولتی نتیجه خواهد داد و گردشگران داخلی و نیز بین‌المللی را به این کشور جذب خواهد کرد. از جمله این ورزش‌ها برگزاری رالی‌های اتوموبیلرانی صحرایی، مسابقات اسب‌سواری و شترسواری، شن‌سواری و فعالیت‌های دیگری مانند صحرانوردی است که به نظر مقامات سعودی باید در پکیج‌های توریسم این کشور گنجانده شود. همچنین در این کشور مطالعاتی برای بهبود جاذبه‌های گردشگری و درک میزان بازار سفر برای یک جاذبه صورت گرفته است.  مقامات عربستان معتقدند توریسم صحرایی تنها برای گردشگران داخلی این کشور جذاب نیست و می‌تواند گردشگران غربی را نیز خصوصا در فصل زمستان و بهار که هوا در این کشور گرمتر از کشورهای آنها است، بکشاند. به نظر مسوولان این کشور، غربی‌ها صحرانشینان را بسیار جذاب می‌بینند و به موفقیت این نوع توریسم در کنار فراهم آوردن امکانات مناسب مطمئن هستند. راه‌اندازی سفرهای صحرایی خانوادگی و کمپ‌زنی از راه‌های دیگر جذاب کردن این نوع توریسم در عربستان هستند.

چشم‌انداز مثبت صحرا در عربستان

مقامات گردشگری و فعال این حوزه در عربستان سعودی معتقدند توریسم صحرایی برای عاشقان طبیعت که از آرامش و سکون صحرا لذت می‌برند نیز همانند مشتاقان به ورزش‌های صحرایی و علاقه‌مندان به سفرهای ماجراجویانه جذاب خواهد بود. آنان معتقدند زیبایی‌های صحرا برای دارندگان ذائقه‌های مختلف جذاب خواهد بود و منطقه العشه را مثال می‌زنند. در این منطقه دریاچه اسفار قرار گرفته است که یکی از دریاچه‌های منطقه شرق این کشور محسوب می‌شود. العشه علاوه‌بر این دارای باتلاق‌های نمکی زیبا و چاه‌های آبی است که به زیبایی، بی‌نظیر بودن و شگفتی این منطقه می‌افزایند. فعالان گردشگری عربستان سعودی انتظار دارند در زمینه گردشگری صحرا گام‌های بزرگی بردارند و توریست‌ها را نسبت به سفر کردن به این کشور و دیدن منابع و زیبایی‌های طبیعی این کشور تشویق کنند. آنان البته به جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و از آسیب زدن به زندگی گیاهی و جانوری آن و حفظ زیبایی‌های طبیعی منطقه‌های صحرایی نیز توجه دارند.

آخر هفته