نقش یک ایرانی در داستان

آخر هفته

فردریک بکمن در «تمام آنچه پسر کوچولویم باید درباره‌ دنیا بداند» طنز همیشگی‌اش را با جسارت بی‌نظیرش ترکیب می‌کند و روایتی شاد و در عین حال غافلگیرکننده و گاه تکان‌دهنده ارائه می‌دهد. او در این کتاب از بعضی از رازهای زندگی‌اش پرده برمی‌دارد، ازجمله داستان ازدواج خود با همسر ایرانی‌اش و همچنین ماجرای تیر خوردنش در جریان سرقت مسلحانه از یک بانک. به این صورت در این رمان نیز مانند دیگر اثر پرفروش این نویسنده، پای یک ایرانی در میان است. «تمام آنچه پسر کوچولویم باید درباره‌ دنیا بداند» در ظاهر نامه‌ای است به پسرکی که تازه به دنیا آمده اما درواقع کتابی است جذاب درباره‌ همه چیز: انسان بودن، عاشق شدن، پدر و مادر بودن و به‌طور کلی زندگی. بکمن نشان می‌دهد در همه جای دنیا انسان‌ها احساسات مشابهی را تجربه می‌کنند و دغدغه‌های مشترک دارند. «مادربزرگ سلام رساند و گفت متاسف است»، «بریت ماری اینجا بود» و «و هرروز صبح راه خانه دورتر و دورتر می‌شود» و رمان «شهر خرس» از رمان‌های دیگر این نویسنده هستند که پیش از این نوشته و شهر خرس به تازگی در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز نیز معرفی شده است. «تمام آنچه پسر کوچولویم باید درباره‌ دنیا بداند» با ترجمه فرناز تیمورازف در ۱۹۲ صفحه و به قیمت ۱۸ هزار تومان از سوی نشر نون منتشر شده است.

حکایتی دیگر از پیرزن خوش شانس

آخر هفته

کسانی که رمان قبلی کترینا اینگلمن سوندبرگ به نام «پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت» را خوانده و از آن لذت برده‌اند، احتمالا از رمان جدید این نویسنده با عنوان «پیرزن دوباره شانس می‌آورد» نیز خوششان بیاید. در این اثر می‌خوانیم که «مارتا اندرسون» به همراه دوستان خود در باند بازنشسته‌ها، شن‌کش، مغز، آناگرتا و کریستینا، پس از فرار از سوئد مدتی در لاس وگاس اقامت می‌کنند، اما زندگی آرام و بی‌دغدغه برخلاف روح سرکش اعضای گروه است. به این ترتیب پس از ماجراجویی‌هایی در آمریکا، گروه بار دیگر با هویت جعلی به سوئد بازمی‌گردد. اعضای باند همچون قبل مصمم هستند برای کمک به مستمندان و سالخوردگان ساکن آسایشگاه‌ها صندوق سرقت را فعال نگه دارند. اما این‌بار...

کترینا اینگلمن سوندبرگ بیشتر در کشورش سوئد به واسطه‌ خلق رمان‌های عامه‌پسند تاریخی و طنز مشهور است. این نویسنده تا کنون بیش از بیست اثر داستانی را نوشته است. اما مشهورترین اثر او «پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت»(۲۰۱۲) سبب شهرت نویسنده در سطح جهانی شد و این اثر در مدتی کوتاه به ده‌ها زبان ترجمه شد. موفقیت این اثر سبب شد نویسنده رمانِ حاضر را در ادامه‌ داستان اول بنویسد و این اثر نیز در سال ۲۰۱۴ با عنوان «پیرزن دوباره شانس می‌آورد» منتشر شد. استقبال خوانندگان از جلد دوم بار دیگر خانم سوندبرگ را واداشت تا سومین قسمت این رمان را در سال ۲۰۱۷ با عنوان «پیرزن یک بار دیگر قانون‌شکنی می‌کند» منتشر کند. رمان «پیرزن دوباره شانس می‌آورد» نوشته‌ «کترینا اینگلمن سوندبرگ» با ترجمه‌ کیهان بهمنی در ۴۴۸ صفحه و به قیمت ۳۱ هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.

راهنمای دیکتاتور شدن

آخر هفته

 طنز سیاسی از پرطرفدارترین آثار طنز به‌شمار می‌آید کتاب «چگونه بر جهان حکومت کنیم» نوشته آندره د گیلوم شامل روایتی طنزآمیز برای کشف چگونگی پرورش روحیه دیکتاتوری در افراد است. این کتاب که به شکلی طنزآمیز و با تمی سیاسی نوشته شده به گفته مولف، تلاشی است تا مخاطب آن بتواند راه‌های پرورش و رشد دیکتاتور درون خود را شناسایی کند. وی در همین زمینه در این کتاب می‌نویسد: برای سواری و بیگاری کشیدن از مردم همیشه محتاج استفاده از زور نیستید. خیلی از دیکتاتورها به مدد آرای مردمی به قدرت رسیدند. کسب قدرت از این شیوه هم معقول است و هم از نظر عامه، مشروع. یادتان باشد جانشین هرکسی می‌خواهید بشوید، اول از همه باید او را بی‌آبرو کنید، بدجوری هم بی‌آبرو کنید. حاکم و رئیس کل فعلی، نه‌تنها اعمالش شیطانی و به ضرر مردم و کشور است، بلکه از لحاظ شغلی فردی بی‌کفایت و سست‌عنصر و نوکر بیگانه و از لحاظ اخلاقی متزلزل، فاسد، منحرف است. خلاصه منسوب کردن هر صفت بدی که سراغ دارید از جمله صفات بد خودتان به طرف مقابل خوب جواب می‌دهد. کتاب «چگونه بر جهان حکومت کنیم» با عنوان فرعی «راهنمای دیکتاتور بلندپرواز» با ترجمه حسین یعقوبی در ۱۶۱ صفحه به قیمت ۱۳ هزار تومان از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.