تامین منابع مالی ارزان، راهکار توسعه صادرات

همراه با محمدحسن آقایی مدیر عامل شرکت پارس الکتریک هستیم تا ضمن بررسی سیر تحولی این شرکت، به کالبدشکافی چالش‌ها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های صنعت لوازم خانگی بپردازیم. آقایی در یک نگاه کلی مشکلات این صنعت در بخش تولید وعرضه محصولات، همچنین تقاضای موثر برای آن را با نگاهی کارشناسانه تبیین می‌کند. مدیر عامل پارس الکتریک اعتقاد دارد که صنعت لوازم خانگی یک صنعت پویا با دامنه‌ای وسیع از محصولات است که همواره در حال تغییر و تحول است، لزوم حضور در چنین بازاری برخورداری از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته است تا بتوان به‌سرعت به تقاضای ایجاد شده پاسخ مناسب داد اما او بیان می‌کند فقدان نقدینگی در این صنعت و عدم‌توانایی واحدهای تولیدی در دستیابی به این‌چنین زیرساخت‌هایی عملا توان رقابتی تولیدکنندگان را تا سطح زیادی کاهش داده است. آقایی می‌افزاید در کنار این مشکل، ورود کالاهای ارزان قیمت قاچاق ضمن کاهش تقاضای موثر برای تولیدکنندگان عرصه را بیش از پیش بر آن‌ها تنگ کرده است. او ادامه فعالیت پارس الکتریک و سایر برندهای وطنی را تعامل تصمیم‌سازان و سیاستمداران در این مسائل یعنی تامین منابع مالی ارزان قیمت و جلوگیری از روند فزاینده کالای قاچاق به کشور می‌داند.


برای ما در مورد سبقه تاریخی شرکت پارس الکتریک توضیح دهید

پارس الکتریک از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم صوتی و تصویری در کشور است. بنیان‌گذار این شرکت مرحوم حاج محمدتقی برخوردار در سال 1341 است. در ابتدا فعالیت این شرکت فقط بر مونتاژ رادیو و تلویزیون با مشارکت شرکت گروندیگ آلمان متمرکز بود. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم ایران، این شرکت زیر نظر سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۷۱ سهام عمده آن بعنوان دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.

پس از دوران رکودی که از اواسط دهه هشتاد تا اوایل دهه نود دامن‌گیر این شرکت و به‌طور کلی صنایع داخلی کشور شد، سرازیر شدن واردات انواع محصولات، موجب چولگی تقاضای موجود در کشور به سمت برندهای خارجی و از دست رفتن سهم قابل‌توجهی از بازار کشور به نفع آن‌ها شد. پارس الکتریک این میراث فرهنگی ارزشمند در صنعت کشور، وضعیت موجود را برنتافت و با استقرار سیستم مدیرتی جدید، مطالعه موشکافانه بازار و شناسایی محصولات الکترونیکی و الکتریکی جدید با مزیت رقابتی، بار دیگر وارد عرصه تولید محصولات لوازم خانگی کشور شد. برندی خاطره‌انگیز و نوستالژیک در تاریخ حیات صنعت کشور که اکنون به‌دنبال جایگاه حقیقی خود در بازار و کسب سهم مناسب در آن است. اطمینان دارم به یاری خداوند در آینده‌ای نزدیک شاهد ظهور پرقدرت محصولات ایرانی و با کیفیت پارس‌ الکتریک، در عرصه‌های مختلف الکتریکی و الکترونیکی خواهید بود.

وضعیت فعلی شرکت پارس الکترونیک چگونه است و این شرکت تولید چه محصولاتی را در دستور کار قرار داده است؟

واحد تولیدی ما در حال حاضر در قزوین مستقر شده اما تدارکات لازم و امکان‌سنجی کارشناسانه برای احیای کارخانه سیرجان نیز انجام شده است؛ که اصطکاک این فرآیند بواسطه وجود مشکلات حقوقی و بانکی است که امید داریم در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکلات مرتفع و یا تسهیل شده و شاهد رشد توسعه فعالیت اجرایی این شرکت با سابقه باشیم. تولیدات کارخانه قزوین شامل تولید تلویزیون در سایزهای ۳۲ تا ۶۵ اینچ است. از جمله محصولات جدید تولید مدل منحنی در سایزهای ۵۵ و ۶۵ سازگار با روند حرکتی بازار است. ظرفیت تولیدی کارخانه قزوین ۵۰ هزار دستگاه در سال است که پتانسیل لازم برای دوبرابر کردن آن را وجود دارد. تلویزیون پارس با همان برند اصیل خود و حفظ نام تجاری «پارس» به حیات خود ادامه خواهد داد. اما فعالیت ما تنها منحصر به تولید تلویزیون نیست ما اهداف توسعه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت الکترونیک کشور در دستور کار قرار داده‌ایم. پارس الکتریک ضمن حفظ تولید در حوزه نسل جدید نمایشگر خانگی و محیطی، به‌دنبال تولید قطعات الکترونیکی خودرو و صنایع الکترونیکی مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و تجهیزات بیمارستانی می‌باشد.

مهم‌ترین مشکل شما در بخش تولید وعرضه  محصولات، همچنین تقاضای موثر برای محصولات چیست؟

اگر به‌دنبال تولید و اشتغال ملی هستیم باید بستری ساخت‌یافته برای حمایت و تسهیل فرآیند تولید، برای برندهای داخلی کشور فراهم کنیم. بدون اجرای اقدامات لازم ضمن هرز منابع تولیدکنندگان، منابع ملی دیگر نظیر  ارز، تولید و اشتغال ملی از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود. در حالی که صنایع تولید داخلی به‌شدت نیازمند دریافت تسهیلات گمرکی و مهم‌تر از آن تسهیلات مالی ارزان قیمت برای تجهیز واحد‌های تولیدی خود با ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است، متاسفانه هجوم کالاهای ارزان قیمت چینی و کالاهای قاچاق فشار دیگری از ناحیه تقاضای موثر به تولیدکنندگان وارد می‌کند. از یک طرف توان تولیدی ما در نبود تسهیلات، کاهش یافته و از طرف دیگر برای کسب سهم مناسب از بازار باید با کالاهای قاچاق رقابت قیمتی کنیم. صنعت لوازم خانگی بسیار پویا است و تولید در آن همواره با پیچیدگی‌های بیشماری مواجه است. تولید محصولات جدید سازگار با تغییر تقاضای مشتری، نیازمند طراحی مستمر و متعاقبا تغییر سریع تکنولوژی همگام با آن است. پرواضح است تغییرساختار تولید و تکنولوژی آن نیازمند صرف هزینه اولیه بالا در قالب ماشین‌آلات و تجهیزات است و دانش فنی که از توان بخش خصوصی خارج است و اراده تصمیم‌سازان در سطح کلان را می‌طلبد.

جالب است بدانید در حال حاضر به‌دلیل فقدان تجهیزات لازم، فعالیت تولیدی بسیاری از کارخانه‌های ما منحصر به واردات قطعات و سرهم‌بندی آن‌هاست. این امر به مثابه خروج مقدار زیادی ارز از مجرای ارزش افزوده از صنعت کشور است. این مشکلات تولیدکنندگان را در وضعیت دشواری قرار داده است. تقاضا داریم دولت و تمامی ارگان‌های وابسته نگاهی ویژه به سیاست‌های تامین منابع مالی ارزان قیمت برای صنایع داخلی و مبارزه با پدیده شوم و ویران‌کننده قاچاق کالا در صنعت کشور داشته باشند تا بتوانیم رسالت خود یعنی ایجاد اشتغال برای جوانان کشور را جامه عمل بپوشانیم.

آیا می‌توان چشم امید به حضور برند ملی پارس در بازارهای جهانی داشت؟

درواقع با توجه توضیحات اولیه در مورد وضعیت تولیدی شرکت طی سال‌های گذشته به‌طورخاص از سال ۸۹ و تعطیلی کامل تولید، انتظار برگشت به وضعیت سابق و دوران شکوفایی آن چیزی شبیه معجزه است؛ اما به جرأت می‌توان گفت در همین مقطعی که با شما صحبت می‌کنم، دقیقا به پشتوانه یک برنامه‌ریزی قوی مجموعه پارس الکتریک، از پرسنل خط تولید گرفته تا فروش و خدمات پس‌ازفروش، کارمندان و مدیران شرکت همگی با دل و جان سودای بهترین شدن و پس گرفتن سهم خود از بازار و در مرحله دوم ورود به بازارهای جهانی را درسر می پرورانند. البته شاید این تنها آرزوی ما نیست بلکه با نفوذ و اعتباری که پارس بین آحاد مردم عزیز ایران داشته است در حقیقت این موضوع یک آرزوی ملی است . همان‌طور که می‌دانید ورود به بازار جهانی شرایط خاص خود را دارد، نمی‌توان به سرعت یک مجموعه در آستانه تعطیلی را به سطح اول بازگرداند اما اطمینان دارم با تلاش ثمربخش، برنامه‌ریزی، دانش مبتنی بر مطالعه و توکل به خدا به مقصود مطلوب خواهیم رسید.

پتانسیل موجود در این صنعت در آینده اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید

با مطالعات انجام شده دورنمای این صنعت در کشور، به‌دلیل عقب‌ماندگی تکنولوژیک و دانش‌فنی روز سازگار با روند جهانی حضور در بازار جهانی در رقابت با برندهای بزرگ خارجی که اقدامات علمی سرمایه‌های عظیمی را طی سالیان طولانی چه در بخش تجهیزات و تحقیقات چه در بخش دانش فنی انجام داده‌اند کمی دور از انتظار است. در نگاهی واقع‌بینانه باید به راه‌های مختلف ورود این تکنولوژی‌ها همراه با دانش آن به درون صنعت کشور تمرکز کنیم و مهم‌تر از آن حوزه‌هایی از این صنعت را هدف قرار دهیم که هنوز اشباع نشده است. به‌دیگر بیان یک رویکرد کارشناسانه بیان می‌کند به‌جای ورود به رقابتی نابرابر و هرز منابع، باید در نقاطی از این صنعت که پتانسیل رشد و توسعه در آن وجود دارد اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. به‌طور کلی اعتقاد دارم در صورت فراهم شدن الزامات تولید چشم انداز صنعت برق و الکترونیک در ایران رو به توسعه خواهد بود.