مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک با اشاره به احداث واحد (هوی ‌مدیا) گفت: با توجه به دپوی حدود یک میلیون تن باطله حاوی۵/ ۱درصد سرب (باطله‌های کارخانه فعلی) در محوطه مجتمع و بلا استفاده بودن آن، به منظور استفاده مجدد از باطله‌های دپو شده، کارخانه هوی‌مدیاDMS) Dense Media Separations) با ظرفیت ton/ h ۴۰ و راندمان ۶۵ درصد طراحی و راه‌اندازی شده و محصول خروجی این بخش کنسانتره‌ای با عیار ۵ درصد بوده که جهت پرعیارسازی وارد بخش فلوتاسیون می‌شود. منتظری در ادامه افزود: با توجه به دپوی باطله‌های معدنی در محوطه مجتمع و همچنین امکانات موجود و فرسودگی بیش از حد کارخانه فعلی (بیش از ۵۰ سال) و راندمان پایین و هزینه‌های زیاد تعمیر و نگهداری آن، درصورت احداث کارخانه جدید، با استحصال سرب موجود از دپوی باطله کارخانه، ضمن ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده به دلیل عدم نیاز به پرداخت هزینه جهت استخراج ماده معدنی به منظور تامین خوراک مورد نیاز کارخانه از اعماق معادن زیرزمینی، میزان تولید نهایی محصول (کنسانتره سرب) با درآمد و سود بسیار مناسب رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به عدم انجام مطالعات اکتشافی جدید در معدن، نیاز به انجام سرمایه‌گذاری جهت اکتشاف دقیق ذخائر احتمالی و قطعی موجود و سپس برنامه‌ریزی و طراحی جهت استخراج، جزء نیازهای ضروری جهت ادامه فعالیت معدن نخلک بوده که درصورت تأمین بودجه مورد نیاز این مهم محقق خواهد شد و با توجه به امکانات و تجهیزات نصب شده موجود، به دلیل استفاده از عیار پایین (حداقل عیار یک درصد) باعث افزایش ذخایر موجود معدن شده است. منتظری با اشاره به احداث موزه معدنی در مجتمع نخلک گفت: با توجه به قدمت معدن و وجود وسایل و ابزارآلات بسیار قدیمی در مجتمع، جهت بازدید و آشنایی متخصصین و مهندسین معدن و سایر علاقمندان احداث موزه معدنی در دستور کار قرار دارد.

مدیر مجتمع معدنی نخلک احیای مجدد آموزشگاه معدنی نخلک را از برنامه‌های دیگر این مجتمع اعلام کرد و افزود: آموزش عملی و کاربردی نیروی انسانی مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف معدن با توجه به تجربه این مجتمع در این زمینه از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۷۲ حایز اهمیت است. وی از جمله نقاط قوت راهبری استخراج تولید و فروش کنسانتره طی ۹ ماه گذشته را استخراج ۲۵۱۵۰ تن ماده معدنی و تولید ۱۸۵۰ تن کنسانتره با عیار حدود ۵۲ درصد و نیز فروش بیش از ۱۷۰۰ تن بیان کرد و افزود: در مقایسه با استخراج مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۲۶ درصدی استخراج ماده معدنی و رشد ۱۰ درصدی تولید کنسانتره می‌باشیم.

منتظری یکی از اهداف واگذاری مجتمع‌ها را در قالب راهبردی، چابک سازی امور اجرایی شرکت‌ها و جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی و در نتیجه افزایش اشتغال پایدار در این مجتمع عنوان کرد و افزود: در مقایسه عملکرد این شرکت طی ۹ ماه گذشته علاوه بر نیروی انسانی قبلی تعداد ۷۰ نفر نیروی انسانی جدید جذب شدند، ضمن اینکه بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و تیم‌های کارشناسی و عملیاتی در حال بررسی و اکتشاف در نقاط امید بخش در منطقه نخلک بوده که به زودی اطلاعات اکتشاف تکمیلی در این مجتمع گزارش خواهد گردید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در طول سالیان گذشته تفکر منفی نسبت به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است، حال انتظار میرود با تفسیر نگرش و فراهم کردن زمینه برای حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار مجرب در فعالیت‌های معدنی زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم سازیم. در ادامه این گزارش گفت و گویی با مدیرعامل شرکت معدنی سرب و روی کیمیاگوهران به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مجتمع نخلک داشتیم و نظرات وی را در خصوص روند اجرای فعالیت‌های معدنی در این مجتمع جویا شدیم.

برنامه تولید ۴۰۰تن کنسانتره سرب در ماه را داریم

تقی مصطفی جوکار؛ مدیرعامل شرکت معدنی سرب و روی کیمیاگوهران با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله منعقده فی مابین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و این مجموعه گفت: شرح کلی فعالیت‌های صورت گرفته در واحد اکتشاف از زمان اجرای قرارداد شامل: تشکیل تیم اکتشافی با استفاده از کارشناسان مجرب، تجهیز واحد اکتشاف به تجهیزات مورد نیاز ازجمله دستگاه‌های حفاری مغزه گیری تونلی و سطحی و نیز شروع عملیات حفاری مغزه گیری با دو دستگاه حفاری سطحی و تونلی بعد از تهیه نقشه‌های مربوطه می‌باشد که تاکنون حدود ۱۰۰۰ متر حفاری و مغزه گیری صورت گرفته است.

وی با اشاره به بخش استخراج مجتمع نخلک گفت: تشکیل تیم کارشناسی مجرب استخراجی و نقشه‌برداری، تعمیرات اساسی و نوسازی کلیه تجهیزات معدن ازجمله آسانسور، اسکیپ، کمپرسورها و ...، ارتقای بخش ایمنی معدن و خرید تجهیزات مورد نیاز، خرید تجهیزات مورد نیاز تونل جهت عملیات استخراج ازجمله: هدلودر، اتولودر، کمپرسور برقی، پرفراتور و ... و نیز تغییر روش‌های استخراج و استفاده از روش‌های مناسب استخراجی از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش استخراج معدن است.

جوکار با اشاره به رشد ظرفیت تولید معدن از زمان اجرای قرارداد تاکنون گفت: متوسط تولید ماهانه ۲۰۰۰ تن بوده که تا ۳۵۰۰ تن تولید در ماه افزایش یافته و برنامه آتی تولید خاک معدن ۵۰۰۰ تن در ماه خواهد بود. وی تولید کنسانتره سرب را در حال حاضر ۲۰۰ تن در ماه عنوان کرد و افزود: طی ۳ ماه آینده این رقم به ۴۰۰ تن در ماه خواهد رسید. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی کیمیا گوهران خاطر نشان کرد: نصب و راه اندازی واحد (هوی مدیا) جهت پرعیارسازی باطله‌های جیک و خاک کم عیار معدن جهت تولید بخشی از خوراک اولیه کارخانه، بازسازی و به روز کردن کارخانه فرآوری قدیم و نیز نصب کارخانه جدید با ظرفیت ۳۰۰ تن با پیشرفت ۹۰ درصدی تا امروز با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته در واحد فرآوری نخلک می‌باشد. جوکار تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های این شرکت طی این مدت کوتاه تعداد نیروها مجموعا به ۲۱۶ نفر رسیده که شاهد رشد ۳۵ درصدی نیروهای انسانی نیز هستیم.

حمید منتظری هدشحمید منتظری هدش

 

تقی مصطفی جوکار

تقی مصطفی جوکار