اصلاح رویکرد دولت در قبال تولیدکنندگان محصولات معدنی

وی با اشاره به این که انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی باید به طور جدی در تصمیمات دولتی مورد مشورت قرار بگیرند، بیان کرد: بخش خصوصی و فعال در حوزه معدنی بهترین مشورت‌ها را می‌تواند در حیطه عملکرد خود در اختیار سیاست‌گذاران قرار دهد. شریفی با اشاره به وضعیت صنعت سنگ، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در صادرات سنگ اهمیت دارد این است که بازار باید از طریق صادرات سنگ و بلوک به دست آید که پس از ‌آنکه این سنگ‌های خام به برند تبدیل شدند سنگ‌های فرآوری شده را به راحتی به بازار عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: این موضوع درباره‌ سنگ نشان می‌دهد که مطرح کردن بحث صادرات خام در سیاست بازاریابی سنگ چندان موضوعیت ندارد و سیاست گذاران باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر محصول در قبال آن تصمیم گیری کنند. چندی پیش بود که عدم درک از ماهیت بازار سنگ باعث شد معافیت مالیاتی صادرات سنگ را به ۲۰ درصد برسانند و ۸۰ درصد آن را مشمول مالیات کنند. دبیر انجمن سنگ ایران در خصوص بازار‌های هدف صادراتی ایران ، گفت: بازار سنگ ایران در سال‌های اخیر به خاطر برخی نا آرامی‌ها در کشورهای همسایه دچار مشکل شده و به دستیابی به بازار‌های جدید نیاز دارد که البته با توجه به غیبتی که پیش از این در بازارهای دورتر داشت این بازارها اغلب مشتری محصولات سنگی افغانستان شدند.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید در ایران گفت: یکی از عواملی که مانع ورود تولید کنندگان به بازار جهانی است بالا بودن قیمت تمام شده در ایران به دلیل هزینه‌ها است. وی تصریح کرد: اولین مشکل در حوزه تولید، موضوع پرداخت تسهیلات با سود بالای ۲۰ درصدی است و که ۱۸ درصد سود اعلام شده از سوی بانک‌ها برای تولیدکنندگان واقعی نیست و عملا یک تولیدکننده تسهیلاتش را با سود بالای ۲۰ درصد برمی‌گرداند که این ناشی از تورم موجود در جامعه است که باید به شکل ریشه‌ای حل شود.شریفی افزود: رقبای ما در بازار‌های جهانی  از تسهیلات سه تا چهار درصدی برخوردارند و مشخص است که قطعا این موضوع در بالا رفتن قیمت تمام شده تاثیرگذار است و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد. وی خاطر نشان کرد:کارشناسان اعتقاد دارند که برای احیای بازار‌های سنگ باید در روند بازاریابی صادراتی تجدید نظر شود و در کنار انجام طراحی‌های لازم برای بازار هدف در داخل ایران، با ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی این محصول باید با قدرت بیشتری وارد بازارهای جهانی شد.