از شعار تا عمل در تحقق نوآوری

اگر نوآوری را به‌کارگیری راه‌حل‌های جدید به ‌منظور شناسایی و پاسخ به نیازهای جدید و ناشناخته یا موجود در بازار تعریف کنیم، برخلاف فکر و نظر اکثریت مردم و حتی مدیران، نوآوری تنها تحقیق و توسعه نیست، بلکه بایستی کلیه زنجیره ارزش را از تحقیق و توسعه تا مهندسی، تولید، توزیع، فروش و بازاریابی و حتی کاربری آسان و استراتژی سرمایه‌گذاری را دربر گیرد و این مهم از طریق خلق و ارائه محصولات، خدمات، فرآیندها، فناوری‌ها و ایده‌های نوین محقق می‌شود.

چند سالی است که همراه اول با شعار حامی اول نوآوری فعالیت خود را آغاز کرده است. چیزی که شاید به مزاج مراکز رشد و کارآفرینی خوش درنیاید و به حرکت نوآورانه در یک ساختار نیمه‌دولتی، نیمه‌خصوصی باور نداشته باشند. اما چیزی که بیش از هر چیز باید به آن توجه کنیم این است که فرآیند کلی جهان در حال تکامل و پیشرفت به‌سوی تعالی است و شروع حرکت‌هایی در جهت خلق نوآوری و پذیرش طرح‌ها و ایده‌های نوین در هر قالبی قابل‌ستایش است. ضمن آنکه همه ما می‌دانیم شاید در ابتدای امر با کندی‌ها و اشکالاتی مواجه باشیم؛ اما با توان نیروهای جوان و صاحب‌ذوق بالاخره چرخه اقتصاد و صنعت مبتنی بر نگاه و ساختار جدید به حرکت درخواهد آمد.

همراه اول، نوآوری را در ابعاد محصول/ خدمت، فرآیند، سازمان و کسب‌وکار دنبال می‌کند، لذا ایجاد و نهادینه‌کردن فرهنگ نوآوری در سازمان و جذب ایده‌های داخلی و خارجی از دغدغه‌های این شرکت است؛ برای جذب، ارزیابی و غربال ایده‌های دریافتی در همراه اول از مدل قیف نوآوری استفاده می‌شود. ایده‌ها از درگاه‌های متفاوت و متنوعی از جمله پرتال، رویدادهای کارآفرینی، هم‌آفرینی، همکاران و... جذب می‌شوند. صاحبان ایده می‌توانند از طریق درگاه جذب ایده به آدرس https:/ / www.mci.ir/ mci-innovation به ثبت ایده‌های خلاقانه خود بپردازند.

 ایده‌ها در این مرحله با بررسی معیارهای ساده و اولیه‌ای (مانند تکراری نبودن، منطبق بودن با استراتژی همراه اول، نمونه اولیه داشتن، گروه بودن و...) پذیرش و رد می‌شوند. همان‌طور که در نمودار مشخص است، ایده‌های دریافتی وارد قیف شده و توسط متخصصان هر بخش با معیارهای متعددی همانند: انطباق با استراتژی سازمانی، عملی بودن، قابلیت پیاده‌سازی و... غربال شده و در طول فرآیند مربوطه نیز مراحل نمونه‌سازی، تست و اجرا صورت می‌پذیرد.

بیمه همراه ملت ایده‌ای که با ثبت در پرتال نوآوری به محصولی نوآورانه تبدیل شد

سرویس بیمه همراه ملت#۷۰۷*

با استفاده از این طرح، بستر لازم برای ثبت‌نام خدمات بیمه‌ای ایجاد شده است تا مشترکین بتوانند به صورت رایگان از طریق کد #۷۰۷* ثبت‌نام کرده و خدمات بیمه‌ای دریافت کنند. این سرویس برای اولین‌بار در ایران و از طریق مشارکت بین شرکت‌های همراه اول و بیمه ملت و جیرینگ از طریق بخش نوآوری و توسعه کسب‌وکار همراه اول راه‌اندازی و تجاری‌سازی شد.

 زمان اجرای سرویس و موارد استفاده مشترکین

-تاریخ شروع طرح، زمستان ۹۵ است.

-کلیه مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

-استفاده از این سرویس برای مشترکین به صورت رایگان است.

- در حال حاضر تعداد مشتریان ثابت حدود ۸۰۰۰ مشترک است.

نحوه فعال‌سازی و برخورداری از طرحUSSD:

کد اختصاصی ارائه خدمات بیمه‌ای #۷۰۷*

کد جیرینگ #۷*

وب‌سایت: www.bimeyehamrah.ir

موارد استفاده از سرویس

-بیمه حوادث انفرادی

-بیمه مسافرین خارج از کشور

-بیمه آتش‌سوزی منزل مسکونی

-شارژ حامی

یک ایده همراه‌اولی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر شما هم طرح و ایده‌ای نو در ارتباط با حوزه کاری همراه اول (مرتبط با تلفن همراه، برنامه‌های کاربردی، محصول یا سرویس‌های قابل‌ارائه از طریق مکالمه، پیامک داده یا کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر موبایل) دارید و به دنبال معامله برد-برد هستید، در این معامله همراه اول نیز در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند یا منجر به سودآوری شده و به ارتقاء برند همراه اول منجر شود. البته بدانید که صرف ثبت ایده در پرتال همراه اول به‌منزله پذیرش ایده نیست، بلکه به‌منزله شروع مراحل ارزیابی ایده شما نیز هست. در صورتی ‌که ایده موفق شود مراحل ارزیابی را طی کند و مورد قبول کمیته‌های کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد، در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. زمان معینی برای این فرآیند نمی‌توان ارائه داد و با توجه به نوع و کارشناسی ایده و تعداد ایده‌های دریافتی این زمان متغیر خواهد بود. ایده پرداز تا سه روز امکان ویرایش دارد بعد از آن ایده بررسی و امتیازدهی می‌شود.

آیا نگران سرقت ایده‌تان هستید؟

اول از همه باید بدانید که طرح ایده یک درصد از انجام کار است و ۹۹ درصد باقی اجرایی‌سازی آن است. ایده‌ای که هم‌اکنون به ذهن شما خطور کرده، ممکن است هم‌زمان به ذهن ده‌ها و صدها نفر دیگر هم رسیده باشد. از نظر همراه اول فردی که ایده خود را زودتر در پرتال همراه اول ثبت می‌کند (باید مدرک قانونی دال بر ثبت زودتر در مرجع قانونی معتبر داشته باشد)، دارای اولویت بررسی ایده است. شاید بخواهید بدانید که در ازای ارائه ایده به شما چه خواهد رسید؟ همراه اول با داشتن نگرش به حقوق مشتری و ایده پردازان و شرکت‌های نوپا در حال تدوین سیاست‌هایی برای رویارویی با آنها و مدل‌های ممکن همکاری است. در این مسیر با بررسی همه‌جانبه فضای غالب بر صنعت و دانشگاه و مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در داخل و خارج ایران تا حدودی به نگرشی مشتمل و چندبعدی دست یافته است.