همه چیز درباره جراحی لاغری

رپرتاژ آگهی: چاقی های درجه دو و سه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آپنه خواب، کبد چرب و ... افزایش می دهد. بنابراین باید به دنبال راهکاری برای درمان این معضل باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با درباره انواع جراحی های لاغری و مزایا و معایب آنها صحبت کنیم. 

انواع جراحی لاغری

انواع جراحی های لاغری بسیار متنوع هستند. به طور کلی جراحی های لاغری به صورت زیر دسته بندی می شوند:

جراحی های لاغری معده

در این گونه جراحی ها اعم از اسلیو و بای پس معده اندازه معده کوچک می شود و عملیات هضم غذا کندتر و تخلیه معده دیرتر انجام می شود. طبیعتا هر چه اندازه معده کوچک تر شود، کمتر غذا می خورید و راحت تر وزن کم می کنید. 

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده بیش از نیم قرن است که در سراسر جهان انجام می شود و به عنوان یکی از رایج ترین روش های جراحی های لاغری شناخته می شود. جراحی بای پس معده یک عمل نسبتا پیچیده است که طی آن جراح لاغری تغییرات همیشگی در ساختار معده و روده ایجاد می کند، بنابراین باید به دنبال یک جراح متخصص و متبحر باشید. 

مراحل جراحی بای پس معده به شرح زیر است:

  1.  جراح بیمار را با داروی بیهوشی، بیهوش می کند.

  2. پس از بیهوشی چندین برش کوچک بر روی شکم بیمار ایجاد می شود.

  3. از طریق این برش ها دستگاه لاپاراسکوپی و تجهیزات مربوط به جراحی وارد شکم بیمار می شود.

  4. ابتدا جراح اقدام به برش و کوچک کردن معده می کند و تنها کیسه ای به اندازه تخم مرغ در بالای معده باقی می ماند.

  5. قسمت ابتدایی روده کوچک بریده شده و بقیه روده به کیسه جدید معده وصل می شود. 

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یک روش نسبتا جدید در حوزه جراحی لاغری است که در این روش بدون نیاز به دستکاری روده تنها 80 درصد از معده برداشته می شود. به همین دلیل هزینه عمل اسلیو نسبتا کمتر از هزینه عمل بای پس معده می باشد. البته با اینکه عمل اسلیو به نسبت بای پس معده عمل ساده تری است اما در کل عمل پیچیده ای است و تغییرات همیشگی در ساختار معده ایجاد می شود. از این رو برای جراحی اسلیو معده حتما به دنبال یک جراح اسلیو معده متخصص و متبحر باشید. 

مراحل اسلیو معده به شرح زیر است:

  1. ابتدا بیمار بیهوش می شود.

  2. برش های کوچکی بر روی سطح شکم بیمار ایجاد می شود.

  3. تجهیزات جراحی و دوربین لاپاراسکوپی از طریق این برش ها وارد شکم بیمار می شود. 

  4. جراح به کمک تجهیزات جراحی حدود 70 الی 80 درصد از معده را برش می دهد و از بدن خارج می کند.

  5. جراح، معده جدید باقی مانده را منگنه می زند و جراحی تمام می شود.

جراحی های پیکرتراشی

جراحی های پیکرتراشی مانند لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی مختص افرادی است که دچار چاقی موضعی در بخشی از بدن مانند شکم، پهلو، ران، بازو و ... هستند.

عمل لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن یکی از روش های جراحی پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن است که پزشک چربی های موضعی را که از طریق ورزش و رژیم غذایی از بین نرفته است را می تواند از بین ببرد. از لیپوساکشن به منظور لاغر کردن شکم، پهلو ها، ران ها، زانوها، زیرا چانه و گردن، بازوها، باسن و ساق و قوزک پا استفاده می شود.

انواع لیپوساکشن شامل موارد زیر است:

  • لیپوساکشن تامسنت PAL

  • لیپوساکشن با کمک اولتراسوند

  • لیپوساکشن با کمک لیزر

  • لیپوساکشن پلاسمای هلیوم

ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی یا تامی تاک نوعی جراحی به منظور لاغری شکم است و به جراحی زیبایی شکم معروف است. شایان ذکر است که از این جراحی ها به منظور اصلاح افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو و بای پس نیز استفاده می شود. 

جراحی های لاغری برای چه افرادی مناسب است؟

انواع جراحی لاغری برای افراد با ویژگی های زیر مناسب است:

  • دارای شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر هستند.

  • افرادی که حداقل به مدت 6 ماه با روش هایی مثل رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن مستمر برای کاهش وزن تلاش کرده اند اما نتیجه ای نگرفته اند.

  • ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مثل فشار خون بالا، دیابت نوع دو، آپنه خواب، بیماری های قلبی و ... علیرغم داشتن شاخص توده بدنی کمتر از 40

این معیارها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تصمیم گیرنده نهایی درباره اینکه آیا شما کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لاغری هستید یا خیر یک جراح لاغری می باشد. 

کلام آخر

ما در این نوشتار درباره روش های جراحی لاغری که شامل جراحی های کوچک کردن معده و جراحی های پیکرتراشی است، صحبت کردیم. جراحی های کوچک کردن معده مثل اسلیو و بای پس مخصوص کسانی است که دچار چاقی کلی در بدن هستند و در صورتی که توسط جراح متبحر انجام شود، جراحی های علمی تر و تایید شده ای هستند. جراحی های پیکرتراشی مانند لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی به منظور لاغری موضعی نواحی خاصی از بدن مانند شکم، پهلو، بازو، ران و ... انجام شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.