اسپرینکلر برج خنک کننده جزء قطعات اصلی سازنده کولینگ تاور می ‌باشد. در واقع اسپرینکلر وظیفه دارد که سیالات خنک کننده را داخل انواع برج، جهت خنک کردن توزیع کند. آبگردان برای استفاده در برج ‌های مخروطی با ظرفیت‌ های متنوع ۱۰ الی ۱۲۵۰ تن تبرید طی ابعاد ۲ تا ۱۲ اینچ از متریالی مانند برنج، چدن، استیل یا آلومینیوم توسط کارخانجات تولید کننده معتبر طراحی و ساخته می ‌شود که معمولاً درون انواع خنک کننده ‌های فایبرگلاس مدار باز و مخروطی بکار برده می گردد.

اسپرینکلر به حالت دوار مانند، موجبات توزیع یا پاشش سیال را فراهم می کند به همین خاطر آنرا آب پخش کن نیز می‌ گویند. انواع آبگردان غالباً قسمت فوقانی سطوح خنک کننده داخل مرکز کولینگ تاور جای می ‌گیرد تا بوسیله متصل شدن به انشعابات ثابت ورودی و چرخش دوارگونه سیالات را درون قسمت ‌های مختلف برج توزیع نماید.

کاربرد آب پخش کن در برج خنک کن

اسپرینکلر در برج خنک کننده

اسپرینکلر معمولاً در برج خنک کننده گرد مورد استفاده قرار می گیرد. البته بسته به لوله ورودی نیز ابعاد آن متغیر است. در بعضی موارد به منظور کاهش هزینه های تعویض و تعمیر آن نسبت به جایگزینی با سیستم پخش آب ثابت به وسیله نازل اقدام می شود. این موضوع بیشتر در مورد دستگاه های بزرگ مورد بهره برداری قرار می گیرد.

نحوه کار اسپرینکلر برج خنک کننده

همانطوری که اشاره شد چگونگی کارکرد اسپرینکلر برج خنک کننده، تقریبا مشابه عملکرد نازل در کولینگ تاورهای مکعبی است. آب پخش کن از دو قسمت ثابت و متحرک ساخته می شود. بخش ثابت آن به انشعابات ورودی برج اتصال می ‌یابد اما بخش دوار شکل، معمولاً در قسمت فوقانی سیستم خنک کننده نصب می‌گردد. ابتدا سیالی که وارد دستگاه شده است از طریق مسیر‌های خروجی بخش متحرک به شکل ذرات ریز بر روی سطوح پکینگ مدیا پاشش خواهد شد.

بطور معمول درون قسمت متحرک برای خارج شدن سیالات ۴ تا ۸ عدد لوله خروجی مد نظر گرفته گردیده است. هنگام نصب باید این بازوها، خلاف جریان سیالات قرار گیرند تا اسپرینکلر بتواند به طور برعکس گردش نماید. ذکر این مطلب حائز اهمیت دارد که بین میزان سرعت چرخش این قطعه با حجم و دبی فشار آب ارتباطی مستقیم وجود دارد، بنابراین هر چقدر فشار سیال زیادتر باشد، آب پخش کن با سرعت بیشتری عمل می ‌نماید.

در صورتیکه آب پخش کن کولینگ تاور دچار مشکل شود، آب از کناره‌ های کلگی ریزش کرده و بروی پکینگ توزیع نمی ‌شود. معمولاً کلگی بسته به سایز آن هفت یا هشت دور بر دقیقه می ‌چرخد. بنابراین اگر سرعت دوران کاهش یابد عملکرد برج خنک کننده بسیار کاهش خواهد یافت. به دلیل دوران کلگی توزیع آب برج خنک کننده این قطعه به سرعت دچار استهلاک شده و نیاز به تعمیر و تعویض در زمان ‌های مشخص دارد.

ست آب پخش کن برج خنک کن

در برج خنک کننده مدور برخلاف برج‌ های مکعبی که سیستم پخش آب ثابت دارند، سیستم آب پخش کن (sprinkler) چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد که آب توسط لوله قائم مرکزی که معمولاً از جنس PVC ,FRP و یا فلزی می ‌باشد به داخل اسپرینکلر وارد شده و توسط بازو‌های آب پخش کن بر روی سطح المان‌ های خنک کننده پاشش می ‌شود.

مشخصات فنی آب پخش کن برج خنک کننده

آب پخش کن در سایزهای متفاوت و متناسب با سایز کولینگ تاور گرد تولید و عرضه می گردد. در جدول زیر مشخصات آن به همراه ابعاد و تعداد لوله خروجی مشاهده می شود.

لوله ورودی

خروجی

اسپرینکلر 2 اینچ آلومینیومی

32×4

اسپرینکلر 3 اینچ آلومینیومی

40×6

اسپرینکلر 4 اینچ آلومینیومی

50×6

اسپرینکلر 5 اینچ آلومینیومی

75×4

اسپرینکلر 6 اینچ آلومینیومی

90×4

اسپرینکلر 8 اینچ آلومینیومی

90×6

اسپرینکلر 10 اینچ آلومینیومی

90×8

اسپرینکلر 12 اینچ آلومینیومی

110×8

 

انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

آب پخش کن برج خنک کننده

  • اسپرینکلر آلومینیومی

آلومینیوم یکی از مواد سازنده انواع کلگی توزیع آب بشمار می آید که به سفارش مشتری جهت ساخت چنین قطعه‌ ای قابل استفاده است. جنس آلومینیوم برای ساخت اسپرینکلر در مقایسه با سایر متریال ‌ها کاربرد بیشتری داخل صنایع صنعتی دارد. جهت تولید آن غالباً شمش‌ های آلومینیومی را با میزان دمایی در حدود 750 درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا بعد آب شدن درون قالب اسپرینکلر ریخته شود. بعد از انجام مراحل مذکور، دمای کوره حرارتی تا 2750 درجه افزایش پیدا می کند که همین موضوع، جوش آوردن مواد آلومینیوم را با خود به همراه خواهد داشت که بعد از انجام این فرایند، محصول از کوره خارج می گردد.

سپس محصول بدست آمده را تراشکاری نموده و پس از پوشش دادن با رنگ اپوکسی مجدد، قطعه را تا دمای 800 درجه سانتیگراد حرارت خواهند داد. در طی انجام این مراحل، مقاومت و استحکام اسپرینکلر برابر مشکلات احتمالی مثل رسوب گرفتگی افزایش پیدا می کند. همچنین جهت ساخت قطعات دیگر مثل بلبرینگ از بهترین مواد استفاده می‌ کنند تا موجب بالا رفتن عملکرد مطلوب دستگاه خنک کننده شوند.

  • اسپرینکلر چدنی

در برخی موارد خریدار انواع برج خنک کننده از سازنده برج خنک کننده درخواست می کند تا آب پخش کن را با متریال چدنی، طراحی و تولید کند. برای همین لازم است جهت خرید مناسب، یک سری نکات را در نظر گرفت.

چدن در مقایسه با انواع اسپرینکلر برج خنک کننده آلومینیومی علاوه بر سنگین وزن بودن فشار کاری زیادی را تحمل می ‌کند. این مدل غالباً داخل قالب ‌هایی آماده طی ابعاد ۴ الی ۱۶ اینچ  توسط شیوه ریخته گری ساخته می ‌شود. به علت قدرت بالایی که آب پخش کن نوع چدنی دارد، بیشتر اوقات در مواردی که سیالات دارای حجم و فشار بسیاری هستند، به کار برده می شوند. زیرا قادر بوده با سرعت بالایی به صورت دوار مانند جهت توزیع سیال گردش کند.

  • اسپرینکلر برنجی

آلیاژ برنج در زمره بهترین و با کیفیت ترین متریالی می باشد که برای ساخت انواع اسپرینکلر استفاده می‌ شود. شیوه و فرآیند تولید آن تقریباً شبیه به نوع آلومینیومی خواهد بود. مزیت ‌هایی مانند عدم رسوب پذیری، تولید سر و صدای بسیار کم، طول عمر بالا، همچنین چرخش روان آن باعث افزایش قیمت نوع برنجی نسبت به سایر مواد سازنده شده است.

طول عمر و گارانتی آب پخش کن برج خنک کننده

با توجه به خوردگی آلومینیوم تقریبا هر یکسال باید آب پخش کن را تعویض کرد. نوع برنجی با توجه به مقاومت در برابر پوسیدگی طول عمر بسیار بالاتری داشته و به طور معمول هر چند سال یک بار باید سرویس شده و بلبرینگ آن نیز تعویض شود.

قیمت انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

از آنجایی که عملکرد آبگردان روی راندمان خنک کنندگی کولینگ تاور تاثیر بسیاری دارد، باید برای خرید آن دقت بسیار زیادی را داشت. به طور کلی نمی توان برای آب پخش کن قیمت مصوبی را اعلام نمود، زیرا موارد مختلفی مثل ابعاد، متریال سازنده، نوع بلبرینگ و… همچنین نوسانات بازار بر کاهش یا افزایش قیمت نهایی تاثیرگزار می باشد.

همچنین قیمت اسپرینکلر یا آب پخش کن برج خنک کننده بر اساس جنس آلومینیومی یا برنجی آن تعیین می  گردد. نوع برنجی در حدود 4 برابر گرانتر از نوع آلومینیومی می باشد. ولی عمر بسیار طولانی تری داشته و در اثر مرور زمان دچار خوردگی نمی شود. هم چنین دارا بودن شفت استیل به جای آهن در آب پخش کن نیز بر قیمت آن موثر است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.