دستاوردها شامل، سامانه آزمایشگر اژدرهای سبک زیر سطحی، اتوپایلوت دیجیتال، سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها، قایق بدون سرنشین با قابلیت کنترل از راه دور، بزرگترین ناو آموزشی غرب آسیا، پوشش‌هایی نانویی، آزمایشگر موشک رعد و شبیه‌ساز بازی جنگ است.

 

در ادامه با جزئیات و مشخصات دستاوردهای جدید نداجا آشنا می‌شوید:‌

 

۱- پروژه مرصاد

 

طراحی و ساخت سامانه جامع آزمایشگر اژدرهای سبک ضد زیرسطحی. این سامانه قابل آزمایش و بررسی صحت عملکرد کلیه اجزای الکترونیکی و الکتریکی اژدر را ایجاد نموده است.

 

لازم به ذکر است که قبل از ارسال اژدر به یگان های شناور نیاز است یا صحت عملکرد اجزای آن بررسی و تایید گردد که در گذشته این عمل با تقریب 70 درصد و به وسیله دستگاه‌های آنالوگ انجام می‌گرفت که با اتلاف زمان در حدود 48 ساعت، هزینه و ریسک بالاتری نسبت به روش جدید در عملکرد اژدر می‌شد که با ساخت آزمایشگر فرآیند آموزش و صحت‌سنجی به صورت صددرصد و با بازه زمانی بسیار کوتاه در حدود دو ساعت و در نتیجه صفحه اقتصادی و همچنین قابلیت اعتماد بالا گردیده است.

 

۲- اتوپایلوت دیجیتال

 

طراحی و ساخت هدایت کننده خودکار دیجیتال براساس دانش روز. شایان ذکر است اتوپایلوت مهمترین بخش سیستم هدایت، کنترل و ناوبری اژدر بوده که از لحظه پرتاب از یگان حامل تا برخورد و انهدام هدف وظیفه هدایت و کنترل اژدر را برعهده دارد. اتوپایلوت دیجیتال ضمن صرفه اقتصادی نسبت به انواع آنالوگ آن دارای قابلیت برنامه‌ریزیهای متعدد به منظرو ایجاد روشهای نوین در کشف و انهدام اهداف زیرسطحی بوده و به صورت صددرصد بومی و با استفاده از دانش موجود در کشور و رشد فناوری تهدیدات طراحی و ساخته شده است. ساخت این سامانه گام بزرگی در جهت ساخت اژدرهای بومی و به روز در کشور می‌باشد.

 

۳- سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها

 

طراحی و سوخت اتوفیل که این سوخت به عنوان منبع تولید انرژی در اژدرهای احتراقی مورد استفاده قرار می‌گیرد این سوخت بدون نیاز به اکسیژن توانایی ایجاد احتراق و رانش اژدر در زیرآب را فراهم می‌نماید شایان ذکر است فناوری ساخت این محصول تاکنون در اختیار کشور آمریکا بوده است. اژدرهای احتراقی تنها اژدرهایی می‌باشند که قابلیت افزایش برد و اصابت به هدف با برد بلند را دارا می‌باشند. دستیابی به فناوری ساخت این سوخت به موازات پروژه‌هایی در دست اجرا گام بزرگی در جهت طراحی و ساخت اژدرهای بومی در داخل کشور می‌باشد.

 

۴- پروژه دماوند

 

طراحی یک فروند قایق بدون سرنشین با قابلیت کنترل از راه دور و مجهز و انواع تجهیزات ضد جنگهای الکترونیکی و صوتی زیرآبی که در هنگام وزن با به آب آنداختن و جدا شدن از یگان حامل خود و حرکت به سمت خطوط از پیش تعیین شده باعث اختلاف در تمامی سیستم‌های راهداری، هدایت تیر، سونار و انحراف اژدر شده که این مهم باعث مصونیت‌بخشی یگان حامل از تهدیدات ذکر شده می‌گردد.

 

۵- ناو آموزشی خلیج‌فارس

 

طراحی مفهومی و مهندسی بزرگترین ناو آموزشی غرب آسیا به طول 135 متر و عرض 16 متر که با برخورداری از انواع سامانه‌های رانش، هدایت و ناوبری، رادارهای پیشرفته وسلاح به روز نداجا علاوه بر امکان دفاع از خود در شرایط نبرد به گونه‌ای طراحی شده است که در حین ماموریت آموزشی خود توانایی آموزشی 230 نفر دانش‌آموز و دانشجوی دانشکده‌های علوم دریایی نظامی و غیرنظامی را به طور همزمان دارا می‌باشد.

 

۶- پوشش‌هایی نانویی

 

استفاده از فناوری نانو و ساخت پوششهای نانوساختار جهت پوشش‌دهی مناسب انواع سازه، تجهیزات، مخازن و بدنه شناورهای سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی راهبردی ارتش که با توجه به آزمایشهای به عمل آمده و محاسبه میزان مقاومت آن در برابر خردگی ناشی از عوامل نامطلوب محیطی در مجاورت رطوبت، آب شور دریا، و مایعات خورنده، عمر مفید موارد آزمایش شده دو تا سه برابر افزایش یافته که این مهم موجب کاهش قابل توجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش طول عمر مفید آنها خواهد شد.

 

۷- آزمایشگر موشک رعد

 

سامانه موشک رعد دریاپایه توانمندی انهدام کلیه هدفهای سطحی و پروازی دشمن را دارا می‌باشد. این سامانه با قابلیت آزمایش کلیه بخشهای الکترونیک، مگاترونیک و رادیویی موشک رعد ضمن تایید اشکال احتمالی و اطمینان از صحت عملکرد صحیح موشک تمامی مراحل و زمانبندی قسمت‌های مختلف را از لحظه پرتاب، رهگیری، ردگیری و اصابت به هدف آزمایش می‌نماید ساخت این سامانه علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیندهای آماده‌سازی جهت پرتاب موشکها کمک شایانی را به محققین و متخصصین حوزه موشکی جهت بهینه‌سازی و ساخت این نوع از موشکها می‌نماید.

 

۸ - پروژه نقش

 

شبیه‌ساز بازی جنگ به منظور افزایش مهارت کارکنان یگانهای شناور رزمی و اجرای انواع سناریوهای تاکتیکی در حین نبرد طراحی و ساخته شده است. پروژه مذکور قادر به شبیه‌سازی صحنه نبرد و نیز کلیه تجهیزات موجود در اتاق عملیات و پل فرماندهی یگانهای رزمی بوده که با بهره‌برداری از آن در مناطق عملیاتی به همراه فرماندهان شناورهای رزمی در آرایش ناوشکن‌های مستقل و یا ناوگروههای رزمی به نبرد پرداخته و می‌تواند به مانند یک عملیات واقعی ضمن هدایت و ناوبری شناورهای خودی در منطقه ماموریت اجرای عملیات کند.

 

۹-خودروی تاکتیکی مکران

خودروی تاکتیکی مکران 921 ساخته شده توسط فرماندهی ترابری و فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.