کاربرد شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ پنوماتیک

 امروزه خرید و فروش سیلیکون بستر گسترده ای را در بازار به خود اختصاص داده است و حالت رسمی را به خود گرفته است. در ادامه با انواع و کاربردهای شیلنگ سیلیکونی آشنا خواهیم شد:

همانطور که گفته شد نقش شیلنگ سیلیکونی نسوز کاربرد زیادی در صنعت های مختلفی دارد. بنابراین برای خرید درست این نوع شیلنگ باید با انواع کاربردهای آن آشنا شوید:

  1. تجهیزات پزشکی:  شیلنگ سیلیکونی با ماده عبوری واکنش نمی دهد و خاصیت سمی ندارند. از این رو در صنایع پزشکی کاربرد فراوانی دارد. انتقالات سرم، سوند، دستگاه دیالیز و... از جمله کاربردهای این شیلنگ می باشد.

  2. دامداری‌ و کشاورزی: دامداری های زیادی در دنیا فعالیت می کنند، آن ها برای انتقال شیرگاو و... به لوله های مناسب نیاز دارند. از آنجایی که شیلنگ سیلیکونی مایعات را جذب خود نمی کند، در نوع خاصی برای انتقال اختصاصی شیر طراحی شده. از طرف دیگر شیلنگ های سیلیکونی در برابر آلودگی محیط هایی مانند دامداری بسیار مقاوم می باشند، بنابراین شیر بدون هیچ آلودگی به مخزن مربوطه منتقل می شود. فضاهای دامداری بیشتر سرباز هستند و تعامل زیادی با دمای هوا دارند، به همین دلیل باید از لوله هایی استفاده شود که در برابر گرمای شدید و یا سرمای زیاد و یخ زدگی مقاومت داشته باشند.

  3. صنایع غذایی: شیلنگ سیلیکونی هیچ نوع بو و مزه ای از خود در مایع عبور به جا نمی گذارد؛ به همین دلیل از این لوله ها در صنایع غذایی مانند دستگاه قهوه ساز و... استفاده می شود. علاوه بر حس رنگ و بوی مایع عبوری، دمای مایع نیز مانعی ندارد چون که لوله سیلیکونی توانایی تحمل تغییرات دمایی در بازه 50- تا 200+ را دارد.

  4. صنایع آزمایشگاهی: تا به امروز همه ما آزمایشگاه ها را پر از شیشه، لوله و شیلنگ های مختلف دیده ایم که بیشتر آن ها هم رنگ و شفاف هستند. آن لوله و شیلنگ های شفاف همان شیلنگ سیلیکونی می باشند که به دلیل واکنش با مایع عبوری کاربرد زیادی در آزمایشگاه و صنایع بهداشتی دارند. عبور مایع های آزمایشگاهی، انتقالات گازی، قطره چکانی و... همگی جز شیلنگ های سیلیکونی نسوز می باشد.

  5. صنعت خودرو سازی: صنعت خودروسازی یکی از غول های صنعت دنیا می باشد که تا اینجا پیشرفت زیادی داشته. استفاده از شیلنگ های سیلیکونی در صنایع خودروسازی برای عبور فشار قوی استفاده می شود که باعث افزایش جریان سرعت و کاهش زمان می شود. به وسیله شیلنگ سیلیکونی می توان مایعات را برای پمپاژ 30 اسب بخار کنترل نمود.

اتصالات مناسب با شیلنگ پنوماتیک

اتصالات بسیاری برای ساخت این شیلنگ ها در دسترس می باشد، برخی از این نوع اتصالات مانند اتصالات شیاردار، چین دار و همچنین اتصالات با قابلیت استفاده مجدد که در انواع جنس ها مانند پلاستیک، برنج، فولاد و ضد زنگ موجود می باشند. نکته مهمی در این اتصالات وجود دارد و باید به آن توجه کنید این است که لوله ها و شیلنگ ها باید با هم سازگار باشند، به این دلیل که هر نوع اتصالی برای هر نوع لوله یا شیلنگی مناسب نیست.

اتصالات مناسب با شیلنگ پنوماتیک

برخی دیگر از اتصالات مهم شامل موارد زیر می باشد:

  • ظرفیت نگهداری فشار

  • آسانی در نصب

  • اندازه و وزن

  • مقاومت در برابر خوردگی

  • هزینه

انواع شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک را از ترموپلاستیک می سازند. ترموپلاستیک ماده ی پلیمری می باشد که در صورت افزایش دما بدون اینکه تغییرات شیمیایی اتفاق بی افتد، ذوب خواهد شد. شیلنگ های پنوماتیک یک لایه یا چند لایه هستند که در ادامه با انواع شیلنگ های پنوماتیک آشنا می شویم:

  • پلی‌اورتان: شیلنگ های پلی اورتان از متداول ترین شیلنگ هایی است که برای کاربردهای پنوماتیک استفاده می شود. شیلنگ پنوماتیک پلی اورتان در برابر سایش و پیچ خوردگی مقاومت خوبی دارد همچنین انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی قابل دسترس می باشند.

  • پلی‌آمید: به این شیلنگ ها، شیلنگ نایلونی نیز می گویند. این شیلنگ ها قطر ثابتی دارند و سبک و محکم می باشند. قطر ثابت آن برای شعاع خمش نیز مناسب می باشد. شیلنگ پلی آمید تحمل بیشتری نسبت به دیگر شیلنگ ها دارند و جذب رطوبت در آن ها پایین است.

  • پلی‌اتیلن: شیلنگ پلی‌اتیلن انعطاف خوبی دارد و در برابر مواد شیمیایی که خلوص پایینی دارند، مقاومت مطلوبی دارند، همچنین قیمت این شیلنگ ها مقرون به صرفه می باشد.

  • پی وی سی: قابل ذکر است که پی وی سی که به آن پلی‌ وینیل کلراید می گویند یکی از مواد باارزش صنایع شیمیایی محسوب می شود. این مواد که بافتی سبک و انعطاف پذیر دارد در ساخت شیلنگ پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. این شیلنگ ها قابلیت استریلیزه پی در پی را دارند. شیلنگ پی وی سی سبک و انعطاف پذیر می باشد، به دلیل در دسترس بودن آن قیمت کمی دارد.

  • پلی‌پروپیلن: شیلنگ های پلی پروپیلن سبک تر از بقیه شیلنگ ها می باشد و مقاومت بالایی در برابر دما، حرارت و مواد شیمیایی دارند.

قرار گرفتن شیلنگ پنوماتیک در محیط خارجی

شما در هنگام خرید باید به عوامل محیطی توجه کنید و شیلنگی با مقاومت مناسب انتخاب کنید. یکی از عامل های مهم که امکان دارد با قرار گرفتن در معرض محیط خارجی در شیلنگ پنوماتیک ایجاد شود؛ محیط خارجی می تواند شیلنگ های پنوماتیک و لوله آن را در معرض عوامل موثر در تخریب و خرابی زودتر قرار دهد که برخی از این عوامل عبارتند از: مواد شیمیایی، اشعه ماورا بنفش، آب نمک و آلاینده های هوا

عواملی مانند خم شدن بیش از حد، پیچ خوردگی، انقباض، کشش و لرزش می تواند باعث سریع تر شدن خرابی شیلنگ پنوماتیک و لوله ها شود. تمامی موارد ها گفته شده می تواند باعث خرابی زودتر شیلنگ و لوله ها شود.

توجه: باید هرگونه لوله یا شیلنگ بریده، فرسوده و آسیب دیده را در اسرع وقت از سیستم خارج کنید و شیلنگ جایگزین را نصب کنید.

مزایای لوله های خرطومی مکنده

مزایای لوله های خرطومی مکنده

  • هزینه لوله خرطومی مکنده برای نصب و اجرای خرطومی مکنده بسیار پایین می باشد ، به همین دلیل آن را به یک لوله خرطومی محبوب تبدیل کرده است و از طرفی اجرای آن نیز به آسانی انجام می شود.

  • لوله های خرطومی مکنده انعطاف پذیری بالایی دارند و این ویژگی باعث مزایایی می شود. اولین مزیت این ویژگی این است که به هر شکل و حالت و فرمی در می آید و در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، مورد دوم اینکه به راحتی فشرده می شود و حجم بسیار کمی را اشغال می کند و به همین علت این محصول به راحتی انبار می شود و حتی عمل جا به جایی و حمل آن ها به راحتی انجام خواهد شد.

  • انعطاف پذیری این لوله های خرطومی تا حدی می باشد که می توان طول زیادی از آن را در یک کارتن کوچکی جای داد؛ به همین دلیل است که خاصیت کم جا بودن و فشردگی بالا نیز یکی از خصوصیات این لوله های خرطومی می باشد.

  • لوله خرطومی مکنده وزن بسیار سبکی دارند و این سبکی وزن باعث سرعت بخشیدن و سهولت امر حمل و نقل و نصب اجرای آن شده است؛ به همین دلیل می توان آن را به سادگی در زمان کوتاهی به دستگاه های صنعتی مختلف، فن ها و ... در محیط کارگاهی مختلف نصب کرد و از آن استفاده نمود.

  • این محصول به علت ساختاری که دارد بسیار سبک می باشد و حمل جا به جایی راحتی نیز دارد.

  • سطح داخلی این لوله ها کاملا صاف و یکدست است، بدون هیچ پستی و بلندی و هیچ درز و شکافی می باشد. به این صورت که هر ماده ای که از داخل عبور می کند و به آسانی بدون هیچ مانعی از آن عبور نموده و از طرفی به دلیل اینکه هیچ درز و شکافی وجود ندارد موجب اتلاف انرژی نخواهد شد.

  • لوله های خرطومی مقاومت بسیار بالایی دارند به عنوان مثال: در برابر روغن و بنزین، مواد شیمیایی، اسیدها، نور خورشید، رطوبت، حرارت، شرایط محیطی و جوی گوناگون، سایش، فرسایش و سایز آسیب های جانبی کاملا محکم می باشند و از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.

  • طول خرطومی مکنده هیچگونه پیچ و تابی ندارد و شعاع خمشی بسیار پایینی دارد. همچنین تراکم پذیری بسیار بالایی دارد .

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.