«پردیس»: سرمایه‌گذاری پردیس درباره صورت‌های مالی ۹ ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ و دلایل تغییر سود عملیاتی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل، توضیحاتی را منتشر و اعلام کرد، این شرکت در سرفصل‌های درآمدی خود، نسبت به دوره قبل، از رشد عملکردی برخوردار بوده که این افزایش ناشی از تغییر استراتژی مدیریت پرتفوی در استفاده بهینه از فرصت‌های بازار سرمایه و منابع در اختیار بوده است. افزایش در سرفصل سود سهام عمدتا بر اساس تغییر گرایش سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت به سمت شرکت‌های سودآور و نیز افزایش در سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از فروش به موقع سرمایه‌گذاری‌ها در نقطه بهینه است. قاعدتا نوسانات بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ همچنان ابهام در پیش‌بینی‌ها و انتظارات و پایداری در سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما این شرکت در تلاش است در شرایط فعلی برای افزایش سودآوری از فرصت‌های مناسب موجود حداکثر بهره‌برداری را کند.

«غگلپا»: شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان درباره اطلاعات صورت‌های مالی منتشر شده دوره مالی ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ با دوره مشابه سال قبل، اعلام کرد، افزایش فروش محصولات و افزایش حاشیه سود محصولات، بهینه شدن سبد ترکیب مقداری فروش و نیز اثر تورم قیمتی بر برخی از محصولات فروش رفته در دوره جاری از جمله انواع پنیر‌های حلبی تولید شده در سال قبل نزد انبار محصول و همچنین کاهش در قیمت تمام شده محصولات تولیدی به دلیل بهبود راندمان تولید، از دلایل عمده افزایش سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

«دی»: بانک دی اعلام کرد، با توجه به نامه سازمان بورس و اوراق بهادار، مورخ ۱۹/ ۰۸/ ۱۴۰۰ درباره الزام ناشران به افشای علل تغییر بیش از ۳۰ درصدی سود یا زیان، عمده دلیل کاهش زیان بانک دی طبق صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، مربوط به وصول و تعیین تکلیف تسهیلات شرکت‌های گروه بانک است که این موضوع منجر به بازگشت مبلغ هزار و ۶۰ میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و انتقال آن به سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی شد.

«دفارا»: داروسازی فارابی درباره افزایش دلایل تغییرات ۱۲۸ درصدی سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه دوره قبل، به استحضار می‌رساند که افزایش مذکور عمدتا ناشی از افزایش تقاضای محصولات شرکت (عمدتا سوسپانسیون)، افزایش نرخ محصولات متعاقب اجرای طرح دارویار و همچنین بهینه‌سازی هزینه‌های اداری، عمومی و فروش بوده است. همچنین این شرکت درصدد افزایش تولید و تداوم افزایش سود برای ۶ ماه دوم سال خواهد بود.

«پلاسک»: شرکت پلاسکوکار سایپا اعلام کرد در دوره مالی منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و فروش شامل بیش از ۳۰ درصد افزایش در نرخ خرید مواد و قطعات مصرفی در تولیدات شرکت، ۳۸ درصد افزایش در دستمزد پرسنل طبق بخشنامه وزارت کار، ۲۰ درصد افزایش در اقلام سربار و همچنین افزایش ۴۰ درصدی در هزینه‌های حمل محصولات بر اساس بخشنامه‌های سازمان راهداری و عدم افزایش نرخ فروش توسط خودروسازان متناسب با افزایش هزینه‌های شرکت، عملکرد شرکت در دوره مالی مذکور منجر به زیان به مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان شده است. طبق روال هر ساله افزایش ایجاد شده در هزینه‌های تولید و فروش محصولات شرکت از خودروسازان در قالب تعدیل افزایشی نرخ فروش دریافت می‌شد. اما به دلیل عدم دریافت افزایش قیمت توسط خودروسازان طی دوره مالی مورد گزارش متعاقب آن عدم تخصیص تعدیل افزایشی نرخ فروش شرکت، زیان عملیات تولید و فروش شرکت جبران نشده است که در این راستا پیگیری‌های شرکت جهت دریافت افزایش قیمت در دست اقدام است و متعاقبا نتایج حاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

«حفارس»: شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس درباره گزارش‌های ۶ ماهه سال جاری توضیحاتی را منتشر کرد:

دلایل ایجاد سود عملیاتی در دوره میانی ۶ ماهه سال جاری در قیاس با زیان عملیاتی مدت مشابه سال قبل روند رو به رشد حمل کالاهای سراسری، قرارداد منعقده با بازرگانی دولتی ایران منتشره در سامانه کدال و همچنین افزایش نرخ حمل آرد نسبت به دوره مشابه سال قبل مطابق اطلاعیه‌های منتشره در سامانه کدال است. ضمنا در بخش هزینه‌ها به نوعی عمل شده که متناسب با درآمد مدیریت هزینه شده باشد.

افزایش سود فروش دارایی ثابت در اطلاعات فعلی نسبت به ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ مربوط به فروش ۱۸ دستگاه یدک چادری، ۲۲ دستگاه دک سیمی تریلر، ۵ دستگاه کمپرسی و ۳۱ دستگاه یدک بغلدار از طریق مزایده و دو دستگاه کامیون اجرای احکام اسلامشهر است. غیر از فروش دارایی از طریق اجرای احکام مزایده فروش دارایی ثابت در کدال افشا شده است. اما از آنجا که فروش به صورت رقم‌های خیلی کم و در فواصل زمانی متعدد بوده به صورت تجمیعی در صورت‌های مالی افشا شده است.

جزئیات ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سایر درآمدهای عملیاتی مربوط به درآمدزایی در بخش خدمات صدور بارنامه‌ای از محل مازاد کمیسیون و سایر کسورات صدور بارنامه است و به دلیل طبقه‌بندی صحیح در سایر درآمدهای عملیاتی ثبت شده است.

«پکویر»: کویر تایر دلایل اصلی کاهش سود عملیاتی این شرکت در دوره مالی ۹ ماه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل را به شرح زیر اعلام کرد:

افزایش ۲۹ درصدی میانگین نرخ مواد اولیه مصرفی

افزایش ۳۸ درصدی میانگین نرخ هر کیلوگرم بهای تمام شده کالای فروش رفته عمدتا ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی

افزایش صرفا ۱۵ درصدی میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم محصول

لذا عدم توازن بین افزایش نرخ بهای تمام شده و افزایش نرخ فروش محصولات باعث کاهش سودآوری شرکت شده است.