وی با بیان اینکه دوره وصول مطالبات قطعه‌سازان در حال افزایش است و شبکه بانکی هم قادر به پوشش آن نیست، تاکید کرد: بنابراین این فرآیند قابل‌تداوم نیست. عشقی گفت: البته مشکل خودروسازی فقط بحث قیمت‌گذاری نیست و این یکی از چالش‌های اساسی است؛  با این حال حکمرانی در این حوزه باید اصلاح شود. به گفته عشقی محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند باید از شمول قیمت‌گذاری خارج باشند. وی گفت: در مسیر بورسی شدن خودرو، از محصولاتی شروع کردیم که حساسیتی در آنها وجود ندارد. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه‌های دیگر برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم تا متناسب با تقاضا، عرضه نیز تداوم یابد و قیمت‌های منصفانه کشف شوند.

وی تاکید کرد: بورس کالا فقط بازار فیزیکی نیست و با بخشنامه سازمان امور مالیاتی بحث ارزش افزوده و معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی حل شد و از این پس شاهد رونق معاملات در تمام کالاهای صنعتی خواهیم بود. یکی از این کالاها خودرو است. رئیس سازمان بورس افزود: تامین مالی خودروسازان هم در دستور کار است. عرضه خودرو در بورس کالا قدم اول و محکمی بود که برداشتیم و با قدرت ادامه خواهیم داد. وی در نهایت اظهار کرد: بحث‌های حاکمیت شرکتی در خودروسازی با جدیت دنبال خواهد شد و یکی از مطالبات ما از وزارت صمت و سیاستگذار این است که در واگذاری خودروسازان حاکمیت شرکتی را در نظر داشته باشند.

کامیون هم بورسی شد

همزمان با اظهارات عشقی، مجوز عرضه خودروهای سنگین در بورس کالا نیز صادر شد. بر این اساس، مدیر پذیرش بورس کالای ایران با درخواست یک خودروساز داخلی مبنی بر عرضه کامیون‌های فورس در بورس موافقت کرد. بر این اساس، شرکت خودروساز، ۵۰درصد تولید سالانه خود یا ۵۴۵ دستگاه را در بورس کالا عرضه می‌کند. تناوب عرضه، حداقل یک ماه تعیین شده، ضمن آنکه بورس کالا آغاز عرضه کامیون‌های این خودروساز را منوط به درج امیدنامه حداکثر تا ۲ روز قبل از عرضه کرده است. در صورتی که تا ۶ ماه پس از درج این کالا در تابلوهای بورس، کامیون مذکور وارد بازار نشود، عرضه آن لغو خواهد شد.