چگونه کارتن مادر مناسبی انتخاب کنیم؟

 کارتن‌های مادر به عنوان بخشی از یک سیستم بسته بندی شناخته می‌شوند. بسته بندی‌ای که امروزه نسبت به قبل گسترش بیشتری پیدا کرده است، تقریبا در تمامی صنایع اهمیت زیادی را به خود جلب کرده است. امروزه می‌توان گفت محصولی که بسته بندی خاص خود را نداشته باشد، در حقیقت یک کالا و محصول نیمه تمام و ناقص است.

فرقی نمی‌کند که شما در صنایع مواد غذایی و یا حتی در صنایع ابزار دقیق فعالیت می‌کنید. بسته بندی برای محصول شما اهمیت داشته و مشتریان نهایی و حتی واسطه‌ها و خرده فروشان نیز به این موضوع اهمیت داده و در خرید یا همکاری در فروش محصول مورد نظر، به این نکته توجه می‌کنند. در این مطلب نگاهی به یکی از مهمترین بسته بندی‌هایی که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد، یعنی کارتن‌های مادر می‌پردازیم.

کارتن مادر چیست؟

اگر برای سفارش کارتن بسته بندی به یک شرکت کارتن سازی مراجعه کنید احتمالا با کارتن‌های بزرگی روبرو خواهید شد که ظاهر ساده‌ای دارند و برای تولیدکنندگان متعددی تولید شده‌اند. این کارتن‌ها در واقع بسته بندی‌هایی هستند که کارتن‌ها و یا بسته بندی‌هایی که محصولات در داخل آنها قرار گرفته‌اند را در خود جای داده و برای مراکز پخش و یا خرده فروشی‌ها ارسال می‌شوند. کارتن مادر به انگلیسی با اصطلاح (Packing Box) شناخته می‌شود. این کارتن برای دسته بندی و یکجا کردن کارتن‌ها و بسته بندی‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند.

دلیل استفاده از کارتن‌های مادر

در بسته بندی محصولات و کالاهایی که تولید شده‌اند، تعداد مشخصی از محصول قرار می‌گیرد. این بسته بندی‌ها در واقع بر اساس نیاز مشتری و انتظاراتی که مصرف کننده نهایی از محصول دارد، طراحی و تولید می‌شوند. اما فروش یک کارخانه اصولا به صورت مستقیم به خریدار نهایی نیست و انواع کالا با استفاده از واسطه‌ها، شرکت‌های پخش، بنکداران و در نهایت خرده فروشان به مصرف کننده نهایی ارائه خواهد شد.

مثلا در یک جعبه خرما که شما خریداری می‌کنید، ممکن است یک یا دو کیلوگرم خرما قرار داده شده باشد. اما فروشگاهی که از آن یک کارتن خرما خرید کرده‌اید، احتمالا ده‌ها و شاید صدها بسته سفارش داده و چند صد کیلوگرم از این محصول را خریداری کرده است. فرض کنید اگر قرار باشد این بسته‌های کوچک به صورت دانه‌ای از کارخانه به ماشین حمل و از این ماشین به داخل فروشگاه منتقل شود چقدر سخت و حتی ممکن است با اتلاف برخی از آنها مواجه شویم.

از سوی دیگر انجام امور حسابداری و محاسبات مالی و همچنین مباحث انبارداری در صورت کوچک بودن بسته بندی‌ها به سختی قابل انجام بوده و احتمال اشتباه در آنها بسیار زیاد است. در نتیجه و برای جلوگیری از این مشکلات، کارتن‌ها و بسته بندی‌های کوچک در کارتن‌های ساده بزرگی بسته بندی می‌شوند که کارتن مادر نامیده می‌شوند.

چیدمان راحت کارتن مادر در وسایل حمل و نقل

چیدمان راحت کارتن مادر در وسایل حمل و نقل

نکاتی برای سفارش و خرید جعبه مادر

برای بسته بندی محصولی که قرار است به دست مشتری نهایی برسد، نکاتی وجود دارد که اصولا به آنها توجه می‌شود. این نوع جعبه نیز باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا کاربرد خود را به درستی انجام بدهد. در ادامه به برخی از آنها نگاهی خواهیم کرد.

-حفاظت از محتوای کارتن

یکی از کاربردهایی که جعبه‌های مادر دارند، حفاظت از محتوای خود است. به عنوان مثال کارتن ماسک را فرض کنید. این کارتن نباید با رطوبت در ارتباط باشد. همچنین به دلیل بهداشتی بودن محتوای آن باید پاره نشده و آلودگی به آن وارد نشود. در نتیجه کارتن‌های مادر برای چندین جعبه ماسک کاربرد حفاظتی نیز باید داشته باشند. در نتیجه این اولین نکته است که شما باید به آن توجه داشته باشید که جنس این کارتن با کیفیت بوده و از مقاومت نسبی خوبی برخوردار باشد.

-حمل و نقل و جابجایی

اگر برای سفارش به یک کارتن سازی در کرج و یا کارتن سازی‌های سایر شهرها مراجعه کردید به یاد داشته باشید که این کارتن‌ها قرار است احتمالا مسیری طولانی را طی کرده و به روش‌های متفاوتی جابجا شده و یا از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل شوند. مثلا ممکن است تعداد زیادی از آنها بر روی پالت قرار گرفته و با استفاده از کامیون‌های بزرگ جابجا شوند. در نتیجه باید برای قرار گیری بر روی پالت مناسب باشند. همچنین ممکن است در یک خرده فروشی قرار باشد تا کارتن مادر توسط یک فرد عادی جابجا شود. در نتیجه وزن محتوای آنها و همچنین قابلیت جابجا کردن آسان از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

-ابعاد کارتن مادر

به ابعاد کارتن خود دقت کنید. این کارتن با توجه به نکاتی که در این قسمت خواهیم گفت باید اندازه شود. ابتدا اینکه تعداد کارتن و یا بسته بندی که می‌خواهید در آن قرار بدهید را مشخص کنید. این تعداد باید به میزان راضی کننده‌ای برای مشتریان شما و همچنین بر اساس برنامه‌ای که برای فروش دارید، باشد. از سوی دیگر فراموش نکنید که اگر محصول شما سنگین است، جعبه مادر محصولات شما خیلی سنگین نباشد و قابلیت حمل آن را نادیده نگیرید. ابعاد کارتن بزرگ باید به گونه‌ای باشد که محصولات شما در داخل آن رهاشده نباشند و تکان نخورند. همچنین به محصولات داخل کارتن نباید فشار اضافی وارد شود.

به یاد داشته باشید که هزینه‌های حمل و نقل زیاد است. در نتیجه در این زمینه بهتر است سختگیر باشید و جعبه‌ای را به عنوان کارتن مادر انتخاب کنید که بتواند به خوبی کنار یکدیگر و یا بر روی یکدیگر چیده شده و تمامی فضای ممکن را پر کند. این انتخاب کمک خواهد کرد که انبارداری این محصول نیز راحت‌تر و بهتر انجام شود.

کارتن مادر پستی

توضیحات کاربردی و با سایز بزرگ روی کارتن مادر پستی

-قیمت و هزینه تمام شده

هرچند که نکاتی که در بالا گفته شد و موارد دیگری نیز باید در ساخت کارتون مادر مورد توجه قرار بگیرد، اما به یاد داشته باشید که نیازی نیست در این خصوص هزینه بیش از حد معمول و نامتعارفی انجام بدهید. در حقیقت بسته بندی شما باید کاربردی باشد و نیازی ندارید که برای زیبایی ظاهری آن هزینه زیادی کنید. همچنین از آنجایی که این کارتن اصولا فقط تا رسیدن به فروشگاه خرده فروشی کاربرد خواهد داشت. در نتیجه در کنار رعایت نکات ضروری، سعی کنید در این زمینه بودجه اضافی هزینه نکنید. در نهایت اینکه از مقوایی استفاده کنید که جعبه شما را محکم کند و در بیشتر مواقع نیازی به جذابیت ظاهری آن وجود ندارد.

طراحی ظاهر کارتن مادر

چاپ کارتن‌های مادر به اندازه کارتن‌های بسته بندی محصولات دیگر نیاز به کار گرافیکی ندارد و به عنوان مثال نیازی نیست که به چاپ یک عکس تمام رنگی بر روی کارتن فکر کنید. از موارد اختیاری، مثلا ممکن است بخواهید قیمت کل یک کارتن مادر را درج کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم که اطلاعات زیر را بر روی کارتن خود حتما درج کنید. ابتدا اینکه کارتن‌های محصولات شما باید از سایر کارتن‌هایی که در یک انبار و یا فروشگاه قرار می‌گیرد مشخص شود. در نتیجه باید بر روی بدنه کارتن برند و یا لوگوی خود را درج کنید.

از سوی دیگر باید دقیقا مشخص شود که درون یک جعبه مادر چه محصولی وجود دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم که نام تجاری محصول و نامی که محصول به آن نام شناخته می‌شود را نیز بر روی بدنه کارتن خود ثبت کنید. این کار کمک خواهد کرد تا انبارداران و یا فروشندگان عمده و یا خرده فروش، برای یافتن محصولات شما با مشکلی مواجه نشوند و در نهایت رضایت بیشتری از همکاری با شما داشته باشند. از مطالبی که باید بر روی کارتن درج شود، تعداد محصول داخل کارتن است. مثلا تعداد پفک در کارتن باید مشخص شود تا بدون باز کردن کارتن، قابلیت شمارش موجودی به راحتی امکان‌پذیر باشد.

ممکن است که بخواهید برای چندین محصول از یک نوع کارتن استفاده کنید و درج این اطلاعات دست شما را برای استفاده مشترک از کارتن‌ها محدود کند. اما می‌توانید بر روی کارتن یک جدول چاپ کنید که اطلاعات انواع محصولات شما وجود داشته باشد. با این روش شما می‌توانید با یک تیک یا ضربدر در جدول، مشخص کنید که کدام محصول و به چه تعدادی در این جعبه وجود دارد.

کلام آخر

در این مطلب نگاهی به کارتن مادر کرده‌ایم. همانطور که گفته شد، این کارتن در کنار سادگی ظاهری، از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید برای سفارش این نوع محصول با کارشناسان شرکت پویا فراز خلاق در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

  • کارتن مادر چه کاربردی دارد؟

کارتن مادر کمک می‌کند تا حسابداری، انبارداری، حمل و نقل و خرید و فروش عمده محصولات راحت‌تر و دقیق‌تر انجام شود و به بسته بندی محصولات تا چیدمان در فروشگاه‌ها آسیبی وارد نشود.

  • تعداد محصول در هر کارتن مادر چگونه مشخص می‌شود؟

تعداد محصول در هر کارتن بر اساس برنامه فروش تعیین می‌شود. اما باید گفت که این کارتن باید به راحتی قابل حمل باشد. همچنین محصولات نباید بر روی یکدیگر فشار وارد کنند.

  • چه اطلاعاتی باید روی کارتن‌های مادر چاپ کرد؟

برند، نام محصول، تعداد محصول در هر کارتن و اطلاعاتی همچون وزن کل و یا قیمت کل از مواردی است که اصولا بر روی این نوع کارتن درج می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.