پرداختکاری چیست؟ آشنایی با تجهیزات پرداختکاری

 پس از این بررسی ها ممکن است برخی ایرادات در محصول مشاهده شود، در اینجاست که فعالیت های مربوط به پرداختکاری اهمیت پیدا می کنند و نقش خود را در صنعت نشان می دهند.

منظور از پرداختکاری چیست؟

پرداختکاری جزو مراحل آماده سازی و بررسی نهایی محصولات تولید شده است که به وسیله آن بسیاری از ویژگی های مدنظر به محصول اضافه می شوند و ایرادات موجود نیز رفع می گردند. این عمل برای کالاهایی از جنس های مختلف انجام می شود، برای مثال کالاهای فلزی، چوبی و سنگی تنها برخی از نمونه های آن هستند. ساده ترین تعریف برای پرداختکاری این است که:

مجموعه اعمالی است که برای از بین بردن مشکلات، اضافات و برآمدگی های سطح محصول و یا صیقل دادن آن انجام می شود. انجام پرداختکاری نسبت به جنس محصول برای سنگ، شیشه، محصولات فلزی و غیرفلزی متفاوت است.

تجهیزات

پرداختکاری به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

پرداختکاری نیز به مانند هر نوع فعالیت دیگری به برخی از تجهیزات و مواد اولیه نیازمند است؛ وجود این مواد و ابزارها برای انجام کار ضروری است و دسترسی و خرید آنها جزو یکی از هزینه های اصلی کسب و کارها به شمار می رود. از اصلی ترین و پرمصرف ترین انواع لوازم پرداختکاری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

• انواع سنباده های پرداختکاری

• پودر سنباده

• پوشش های رنگی سنباده ای

• نمدهای پرداختکاری

• انواع گیلانس ها

• چسب نمد

• دستگاه سنباده زنی دستی

• دستگاه های پرداختکاری

کاغذ سنباده

بطور کلی محصولاتی که در روند کار مورد مصرف قرار می گیرند، به عنوان مواد اولیه مورد نیاز پرداختکاری به شمار می روند و می بایست تهیه کافی آنها، یکی از برنامه های کسب و کارها باشد؛ در طرف مقابل دستگاه ها و ابزارهایی که امکان مصرف مواد اولیه را به وجود می آورند، جزو کالاهای سرمایه ای هستند و در پی استفاده تمام نمی شوند. خرید دستگاه های مناسب و کارآمد نکته ای بسیار حائز اهمیت است که تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی هزینه های مشاغل و میزان سودآوری آنها دارد، به همین خاطر باید با نهایت دقت انجام پذیرد.

خرید تجهیزات پرداختکاری

تهران پولیش یکی از اصلی ترین و همینطور اولین عرضه کنندگان انواع مواد اولیه پرداختکاری است که دسترسی بالایی به نمونه های داخلی و خارجی دارد، به همین واسطه می تواند تمامی نیازهای مشتریان را برطرف سازد. در کنار عرضه بهترین و مرغوب ترین نوع محصولات، در رابطه با انتخاب محصول و دیگر اطلاعات لازم نیز مشاوره های رایگانی به عموم مشتریان ارائه می گردد.

سنباده های پرداختکاری

سنباده های پرداختکاری

سنباده های نوعی کاغذ با سختی بالا هستند که خاصیت سایندگی دارند و می توانند باعث خوردگی مواد دیگری همچون چوب و فلزات شوند؛ سنباده ها در نوع، میزان سختی، شکل و نحوه استفاده تفاوت هایی با یکدیگر دارند. سه نوع از پرمصرف ترین سنباده ها عبارت هستند از:

• سنباده رولی

• سنباده دیسکی

• سنباده نواری

هر یک از این محصولات در فعالیت های مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز به دستگاه های خاصی دارند، البته برخی نیز به شکل دستی مصرف می شوند و کاربردی عمومی تر دارند.

دسته بندی سنباده ها بر اساس کاربرد

علاوه بر شکل ظاهری، کاربرد نیز معیار دیگری برای دسته بندی سنباده ها است، بر همین اساس دسته بندی های ذیل شکل گرفته اند:

• سنباده چوب

• سنباده فلزات سخت

• سنباده اکسید آلومینیوم و...

البته گفتنی است که درجه سختی نیز در دسته بندی نمودن این محصولات تعیین کننده است، برای مثال سنباده هایی با گرید 1000 کاربرد عمومی دارند و با نام پوساپ نیز شناخته می شوند؛ سنباده های بسیار نرم برای پولیش زنی خودرو استفاده می شوند و دارای گرید 320 هستند.

سنباده های دارای گرید 120 تا 220 که جزو نمونه های نرم به شمار می روند؛ عمده کاربرد این محصولات، در تولید محصولات برنجی، شیرآلات و اتصالات، مس و محصولات این چنینی است.

سنباده های دارای سختی متوسط دارای گرید 60 تا 100 هستند و برای پرداختکاری های صنعتی کاربرد دارند. نمونه های زبر گرید حدود 50 تا 40 و سخت ترین نوع سنباده ها نیز دارای گرید 40- هستند و در صنایع دیده می شوند.

سنباده پودری

در مطالب فوق سنباده های کاغذی رو معرفی و بررسی کردیم، اما برخی از مواد ساینده و خورنده شکلی متفاوت از آنها دارند و در حالت پودری مورد استفاده قرار می گیرند، این محصولات تحت عنوان سنباده های پودری معرفی می شوند و انواع مختلفی دارند.

این سنباده ها ماهیتی پودری دارند اما از خاصیت خورندگی و سایش بسیار مطلوبی برخوردار هستند، در نتیجه می توانند کارایی بالایی در پرداختکاری داشته باشند. نحوه استفاده از این پودرها وابسته به اهداف فعالیت های صنعتی است، برای مثال در آبکاری فلزات امکان استفاده از پودرها وجود دارد و به سادگی می توان آنها را در حوضچه های مخصوص قرار داد.

برخی از دستگاه های پرداختکاری نیز کار خود را با پودرها انجام می دهند و این مواد را با فشار زیاد به سمت فلزات مورد نظر پرتاب می کنند؛ بدین ترتیب عمل پرداختکاری با سرعت بالا و کیفیتی مثال زدنی انجام می شود.

پوشش های پودری سنباده ای

این پوشش ها حالت پودری دارند، اما نسبت به پودرهای سنباده متفاوت هستند، زیرا خصوصیات ظاهری بیشتری دارند، برای مثال علاوه بر پرداخت می توانند بر روی رنگ آمیزی نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشند. پوشش های پودری نیز با استفاده از دستگاه های پرتاب کننده مختلفی به کار گرفته می شوند و شکل استفاده بسیار ساده ای دارند. خرید و فروش این مواد اولیه به شکل عمده انجام می شود و صرفه اقتصادی زیادی را برای فعالان صنعتی به ارمغان می آورد. در خرید این محصولات باید به درجه سختی، رنگ و نوع کاربرد دقت داشت تا بهترین شکل از محصول برای کسب و کار مورد مصرف قرار گیرد.

برخی از کاربردهای اصلی پودرها و پوشش های سنباده

• عملیات آبکاری و روکش سطحی

• انجام پرداخت بر روی فولاد ضد زنگ و محصولات ساخته شده از فولاد

• تهیه کارد، قاشق، چنگال و وسایل آشپزی

• صیقل دهی و تهیه نهایی قسمت های مختلف خودرو نظیر رینگ، اتصالات و قطعات موتور

• کارخانجات ساخت بلور و چینی

• فعالیت های مرتبط با نساجی و بافت فرش

نمد پرداختکاری

یکی از وسایل کاربردی در پرداختکاری نمد است که محصولی شناخته شده به شمار می رود و کالاهای زیادی از این جنس در فعالیت های مختلف وجود دارد؛ نمد پرداختکاری در انواع کاربردها، ضخامت ها و اندازه ها تولید می شود و بر روی دستگاه های پرداختکاری قرار می گیرد تا بدین ترتیب استفاده از مواد اولیه دیگر را ممکن سازد. برای قرار دادن مواد اولیه دیگر بر روی نمد، از چسب های مخصوصی استفاده می شود که به چسب نمد پرداختکاری شهرت دارند.

مقاومت بالا در برابر انواع عوامل فیزیکی آسیب رسان و طول عمر خیره کننده از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده است نمد به فعالیت های پرداختکاری وارد شود و بسیاری از مشتریان را به سمت و سوی خود بکشاند.

گیلانس پرداختکاری

شباهت زیادی به نمدهای پراختکاری دارد، اما در واقع محصولی است که بر روی نمد قرار می گیرد و نقش مکملی را برای آن ایفا می کند؛ گیلانس پرداختکاری  از جنس پارچه و در اندازه های مختلف تولید می شود، این موارد تا حد زیادی بر روی سختی آن تاثیرگذار هستند.

اغلب گیلانس های پرداختکاری به واسطه رنگ از یکدیگر تمییز داده می شوند، بدین ترتیب مشتری می تواند با سهولت بیشتری محصول مدنظر خود را خریداری نماید.

گیلانس سفید: قدرت سایش کمتری دارند و جزو گیلانس های بسیار نرم به شمار می روند، به همین خاطر در آخرین مراحل پرداختکاری استفاده می شوند.

گیلانس قرمز: مقدار سایندگی متوسط و استفاده شدن در مراحل صیقل دادن محصولات از اصلی ترین ویژگی های این گیلانس ها است.

گیلانس زرد: این محصول سخت و ساینده است و برای قطعاتی استفاده می شود که مقاومت بیشتری نسبت به سایش دارند.

گیلانس آبی: سخت ترین و ساینده ترین نوع گیلانس ها است که به منظور حذف نواقص، خط و خطوط قطعات استفاده می شود و اغلب برای فلزات کاربرد دارد.

دستگاه پرداختکاری فلزات

فلزات جزو سخت ترین عناصر موجود در طبیعت هستند، به همین خاطر است که بیشتر کالاهای امروزی از این جنس تولید می شوند تا علاوه بر کارایی، طول عمر بسیار بالایی نیز داشته باشند. در فرایند تولید کالاهای فلزی، بسته به نوع فلز از مواد اولیه پرداختکاری استفاده می شود، اما این مواد اولیه نیستند که فرایند پرداختکاری را مشخص می کنند، بلکه دستگاه های مرتبط با این فعالیت است که نقش تایین کننده ای دارد.

دستگاه پرداخت کاری فلزات حالت ثابت و اندازه های بزرگی دارد و در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی استفاده می شود؛ ثابت بودن دستگاه باعث می شود به سادگی قطعه بر روی آن تثبیت شود و عدم حرکت کردن آن، کیفیت خروجی کار را به مقدار قابل مشاهده ای افزایش دهد.

دستگاه سنباده زنی و پولیش کاری دستی

این دستگاه ها وزن کم و ابعاد کوچکی دارند و استفاده از آن بسیار ساده است؛ هنگام مراجعه به کارواش ها و مراکز ارائه دهنده خدمات پرداختکاری خودرو، ممکن است دستگاه های کوچکی را مشاهده کرده باشید که عمل پولیش با آن انجام می شود، به واقع آن ابزار همین دستگاه مدنظر سنباده زنی و پولیش کاری دستی است که قابلیت حمل به هر مکانی را نیز دارا می باشد.

بخش های مختلف دستگاه سنباده زنی

دیسک: دیسک چرخان که مواد اولیه بر روی آن قرار داده می شوند و در ارتباط مستقیم با سطح محصول و یا قطعه قرار دارد.

منبع تغذیه: همانطور که از نام این بخش پیداست، انرژی مورد نیاز برای فعالیت دستگاه را تامین می کند؛ اغلب این دستگاه ها دارای باطری قابل شارژ هستند، اما امکان استفاده از آنها با جریان برق نیز وجود دارد.

پنل تنظیم سرعت: برای افزایش و یا کاهش دادن سرعت چرخیش دیسک، پنلی تعبیه شده است تا کاربر بدون هیچ پیچیدگی بتواند دستگاه را مدیریت کند.

دستگاه های سنباده زنی مدنظر دارای سه نوع دسته بندی اصلی و شناخته شده هستند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و برای منظورهای خاصی استفاده می شوند.

1. دستگاه سنباده زنی مشتی: ابعاد بسیار کوچکتری نسبت به سایر نمونه ها دارد و در مشت جای می گیرد، به همین واسطه کنترل بر روی آن بیشتر است.

2. دستگاه سنباده زنی لرزشی: بر روی سطح کار قرار داده می شود و لرزش های به وجود آمده در دستگاه عمل پولیش زنی را به شکل خودکار انجام می دهد.

3. سنباده زن تسمه ای: این دستگاه دارای مدل رومیزی و ثابت است، بدین ترتیب که تسمه با استفاده از قدرت موتور به چرخش در می آید و اپراتور قطعه مدنظر را بر روی تسمه حرکت می دهد. به واسطه ثابت بودن دستگاه، خروجی کار کیفیت بیشتری دارد، به همین خاطر از نمونه تسمه ای رومیزی برای سنباده زنی محصولات ظریف نیز استفاده می شود.

دستگاه پرداختکاری پرتابل شلنگی

برای داشتن دقت و ظرافت بالا در کار، لازم به تثبیت قطعه بر روی دستگاه وجود دارد، این کار در دستگاه پرتابل شلنگی به بهترین شکل انجام می شود، زیرا دارای پایه های فلزی است که در پایین ترین بخش خود دارای نگهدارنده های پلاستیکی و لاستیکی هستند.

در نام دستگاه عبارت پرتابل به کار برده شده است و نشان از قابل حمل بودن آن دارد، به همین خاطر گزینه ای بسیار ایده آل برای کسب و کارهای کوچک و یا سیار به شمار می رود و استفاده از آن انتظارات و نیازها را برطرف می کند. این قبیل دستگاه ها وزن بسیار کمی دارند، همین امر اجازه می دهد به سادگی به مکان های مختلف جابجا شوند.

نکته مهم دیگر وجود شلنگ در آن است که کاربردی بسیار ساده تر را به وجود می آورد و باعث می شود بکارگیری انواع سنباده های پودری نیز ممکن شود. علاوه بر این ها، دستگاه های موشکی و خرطومی نیز وجود دارند که امکانات مطلوبی را به کسب و کارهای صنعتی ارائه می کنند و بدون شک می توانند بر روی افزایش سودآوری تاثیرگذار باشند.

تهران پولیش به عنوان مرجع اصلی تامین مواد اولیه و تجهیزات پرداختکاری، انواع دستگاه ها را نیز در اختیار خریداران قرار داده است، بدین ترتیب مشتریان می توانند به ساده ترین شکل ممکن و با پرداخت مبالغی بسیار کمتر نسبت به سایر فروشندگان، کالاهای مد نظر خود را خریداری نمایند.

ارسال به اقصی نقاط کشور، مشاوره پیش از خرید، راهنمایی های نگهداری و استفاده، تامین قطعات، ضمانت نامه معتبر و همینطور خدمات فنی از دیگر ویژگی هایی است که در پی خرید از تهران پولیش شامل حال خریداران می شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.