اتیکت و لیبل چیست و چه موقع باید از آن‌ها استفاده کرد؟

چنانچه فرآیند خرید و فروش لوازم با آگاهی بیشتری همراه باشد، مشتریان را به سمت انتخابی آگاهانه هدایت کرده و سود بیشتری برای صاحبان کسب و کار نیز به همراه می‌آورد.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که کسب و کارهای مختلف جهت متقاعد کردن مشتریان برای خرید و افزایش آگاهی عموم مردم اتخاذ می‌کنند، طراحی و چاپ انواع برچسب‌های تجاری و الصاق آن به انواع محصولات است. در خصوص این زمینه، نکاتی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

اتیکت و لیبل چیست؟

اتیکت و لیبل برچسب‌هایی تجاری از جنس کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز یا موادی دیگر هستند که برندها به بسته‌بندی یک محصول الصاق و با استفاده از آن‌ها، اطلاعات مفیدی به مشتریان ارائه می‌کنند. این مارک‌های تجاری در واقع راهنمایی هستند که جزئیاتی دربارۀ مشخصات انواع محصولات، شرح می‌دهند.

انواع برچسب‌های تجاری

تولید برچسب‌های تجاری محصولات، اغلب به دو صورت چاپ دیجیتال روی پارچه یا بافت توسط ماشین‌آلات نساجی صورت می‌گیرد. مارک‌های بافته‌شده کیفیت بالایی داشته و به راحتی تخریب نمی‌شوند.

از این رو بیشتر تولیدکنندگان پوشاک، از آن‌ها برای ارائۀ محصولات خود استفاده می‌کنند. لباس‌هایی که دارای مارک‌های تجاری بافته‌شده هستند، دوام و کیفیت خود را در صورت شست‌وشوی دستی یا ماشینی، از دست نخواهند داد.

به علاوه دوخت این برچسب‌ها و قرار دادن آن‌ها روی سطوح مورد نظر نیز ساده‌تر است. با این حال، می‌توان حدس زد که قیمت این لیبل‌ها نیز نسبت به نوع چاپی آن‌ها بیشتر خواهد بود. بنابراین گزینه‌ای مقرون به صرفه برای کسب و کارهای کوچک‌تر نخواهد بود.

در مقابل، از برچسب‌های چاپی برای ثبت اطلاعات شست‌وشو یا در مواقعی که طراحی مورد نظر صاحبان کسب و کار بسیار پیچیده و پر از جزئیات است، استفاده می‌شود. طراحی این محصولات با جوهر طراحی انجام خواهد شد. از این رو در برابر شستشو و عوامل محیطی، دوام بالایی نداشته و کیفیت خود را به مرور زمان از دست می‌دهند. در عین حال، قیمت لیبل‌های چاپی کمتر است.

چاپ لیبل

علاوه بر موارد مذکور، مدل حک‌شده یا چاپ‌برجسته نیز محبوبیت زیادی دارد. از مزایای این برچسب‌ها می‌توان به ماندگاری همیشگی طرح آن‌ها اشاره کرد. نوع دیگری از برچسب‌های تجاری وجود دارد که به عنوان بج اسم شناخته می‌شود.

این برچسب‌ها عموماً نام شخص یا عنوان شغلی وی را نمایش داده و در لباس‌های کارکنان شرکت‌ها، بانک‌ها یا بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند. هدف از ارائۀ آن‌ها نیز تسهیل ارتباط بین کارمندان و مراجعه‌کنندگان بوده و اغلب از جنس فلز سبک یا پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند.

انواع مختلف برچسب‌های تجاری از نظر شکل

انواع مختلف برچسب‌ها، می‌توانند در مدل‌های زیر به شما ارائه شوند:

برش: در این مدل، برچسب‌های تجاری تا نخورده و می‌توانند از هر چهار سمت خود، به پوشاک دوخته می‌شوند؛

آهار: رنگ و اندازۀ این نوع برچسب‌ها ثابت بوده و به همین دلیل، دوخت راحت و شکیل‌تری خواهند داشت؛

تا از دو طرف: همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع لیبل‌ها از دو طرف تا می‌شوند. به علاوه در مقایسه با برچسب‌های برش، لبه‌های نرم‌تری دارند؛

تا از وسط: برچسب‌های تجاری از وسط تا زده و بین درزهای پارچۀ لباس دوخته می‌شوند؛

چسب کاغذی: این مارک‌ها به چسب متصل شده و سپس به کالای مورد نظر الصاق می‌شوند؛

چسب حرارتی: برای تولید این مدل از انواع برچسب‌های تجاری، آن را با کمک ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف به چسب چسبانده و سپس با کمک اتوی حرارتی، به کالای نهایی الصاق می‌کنند؛

براق‌کننده: بسیاری از برچسب‌های تجاری با کمک حرارت، ظاهر شکیل و براق‌تری به دست می‌آورند. در نهایت سطح آن‌ها نیز نرم‌تر شده و محتوای مندرج اندکی برجسته خواهد شد.

چرا باید در محصولات خود از مارک تجاری استفاده کنیم؟

اتیکت‌ها با ارائۀ هویتی روشن به محصولات برند شما، آن‌ها را از سایر کالاهای موجود در بازار متمایز می‌کنند. مشتریان با بررسی اطلاعات و جزئیات مندرج در مارک تجاری محصولات، تصمیم بهتری در جهت خرید یا عدم خرید آن‌ها اتخاد خواهند کرد.

مدل حک شده

جالب است بدانید که حتی در صورت عدم فروش، مارک‌های تجاری کالاهای شما را بسیار حرفه‌ای نشان داده و نام برند را در ذهن مخاطبان ثبت می‌کنند. از این رو چاپ لیبل، یکی از مهم‌ترین الزامات کسب و کارها برای متقاعد کردن مشتری خواهند بود.

نکات مهم در طراحی اتیکت لباس

حین طراحی برچسب تجاری مناسب برای پوشاک، باید محتوای آن را به دقت تعیین کنید. ممکن است ایده‌های زیادی در این باره داشته باشید، اما اهمیت زیادی دارد که مارک تجاری محصول خود را با جزئیات زیادی پر نکنید. کافی است به مهم‌ترین اطلاعات از نظر مشتری بسنده کرده و آن‌ها را به شکلی خلاقانه ارائه دهید.

از مهم‌ترین جوانب قابل توجه در طراحی مارک تجاری لباس‌ها، ارائۀ توضیحاتی دربارۀ مواد اولیۀ تهیۀ آن است. شما با ارائۀ اطلاعاتی مفصل در این باره، می‌توانید نقش مهمی در متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصول خود ایفا کنید.

به جز جنس پارچه، درج مواردی همچون اندازۀ لباس یا دستورالعمل مراقبت و شست‌وشوی آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نهایت با انتخاب مهم‌ترین عناصر فروش پوشاک، مارک تجاری خود را با کیفیتی مناسب و محتوایی واضح ارائه دهید.

در کنار اهمیت محتوای مورد نظر حین چاپ اتیکت، موقعیت قرارگیری آن در لباس‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. برچسب‌های تجاری می‌توانند در پشت گردن، قوس پارچه و درز کناری پوشاک قرار گرفته یا روی بسته‌بندی محصولات چاپ شوند.

به طور کلی، تعیین موقعیت این عناصر نقش مهمی در کاربردی بودن آن‌ها دارد. چرا که این امر، تعیین‌کنندۀ میزان توجه مشتریان به برچسب‌ها خواهد بود. چنانچه برچسب نهایی شامل اطلاعاتی همچون دستورالعمل‌های مراقبت از لباس، نحوۀ اتوکشی یا سایز باشد، بهتر است آن را به داخل محصول وصل کنید. با این حال اگر هویت بصری و نام برند خود را روی آن ثبت کرده‌اید، قرار دادن آن در موقعیتی قابل مشاهده اولویت دارد.

سخن پایانی؛ راهنمای انتخاب انواع اتیکت تجاری

تنوع برچسب‌های تجاری و گستردگی انواع جنس و طرح آن‌ها، ممکن است شما را برای انتخاب و تصمیم‌گیری نهایی دچار مشکل کند. جهت انتخاب نوع پارچه و شیوۀ دوخت مارک تجاری محصولات خود، باید به طرح و محتوای مورد نظر توجه داشته باشید. ابعاد و نحوۀ طراحی این برچسب‌ها نیز نقش مهمی در کاربردی بودن آن‌ها ایفا خواهند کرد.

برای سفارش طراحی و چاپ انواع برچسب‌های تجاری و مارک پشت چسب دار، می‌توانید به وب‌سایت رسمی چاپ آقا مراجعه کنید. این شرکت، یکی از بهترین مراکز طراحی و چاپ سراسر کشور است که با تیم متخصصان مجرب خود، بهترین کیفیت سفارشات شما را ارائه کرده و بازاریابی کسب و کارتان را بهبود می‌بخشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.