طبیعت بکر فارس و شیراز

 همه مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند، فارغ از اینکه چه سلیقه‌ای دارند، جاذبه‌های فراوانی را برای گذر اوقات خود به‌خوبی پیدا خواهند کرد. اگر‌چه تماشای شیراز در همه فصل‌های سال پر از لطف است، اما بهار شیراز حال‌وهوایی دیگر دارد. جاهای دیدنی شیراز به‌حدی زیاد هستند که حتی در یک مسافرت چند‌روزه هم نمی‌توان از همه این زیبایی‌ها دیدن کرد؛ پس بهتر است زمان مناسبی را برای سفر به شیراز انتخاب کنید تا با زمان کافی به نقاط موردنظر خود سری بزنید.

جاذبه‌های دیدنی شیراز

شیراز از گذشته‌های دور یکی از نقاط گردش‌گری ایران بوده است و نام‌ها و لقب‌های فراوانی را برای آن انتخاب کرده‌اند. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی شیراز مسافران زیادی را هر‌ساله به این شهر پر از زیبایی دعوت می‌کند. اگر به گردش در طبیعت علاقه داشته باشید، استان فارس پر از زیبایی‌هایی است که هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند و می‌توانید با سفر به این‌ نقاط روحی تازه پیدا کنید. از‌جمله جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان فارس می‌توان به آبشار مارگون، تنگ تیزآب، چشمه شش پیر، تنگ بستانک، تنگ بووان، آبشار فدامی، آبشار کوهمره سرخی، تنگ براق، دشت ارژن و تنگ رغز اشاره کرد.

اگر دوست دارید درباره تاریخ بیشتر بدانید و از مکان‌های تاریخی بازدید کنید، حتما در سفر خود به شیراز برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز، مخصوصا بنا‌های تاریخی زمان ویژه‌ای را لحاظ کنید. به‌جز بنا‌هایی که در خود شهر شیراز قرار دارند، اطراف شیراز هم جاهای دیدنی و تاریخی فراوانی را می‌توان یافت. مجموعه تاریخی تخت جمشید، نقش برجسته رجب، شهر باستانی استخر تخت طاووس، آتشکده فیروز‌آباد، قلعه دختر فیروز‌آباد، آرامگاه کوروش، مجموعه سلطنتی پاسارگاد و بسیاری دیگر از مجموعه‌ها در استان فارس نشان از تاریخ پر‌بار این‌منطقه دارد. باغ ارم شیراز هم درعین قدمت فراوان خود، سبزی و طراواتی دل‌کش دارد و شما را به قدم زدن کنار زیبایی‌های خود دعوت می‌کند.

تخت جمشید

غذا‌های شیرازی

اگر به شیراز سفر می‌کنید، حتما در وعده‌های خود طعم غذاهای شیرازی را بچشید. تنوع و کیفیت غذا‌های این‌منطقه به‌حدی زیاد است که هر‌مسافری را به وجد می‌آورد. نرخ غذا‌ها هم با توجه به نوع رستوران و خدمات آن می‌تواند رقم متفاوتی داشته باشد. رستوران‌های زیادی در شهر شیراز هستند؛ مسافران می‌توانند انواع غذا‌های شیرازی را در آن‌ها سفارش داده و از طعم خوب غذا‌های محلی لذت ببرند. رستوران هفت‌خوان، رستوران صوفی و رستوران شاطر‌عباس از‌ رستوران‌های خوب در این‌شهر هستند. شیرازی‌پلو، دو‌پیازه آلوی شیرازی، کوفته هلوی شیرازی و آب پیازک یا اشکنه شیرازی معروف‌ترین غذاهای شیرازی به‌حساب می‌آیند که توصیه می‌شود حتما در سفر به شیراز آن‌ها را امتحان کنید.

بعضی از جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم

• حافظیه و سعدیه

حافظیه و سعدیه در‌واقع آرامگاه دو شاعر پر‌آوازه ایرانی یعنی حافظ و سعدی هستند. نام شیراز از گذشته‌های دور به شعر و ادب فارسی گره خورده و هر‌ساله افراد بسیاری از همه نقاط دنیا برای بازدید از این مکان‌ها به شیراز سفر می‌کنند. کنار آرامگاه این‌ دو شاعر بزرگ امکانات زیادی مانند چای‌خانه، فضای سر‌سبز باغ و نمایشگاه‌هایی هم برای استفاده مراجعان، تدارک دیده شده است. اطراف مقبره سعدی می‌توانید آرامگاه شاعران و عارفانی چون شوریده شیرازی را هم پیدا کنید.

• باغ ایلخانی شیراز

قدمت باغ ایلخانی به دوره قاجاریه باز‌می‌گردد و یکی از دیدنی‌های شیراز است که نباید آن را از دست داد. درختان کهن‌سالی در این ‌باغ وجود دارند که کنار حوض‌های زیبا و معماری چشم‌نواز عمارت، صحنه‌های وصف‌نشدنی را به‌وجود آورده‌اند. اگر به شیراز سفر می‌کنید، حتما در برنامه خود بازدید از این‌ باغ زیبا را قرار دهید. باغ در محله میدان شاه و نزدیکی بقعه بی‌بی دختران قرار دارد.

• باغ ارم شیراز

تاریخ ساخت باغ ارم شیراز به‌صورت دقیق مشخص نیست و بسیاری از افراد آن را به دوره سلجوقی نسبت می‌دهند. باغ ارم نزدیکی میدان ارم شیراز قرار گرفته و تا مجموعه دانشگاه شیراز نیز فاصله زیادی ندارد. در بخش غربی مجموعه باغ ارم، عمارت اصلی باغ ارم بنا شده که منظره زیبای آن هر‌مسافری را برای لحظاتی خیره خواهد کرد.

این‌ باغ که در سال 1353 ثبت ملی شده، همواره یکی از مقصد‌های زیبا در شهر شیراز برای مسافران بوده است. باغ ارم شیراز، در دوره قاجار به‌عنوان کوشک اصلی مورد استفاده بود. در گذشته دور‌تا‌دور باغ را دیوار گلی پوشانده بود؛ ولی درحال‌حاضر اطراف باغ را نرده کشیده‌اند. استخر زیبایی هم کنار عمارت اصلی باغ وجود دارد که زیبایی آن را چند‌برابر کرده است.

کلام آخر

شیراز، یکی از شهر‌های معروف ایران در زمینه جذب مسافر است و هر‌ساله افراد زیادی از داخل و خارج کشور به این‌شهر سفر می‌کنند. جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز در نوع خود منحصر‌به‌فرد هستند و به‌ندرت می‌توان جایی را با این‌مشخصات پیدا کرد. این‌ ویژگی‌ها و طبیعت بکر فارس هر‌مسافری را مجذوب خود می‌کند و باعث می‌شود تا دل‌کندن از شیراز کاری سخت و دشوار باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.