پیش بینی قیمت آهن در نیمه ی دوم سال 99

 سال پیش رو که اکنون به نیمه ی آن رسیده ایم نشان داد که مطابق با پیش بینی‌های انجام شده و حتی فراتر از آن سالی سخت برای فعالان اقتصادی خواهد بود. بازار آهن آلات و قیمت ورق آهن نیز مانند سایز بازارهای اقتصادی کشور و به دلیل وابسته بودن آن به سایر فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی با ریسک بالایی مواجه است. علاوه بر آن به دلیل مشخص نبودن برنامه‌های اقتصادی، صدور دستورالعمل‌های موقت و ناهمگون و مهمتر از همه تأثیر پذیری اقتصاد از سیاست افق روشن و واضحی پیش روی فعالان اقتصادی دیده نمی‌شود.

پیش بینی قیمت مقاطع فولادی برای افرادی که در شرف آغاز پروژه‌های خود هستند و برای فعالان در حوزه کسب و کار و فولاد امری مهم به شمار می‌رود. در پیش بینی قیمت بازار آهن پارامترهای بسیار زیادی دخیل هستند؛ همچنین با توجه به گستره تنوع این مقاطع و شرایط متفاوتی که در عرضه و تقاضای این محصولات وجود دارد، بهتر است که تحلیل و پیش بینی هر محصول به صورت جداگانه انجام شود. اما در گام نخست در تحلیل قیمت‌ها و پیش بینی قیمت‌های آینده می‌توان به طور کلی دو روش را در نظر گرفت:

تحلیل تکنیکال و تحلیل بیسیک

در تحلیل تکنیکال قیمت آتی با توجه به روند قیمت و الگوی ثبت شده از این روند، پیش بینی می‌شود. در این نوع تحلیل اوضاع اقتصادی و سیاسی و اخبارهای مربوط به آن نقشی در تحلیل قیمت‌ها ندارند. در مقابل تحلیل پایه براساس اخبار سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود که در اوضاع کنونی تحلیل بیسیک نسبت به تحلیل تکنیکال نتایج و پیش بینی‌های درست تری انجام داده است؛ اما در کل برای پیش بینی درست قیمت‌ها در صنعت فولاد و آهن باید از هر دو تحلیل تکنیکال و بیسیک بهره برد. 

آهن

به جز عوامل اقتصادی و سیاسی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌های مقاطع فولادی عبارتند از:

بازار ارز

نوسانات نرخ ارز بر قیمت ورق فولادی و دیگر محصولات فلزی تأثیر زیادی دارد. به این صورت که با افزایش قیمت ارز و به ویژه دلار، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فلزی اعم از انواع ورق، پروفیل و غیره تمایل بیشتری به صادرات محصولات خود نسبت به فروش آن‌ها در داخل دارند. از این رو صادرات آن باعث افزایش قیمت در بازار آهن داخلی می‌شود.

در شرایط دیگر مانند بازار ارز ملتهبی که این روزها شاهد آن هستیم باعث شده است خیلی از شرکت‌ها از فروش محصولات خود به طور موقت خودداری کرده که این خود از سوی دیگر باعث افزایش قیمت قطعات فولادی در بازار آهن می‌شود. 

تورم جهانی و داخلی

به دلیل وارداتی بودن سهم بزرگی از محصولات فولادی مصرفی داخل، تورم جهانی علاوه بر تورم داخلی بر قیمت قطعات فولادی تأثیر گذار است. علاوه بر این انتقال کارخانه‌های بزرگ از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه باعث حرکت جریان تورم از کشورهای در حال توسعه به سایر کشورها شده که باعث افزایش تورم جهانی و تأثیرگذاری آن روی بازار آهن و فولاد می‌شود.

عرضه و تقاضا

شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار آهن میزان عرضه و تقاضای این محصولات در بازار است. تحولات و میزان تقاضا در بازار مسکن، خودرو و دیگر صنایع وابسته بر روی قیمت مقاطع فولادی اثر خواهد گذاشت. در سال گذشته تقاضای این صنایع وابسته به شدت متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی بود و این مسأله شرایط دشواری را رقم زد.

اکنون که در نیمه ی دوم سال و در آستانه ی ورود به فصل سرما هستیم، تأثیر تغییرات آب و هوایی بر روی میزان ساخت و ساز و در نهایت میزان تقاضا در بازار آهن را به احتمال زیاد تا آخر سال شاهد خواهیم بود. پیش بینی‌ها بر این مبنا است که با توجه به اینکه کل کشور در وضعیت آب و هوایی نامناسب قرار دارد و حداقل نیمی از کشور با سرما و بارش‌های فصلی مواجه هستند، انتظار برای بالارفتن تقاضا در بازار داخلی دور از واقعیت است. در نتیجه این موضوع تأثیر بسیاری بر نوسانات قیمت در بازارآهن الات خواهد داشت.

اگر شما نیز در این صنعت در حال فعالیت هستید و نیاز به دانستن قیمت روز مقاطع فولادی هست میتوانید از طریق لیست قیمت محصولات آهن اول همواره به قیمت روز هریک از محصولات دست یابید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.