در حالی که قیمت برق در طرح‌‌‌های استاندارد برق‌رسانی معمولا ثابت باقی می‌‌‌ماند، شرکت‌های خدمات شهری به طور فزاینده‌‌‌ای طرح‌‌‌هایی را مبتنی بر زمان استفاده ارائه می‌کنند، که مصرف‌کنندگان در ساعات اوج مصرف برای برق بیشتر هزینه می‌کنند، اما در زمان‌‌‌های رکود مصرف خدمات ارزان‌‌‌تری ارائه می‌دهند، به این معنی که شما می‌توانید با روشن کردن وسایلی مانند ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی در ساعات خاموشی صرفه‌‌‌جویی کنید. به این موضوع مانند افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی در ساعت‌های مختلف فکر کنید. هنگامی که تقاضای برق زیاد باشد و شبکه با تعداد زیادی از منابع پرمصرف مواجه شود، قیمت‌ها بالاتر می‌رود، اما وقتی بار بر روی شبکه اندک باشد، می‌توانید قیمت مطلوب‌تری دریافت کنید.

اگر شرکت آب و برق محل زندگی شما از یک برنامه زمانی برای مصرف برق استفاده می‌کند، می‌توانید با تعیین ساعات اوج مصرف و ساعات غیر‌اوج مصرف و زمان‌بندی مصرف برق خود در دوره‌هایی که قیمت برق ارزان‌ترین است، از مزایای آن استفاده کنید. در ادامه به نکاتی در مورد بهترین زمان از روز برای شست‌وشوی لباس‌‌‌ها و صرفه‌‌‌جویی در هزینه و نحوه کاهش قبض برق خود می‌پردازیم.

ساعت اوج مصرف چیست؟

در طرح زمانی مصرف برق، ساعات اوج مصرف ساعاتی از روز هستند که در طی آن تقاضا برای برق بیشترین میزان را دارد. در این بازه زمانی، به ازای هر کیلووات ساعت استفاده، بیشترین مبلغ را پرداخت خواهید کرد. اما برخی از مصارف برق اجتناب‌ناپذیر خواهند بود، مانند یخچال که غذا را خنک نگه می‌دارد یا سیستم امنیتی که همیشه روشن است و از خانه شما محافظت می‌کند. اما ساعات اوج مصرف زمان بدی برای انجام کارهایی است که می‌توان در ساعت‌های دیگری نیز آنها را انجام داد. اگر از وسایل بزرگ استفاده می‌کنید، چه ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی، در ساعات اوج مصرف هزینه اضافی برای شما به همراه خواهد داشت.

ساعات کم‌مصرف چیست؟

برعکس ساعات اوج مصرف، ساعات کم‌بار، زمان‌هایی هستند که قیمت برق ارزان‌تر است. این معمولا به این دلیل است که افراد کمتری در این ساعات تلاش می‌کنند به شبکه دسترسی پیدا کنند، به این معنی که تقاضای کلی برای برق کمتر است و شما مجبور نخواهید بود برای هر کیلووات ساعتی که استفاده می‌‌‌کنید حق صرف (پریمیوم) بپردازید. ساعات غیر‌اوج مصرف، زمان بسیار خوبی برای انجام فعالیت‌های برقی پر‌انرژی‌تر است. اگرچه ممکن است راحت‌‌‌ترین کار نباشد، اما اگر در ساعات کم‌بار در خانه هستید، می‌توانید با زمان‌بندی وظایف خود در این بازه‌‌‌های زمانی، در قبض ماهانه برق خود صرفه‌‌‌جویی کنید.

اما چرا شرکت‌های خدمات شهری از نرخ‌های زمانی استفاده می‌کنند؟ شرکت‌های آب و برق می‌دانند که چه زمانی استرس روی شبکه به بالاترین حد خود می‌رسد. برای اطمینان از اینکه شبکه می‌تواند به همه این مشتریان خدمت‌رسانی کند، آنها باید مطمئن شوند که نیروگاه‌ها در شرایط عملیاتی هستند و تمام تقاضا را برآورده می‌کنند. هنگامی که میزان تقاضا افزایش می‌یابد، این شرکت‌ها ممکن است مجبور به تولید برق بیشتری شوند که می‌تواند هزینه بیشتری برای آنها داشته باشد. آنها یا باید از قبل آمادگی برای رسیدن به اوج تولید را داشته باشند یا انرژی اضافی را از منابع دیگر خریداری کنند. این هزینه اضافی از طریق نرخ‌های زمانی مختلف به مصرف‌کننده منتقل می‌شود، که هنگام استفاده از برق در ساعات اوج مصرف، هزینه بیشتری از شما دریافت می‌کند.

ساعات اوج مصرف چه زمانی است؟

ساعات اوج مصرف بسته به زمان سال و منطقه در هر کشور متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی، ساعات اوج مصرف را به عنوان زمانی در نظر بگیرید که در طی آن اکثر مردم در طول روز از محل کار به خانه بر‌می‌گردند. این زمانی است که مردم چراغ‌‌‌هایشان را روشن می‌کنند، تلویزیون‌‌‌هایشان را روشن می‌کنند و برای شب در خانه‌‌‌شان مستقر می‌‌‌شوند که همه اینها به برق بیشتری از حد معمول نیاز دارند. به عنوان مثال در فصل تابستان اوج ساعت مصرف در مناطق شرقی ایالات متحده از ساعت ۱۴تا۱۸ و ساعات رکود مصرف ۲ تا ۶ صبح است و ساعات اوج مصرف در فصل زمستان در این مناطق ۶تا۱۰ صبح و ۶تا۱۰ بعد‌از‌ظهر است و ساعات کم‌بار مصرف برق نیز در مناطق شرقی از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از‌ظهر و ۱۰ شب تا ۶ صبح است. این بازه‌های زمانی برای مناطق کوهستانی، مرکزی و اقیانوسی متفاوت است.

نکات اضافی در خصوص صرفه‌جویی

به طور معمول، تعطیلات آخر هفته به عنوان ساعات کم‌مصرف برای تمام روز در نظر گرفته می‌شود. این به آن معناست که اگر بتوانید فعالیت‌های پر‌انرژی خود را در تعطیلات آخر هفته زمان‌بندی کنید، معمولا می‌توانید در مورد صورت‌حساب ماهانه برق خود مقداری پول پس‌انداز کنید. با داشتن آگاهی از ساعات اوج مصرف و زمان‌‌‌هایی که به عنوان ساعات کم‌بار در نظر گرفته می‌‌‌شوند، می‌توانید بفهمید که چگونه زمان استفاده از وسایل برقی اصلی خود را به ساعات کم‌بار مصرف تغییر دهید و هزینه‌‌‌های انرژی خود را پایین نگه دارید.

همچنین می‌توانید تجهیزاتی مانند باتری خورشیدی بخرید که ذخیره انرژی در اختیار شما قرار می‌دهد تا در ساعات اوج مصرف مجبور نباشید برق موردنیاز خود را از شبکه دریافت کنید. از این دانش می‌توانید برای صرفه‌جویی بیشتر با به حداقل رساندن میزان مصرف برق موردنیاز در ساعات اوج مصرف استفاده کنید. می‌توانید وسایلی را که استفاده نمی‌‌‌کنید از برق بکشید، مطمئن شوید که ترموستات به درستی تنظیم شده است تا تجهیزات حرارتی در ساعات اوج مصرف با شدت کمتری کار کنند، و از حالت «خواب» در مورد وسایلی مانند رایانه و تلویزیون خود استفاده کنید و از مصرف برق غیر‌ضروری اجتناب کنید که هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.