با وجود این‌، امروز چشم‌انداز این صنعت خوش‌بینانه است که عمدتا ناشی از میلیاردها دلار اعتبار مالیاتی جدید و یارانه‌‌‌های سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک است که در قانون کاهش تورم (IRA) دولت بایدن گنجانده شده است. اگرچه انتظار می‌رود سال ۲۰۲۳ نیز این روند کند باقی بماند، اما شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر جنرال الکتریک، زیمنس انرژی و شرکت سیستم‌های بادی وستاس، سازندگان پیشرو توربین‌‌‌های بادی و تامین‌‌‌کنندگان قطعات آنها روی رشد این صنعت در دهه آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آرون بار، تحلیلگر صنعت در Wood Mackenzie می‌گوید: بازار انرژی بادی در حال حاضر در یک پارادوکس بسیار عجیب گیر کرده است. او به توربین‌هایی اشاره کرد که در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به توسعه‌دهندگان پروژه فروخته شدند، زمانی که هزینه‌های سرمایه‌ای و قیمت‌گذاری سازندگان قطعات اصلی (OEM‌ها) به طور پیوسته در حال کاهش بود. وی در ادامه افزود: اما در دو سال گذشته، با فرارسیدن زمان تحویل توربین‌‌‌ها، هزینه‌‌‌های مواد خام، لجستیک تخصصی و نیروی کار به طور سرسام‌‌‌آوری بالا رفت، که باعث شد آن دسته از OEMهایی که این پروژه‌ها را در دست داشتند، سودآوری خوبی داشته باشند.

نوامبر گذشته، زیمنس گیمسا یک زیان خالص بیش از ۴۸/ ۹۴۳ میلیون دلاری را برای سال مالی خود که در ۳۰ سپتامبر به پایان رسید، گزارش کرد. کریستین بروچ، مدیرعامل شرکت سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی در مصاحبه‌‌‌ای در ماه نوامبر اظهار کرد که چالش‌‌‌هایی در صنعت برق بادی وجود دارد، به‌‌‌ویژه زمانی که صحبت از زنجیره‌‌‌های تامین می‌شود. در ژانویه، سه ماه پس از اینکه جنرال الکتریک اعلام کرد ۲۰‌درصد از نیروی کار فعال خود در بخش برق بادی خشکی در ایالات متحده را اخراج می‌کند، شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر جنرال الکتریک برای سال ۲۰۲۲ یک زیان ۲۴/ ۲ میلیارد دلاری را در مقایسه با سال قبل گزارش کرد. با این حال، لری کالپ، مدیرعامل شرکت، لحن آرامی را هنگام صحبت با تحلیلگران در پیش گرفت و گفت که قانون کاهش تورم یک تغییر واقعی بازی برای ما و صنعت در آینده است. در اوایل فوریه، وستاس کاهش ۳۶۹ درصدی سود عملیاتی خود برای سال ۲۰۲۲ را گزارش کرد که آن را به عدم‌اطمینان ژئوپلیتیک، تورم بالا و محدودیت‌های زنجیره تامین نسبت داد. این تولیدکننده توربین در سال گذشته بیش از ۲/ ۱ میلیارد دلار زیان ثبت کرد، در حالی که در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۵۶ میلیون دلار افزایش درآمد داشت. پارادوکس بازار برق بادی در اعداد سه‌ماه اخیر انجمن نیروی پاک آمریکا که نماینده شرکت‌های فعال در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ایالات متحده هستند، آشکار شد.

طبق گفته ACP، سه‌ماه چهارم سال ۲۰۲۲ بهترین فصل سال صنعت برق ایالات متحده بود و در تمام سال ۲۰۲۲، این صنعت ۱/ ۲۵ گیگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب کرد که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری است، اما این میزان کاهش ۱۶ درصدی نسبت به رکورد سال ۲۰۲۱ و کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. نیروگاه‌های بادی خشکی با راه‌اندازی ۴ گیگاوات پروژه جدید، سال ۲۰۲۲ را با قوی‌ترین سه‌ماهه خود به پایان رساند. با این حال، ACP گفت، مجموع ۵/ ۸ گیگاوات نصب شده برای کل سال نشان‌دهنده کاهش ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته است که بیشتر به دلیل کاهش ارزش اعتبار مالیاتی تولید است که برای پروژه‌های جدید در پایان سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

در مجموع، برآورد می‌شود که به واسطه قانون کاهش تورم نزدیک به ۳۶۹ میلیارد دلار در اولویت‌‌‌های انرژی پاک در ایالات متحده سرمایه‌گذاری شود. در یک به‌‌‌روزرسانی که صبح دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، این گروه تجاری می‌‌‌گوید که در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای پروژه‌‌‌های انرژی پاک و تاسیسات تولید برق پاک در مقیاس عمومی در ۹ ماه گذشته انجام شده است، که بیش از کل سرمایه‌گذاری در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ است. گزارش جدید اشاره کرد که از ماه اوت، ۴۸ تاسیسات انرژی تجدیدپذیر راه‌اندازی، گسترش یا بازگشایی شده‌اند، که از آن جمله می‌توان به ۱۰ تاسیسات تولید باد اشاره کرد.

بازگشت تولید برق بادی در ایالات متحده

نزدیک به ۷۲‌هزار توربین بادی در مقیاس کاربردی در ایالات متحده نصب شده است که تقریبا حدود ۱۴۰ گیگاوات انرژی یا حدود ۹‌درصد از برق کشور را تولید می‌کنند. پاتریک گیلمن، مدیر برنامه دفتر فناوری‌‌‌های انرژی بادی وزارت انرژی ایالات متحده، گفت: اختلالات زنجیره تامین در این صنعت منجر به کاهش تقاضا برای سفارش‌‌‌های جدید توربین‌‌‌های نصب‌شده در خشکی شد و تولیدکنندگان را مجبور کرد تا فعالیت‌‌‌های خود را کاهش دهند. با این حال به نظر می‌رسد که این رکود در حال فروکش است.

در واقع، در اوایل فوریه، زیمنس برنامه‌‌‌های خود را برای بازگشایی دو کارخانه تولید قطعات توربین که سال گذشته آنها را تعطیل کرده بود، اعلام کرد و افزود که قانون کاهش تورم باعث افزایش تقاضا شده است. در مقایسه، صنعت برق بادی فراساحلی ایالات متحده پس از سال‌ها تاخیر در صدور مجوز، تاییدیه‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و قراردادهای خرید نیرو با شرکت‌هایی که برق بادی را خریداری می‌کنند، در حال افزایش است. برای کمک به جهش این بخش، در ماه مارس ۲۰۲۱، دولت بایدن هدفی را برای استقرار ۳۰ گیگاوات انرژی بادی فراساحلی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرد.

تا به امروز، تنها هفت توربین بادی دریایی عملیاتی در ایالات‌متحده وجود دارد، پنج توربین در سواحل بلاک آیلند و دو توربین در ساحل ویرجینیا و پروژه در حال ساخت Dominion Energy که در نهایت دارای ۱۷۶ توربین خواهد بود. در مقام مقایسه، در پایان سال گذشته ۲۴۶ مزرعه بادی فراساحلی در سراسر جهان وجود داشت که ۱۳۴ مزرعه بادی در آسیا و ۱۱۲ مورد در اروپا کار می‌‌‌کردند که بالغ بر ۹/ ۵۴ گیگاوات انرژی از این هزاران توربین تولید می‌شود. در حال حاضر یک مزرعه بادی فراساحلی در ایالات متحده در حال ساخت است، پروژه Vineyard Wind ۱، که در ۳۵ مایلی سواحل ماساچوست واقع شده است. این پروژه با قیمت تخمینی ۵/ ۳ میلیارد دلار، تولید برق را اواخر امسال آغاز خواهد کرد و پس از تکمیل در سال ۲۰۲۴، سالانه ۸۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. در این میان، ۱۷ پروژه بادی فراساحلی دیگر در ساحل شرقی در مراحل مختلف توسعه خود قرار دارند.