بازار داخلی

ورود پول هفتگی سهامداران خرد

با تعطیلات رسمی دو‌روزه در میانه هفته (دوشنبه و چهارشنبه)، بازار سهام یک هفته معاملاتی نیمه تعطیل را پشت سر گذاشت. شنبه هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران توانست برای ششمین روز معاملاتی متوالی سبزپوش شده و یک قدم به فتح مجدد کانال ۲.۱ میلیونی نزدیک‌تر شود. این اتفاق مهم در روز هفتم رشد شاخص کل رخ داد و نماگر اصلی بازار سهام توانست تا پس از ۲۰ روز معاملاتی، مجددا این مرز حمایتی مهم را پس بگیرد.

در نهایت این شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته، یعنی سه‌شنبه، افت اندک ۰.۰۶درصدی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۹‌هزار واحد، بازدهی هفتگی مثبت ۱.۵۹ درصد را رقم زد.

شاخص هم‌وزن نیز با به ثبت رساندن یک هفته تماما صعودی، سه‌شنبه در ارتفاع ۶۵۹‌هزار واحد قرار گرفت تا عملکرد هفتگی مثبت ۱.۷۶درصدی را به ثبت برساند.

فرابورس ایران نیز در هفته‌ای که گذشت عملکرد متفاوتی با رکن دیگر بازار سهام نداشت که بازدهی هفتگی ۱.۱۲ درصدی آن حاکی از همین مساله است.

همچنین در هفته مذکور سهامداران حقیقی صرفا از محل خرید و فروش سهام ۶۴ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با رشد ۴۸ درصدی نسبت به هفته ماقبل، در سطح ۲۶۰۰میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار خارجی

حیرت بازارها از داده اشتغال آمریکا

در روز جمعه به‌‌‌دنبال انتشار اشتغال ضعیف ایالات متحده کامودیتی‌‌‌ها خصوصا طلای جهانی با جو مثبت همراه شدند. میانگین رشد درآمد ساعتی با ۰.۱واحد درصد افزایش در ماه اوت به ۰.۴درصد رسید. در این میان نرخ بیکاری همچون پیش‌‌‌بینی به‌‌‌میزان ۴.۲درصد انتشار یافت.

با وجود این برخلاف انتظارات تعداد اشتغال غیرکشاورزی ۱۴۲هزار نفر منتشر شد که نسبت به پیش‌‌‌بینی ۲۲هزار واحد کمتر بود. این موضوع موجب شد تا انتظارات برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر افزایش یابد و به‌‌‌دنبال آن طلای جهانی با رشد همراه شود. بهای طلای جهانی طی روز جمعه تا ساعت ۱۶:۳۰ با رشد ۰.۲۹درصدی به سطح ۲هزار و ۵۲۴دلار رسید و برای دومین روز متوالی توانست بالای حمایت کلیدی ۲هزار و ۵۰۰دلار دوام آورد. بهای هر بشکه نفت برنت وWTI به‌‌‌ترتیب با رشد ۰.۴ و ۰.۴۶درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه تا ساعت ۱۶:۳۰ در قیمت ۷۲.۹۸ و ۶۹.۴۶دلار مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس کامودیتی‌‌‌ها در سه ماهه سوم با کاهش همراه شدند که در این بین نزول نفت و مس نسبت به دیگر کامودیتی‌‌‌ها برجسته‌‌‌تر است، عامل کلیدی در نزول قیمت کامودیتی‌‌‌ها را می‌‌‌توان داده‌‌‌های اقتصادی ضعیف چین دانست. در ایالات متحده، شاخص تولیدی PMI از ۴۶.۸ درصد به ۴۷.۲ واحد رسید. اعداد زیر ۵۰ نشان می‌‌‌دهد که بخش تولیدی در حال انقباض است، بنابراین فشارسنج کلیدی کارخانه‌‌‌های ایالات متحده برای پنجمین ماه متوالی منفی بود. شاخص سفارش‌های جدید در ماه اوت با ۲.۸ واحد کاهش به ۴۴.۶ واحد رسید که پایین‌‌‌ترین رقم در بیش از دو سال گذشته است، در حالی که مولفه تولیدی از ۴۵.۹ در ژوئیه به ۴۴.۸ واحد کاهش یافت که کمترین میزان از زمان تعطیلی اقتصاد در ماه مه ۲۰۲۰ در اوج همه‌گیری ویروس کرونا بود. ضعف اقتصادی می‌‌‌تواند تقاضا برای انرژی و کامودیتی‌‌‌های صنعتی را کاهش دهد. معاملات آتی نفت خام به پایین‌‌‌ترین سطح خود از سال گذشته رسیده است، در حالی که قیمت مس ایالات متحده نزدیک به ۳ درصد کاهش یافته است. به طور کلی کامودیتی‌‌‌ها اخیرا ضعیف عمل کرده‌‌‌اند. شاخص کامودیتی موسسه S&P  معیار سرمایه‌گذاری در بازار کامودیتی، طبق داده‌‌‌های بازار داو جونز، امسال در اوج خود در آوریل ۱۲.۴ درصد افزایش داشت، به عقیده تحلیلگران رشد طلا در سال جاری، پس از سال‌ها تثبیت، یک پیشرفت قابل توجه است. قیمت طلا در سال جاری بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته است. عدم‌اطمینان ژئوپلیتیک، افزایش بدهی دولت، ریسک‌های رکود و کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره همچنان از قیمت طلا حمایت خواهد کرد. معامله‌گران احتمال کاهش ۰.۵۰ واحد درصدی نرخ بهره را در نشست ۱۷ تا ۱۸ سپتامبر فدرال رزرو از ۳۸ درصد به ۴۴درصد افزایش دادند. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر‌سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌‌‌برد.

10 copy

11 copy