بازار داخلی

پول همچنان از بازار خارج می‌شود

بازار روز گذشته را با ثبت ۰.۲۳‌درصد افزایش به پایان رساند و به ۲ میلیون و ۶۸‌هزار و ۲۳ واحد رسید. هرچند هنوز به سقف خود در مرداد ماه نرسیده است اما امیدها برای بازگشت روزهای خوب به تالار شیشه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود. شاخص هم‌وزن نیز با رسیدن به ۶۴۴‌هزار و ۹۷۸ واحد،  رشد ۰.۲۲ درصدی نسبت به‌روز قبل از آن را در پایان روز معاملاتی سه‌شنبه به ثبت رساند. فرابورسی‌ها نیز وضعیت نسبتا مساعدی در خلال روز گذشته داشتند و شاخص‌های بنیادین این بازار رشد را به ثبت رساندند. شاخص کل و هم‌وزن فرابورس با رشد به ترتیب ۰.۱۸ و ۰.۲۱ درصدی به ۲۰‌هزار و ۹۴۴ واحد و ۱۱۱‌هزار و ۲۴ واحد رسید که حاکی از وضعیت نسبتا مناسب بازار سرمایه طی هفته گذشته است. تعداد معاملات نیز طی روز گذشته به میزان ۱۴‌درصد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم) طی روز گذشته به ۱۵۴۳ رسید که حاکی از کاهش ارتفاع ۸ درصدی نسبت به دوشنبه ۵شهریورماه است. 

طی روز گذشته همتی وزیر اقتصاد،  بر لزوم کنترل تورم تاکید کرد. وی همچنین افزود که به دنبال کاهش تعداد نرخ‌های ارز موجود است. این موضوع می‌تواند منجر به پیش‌بینی‌پذیری بیش از پیش اقتصاد ایران شود. با وجود اینکه تک‌نرخی شدن ارز را می‌توان یک تحول مهم برای بخش خصوصی به شمار آورد اما این تغییر فاز در گرو عمل سیاستگذار به وعده‌های خود است. در کوتاه‌مدت این اخبار مثبت می‌تواند یک موج خوش‌بینی برای فعالان بازار ایجاد کند اما در بازه‌های زمانی آینده،  تنها حل مسائل اقتصاد کلان است که می‌تواند در بازار اثرگذار باشد. به عقیده برخی از کارشناسان کنترل تورم، ‌‌‌ تسهیل تولید و ثبات اقتصادی می‌تواند بازار سرمایه را در ادامه سال‌جاری بهبود ببخشد.

در این میان نزدیک شدن به انتخابات آمریکا از دیگر متغیر‌های تاثیر‌گذار بر بورس تهران است. انتخاب هریک از دو جبهه رقابتی در آمریکا می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر بازار سرمایه داشته باشد. با وجود این خروج ۱۳۳میلیارد تومان پول حقیقی از بازار همچنان آینده را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و حاکی از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار است. از ابتدای تابستان سال‌جاری ۸‌هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شده است و به نظر می‌رسد این روند طی روزهای آینده نیز ادامه یابد.

 

بازار خارجی

کامودیتی‌‌‌ها در تکاپوی حفظ  سطوح کلیدی

پس از ۳روز متوالی رشد قیمت نفت سرانجام در معاملات روز سه‌‌‌شنبه نفت نزول قیمت را تجربه کرد. در روز سه‌‌‌شنبه بهای هر بشکه نفت برنت و WTI به‌‌‌ترتیب با افت ۰.۵۹ و ۰.۷۱درصدی تا ساعت ۱۶:۳۰ در قیمت ۸۰.۹۵ و ۷۶.۸۷دلار معامله شد. طلای جهانی طی روز سه‌‌‌شنبه افت ۰.۲۸درصدی را تجربه کرد و تا ساعت ۱۶:۳۰ در سطح قیمتی ۲هزار و ۵۱۱دلار به‌ازای هر اونس معامله شد. پس از دو روز متوالی  در پی اعلام جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، مبنی بر شروع کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، ارزش دلار به پایین‌‌‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید. به‌نظر می‌‌‌رسد که بازار پیش‌‌‌بینی یک فرود نرم را برای اقتصاد ایالات متحده در نظر گرفته است که می‌‌‌تواند به کاهش تدریجی نرخ بهره فدرال رزرو به سطح ۳.۰۰ درصد تا اواخر سال آینده منجر شود. با این حال، برای تضعیف بیشتر دلار، لازم است که رکود اقتصادی نیز به قیمت‌‌‌ها افزوده شود.

به طور کلی، پاول اعلام کرد که مبارزه با تورم به پایان رسیده و اکنون توجه به بازار کار ایالات‌متحده معطوف شده است. برای اینکه شاخص دلار DXY به طور قابل توجهی زیر ۱۰۰ قرار گیرد، باید نگرانی‌‌‌ها در مورد رکود اقتصادی ایالات متحده افزایش یابد. به علاوه، انتخابات ریاست‌‌‌جمهوری ایالات متحده در اوایل نوامبر می‌‌‌تواند بر بازارها تاثیرگذار باشد. بازارهای مالی بریتانیا هنوز به طور کامل به سخنرانی آندرو بیلی، رئیس بانک ‌مرکزی انگلیس، واکنش نشان نداده‌‌‌اند. برخلاف پاول، بیلی نسبت به «تورم ذاتی» در اقتصاد نگران بود و معتقد است که هزینه‌‌‌های اقتصادی سیاست‌‌‌های پولی سختگیرانه کمتر از گذشته خواهد بود. این دیدگاه می‌‌‌تواند تفاوت‌‌‌هایی را میان نرخ‌‌‌های بهره ایالات‌متحده و بریتانیا ایجاد کند. به‌نظر می‌‌‌رسد که جفت ارز پوند دلار با نماد GBPUSD بتواند در محدوده ۱.۳۱-۱.۳۲ تثبیت شود. تحلیل‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که وضعیت دلار در کوتاه‌‌‌مدت تحت تأثیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و داده‌‌‌های اقتصادی ایالات متحده قرار دارد. در حالی که یورو ممکن است همچنان افزایش یابد، پوند به دلیل سیاست‌‌‌های محتاطانه بانک انگلستان نیاز به زمان بیشتری برای تنظیم دارد. در مجموع، بازارهای ارزی در حال تطبیق با تحولات اقتصادی جدید و پیش‌‌‌بینی‌‌‌های بلندمدت هستند.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy