16 copy

 به عقیده کارشناسان عدم تثبیت نرخ‌ها در پله‌های بالاتر به دلیل عمق کم بازار در روز‌های انتهای هفته است. با نزدیک شدن به تعطیلات هفتگی، معامله‌گران کلان حساب‌های خود را تسویه کرده و فرمان نرخ‌دهی به دست معاملات خرد می‌افتد. فعالان کف بازار نیز با هدف کسب سود بیشتر، معاملات خرد خود را در نرخ‌های بالاتر انجام داده و در نتیجه سبب رشد قیمت ارز می‌شوند. اما با شروع روز کاری جدید، تقاضا‌های کلان مجددا به بازار بازگشته و موجب تعدیل نرخ می‌شوند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته با حدود 300 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 200 تومان رسید. اما این در حالی است که نرخ سکه طلا در بازار روز گذشته برخلاف روند دلار، افزایشی بود. افزایش 40 دلاری بهای جهانی اونس طلا را می‌توان به عنوان سوخت موتور افزایشی سکه دانست.

تابلو‌های سبز بازار طلا

احتمال وقوع تغییر در سیاست‌های کلان اقتصادی دولت‌های غربی سبب شد تا بازار طلای جهانی با اقبال معامله‌گران روبه‌رو شود. قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته حدود 40 دلار رشد کرد. به‌نظر می‌رسد در سال میلادی پیش‌رو آمریکا سیاست‌های انقباضی خود را با سیاست‌های انبساطی جایگزین کند. همین خبر کافی بود تا طلای جهانی با استقبال معامله‌گران همراه شود.

در نتیجه این استقبال، قیمت جهانی اونس رشد کرد و به تبع آن نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار داخل نیز دچار نوسانات افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته حدود 200 هزار تومان رشد کرد و به رقم 29 میلیون و 400 هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز دیروز با رشد قیمت یکسان 100 هزار تومانی در ارقام 15 میلیون و 550هزار و 10 میلیون و 550 هزار تومان معامله شدند. همچنین نرخ هر گرم طلای 18 عیار در بازار روز شنبه حدود 42 هزار تومان رشد کرد.

نکته قابل توجه در رابطه با رشد قیمت سکه در بازار روز گذشته این است که نرخ این کالای سرمایه‌ای در بازار تهران برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، در نتیجه بخشی از پتانسیل افزایشی قیمت سکه با افت 300 تومانی قیمت دلار آزاد خنثی شده و اگر نرخ دلار در روز شنبه کاهشی ثبت نمی‌شد احتمال مشاهده رشد قیمت‌های چشمگیر‌تر از سکه نیز وجود داشت.