خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها

اما با وجود این تحولات، واقعیت‌های نگران‌کننده درباره بیت کوین از جمله نوسان‌های شدید قیمت آن و پیش‌‌بینی اعمال مقررات محدودکننده برای ارزهای دیجیتالی همچنان باقی هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است شاهد سقوط طولانی‌مدت قیمت بیت کوین باشیم البته حتی اگر سقوط پایدار در قیمت‌ها رخ ندهد، سال جاری میلادی نوسان‌های شدید در قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

تحلیلگرانی که درباره افق بیت‌‌کوین خوش‌بین نیستند، اعداد و ارقامی بسیار پایین برای قیمت این ارز در سال جاری پیش بینی کرده‌اند. برای مثال کارول آلکساندر، استاد علوم مالی دانشگاه ساسکس می‌گوید: «سال جاری قیمت بیت کوین به ۱۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت و در این حالت تمام رشد قیمت این ارز طی ۱۸ ماه گذشته از میان می‌رود. بهتر است آنهایی که بیت کوین دارند آن را بفروشند.»

او می‌گوید: «بیت کوین دارای هیچ ارزش ذاتی نیست و بیش از آنکه یک حوزه واقعی برای سرمایه‌گذاری باشد، یک اسباب بازی است. سال ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین طی چند ماه از ۲۰ هزار دلار به ۳ هزار دلار کاهش یافت و تاریخ تکرار خواهد شد. چارت‌های قیمت بیت‌‌کوین نشان‌دهنده بسیاری از حباب‌های تاریخی هستند و این استدلال که این‌بار همه‌چیز فرق دارد و سقوطی رخ نخواهد داد استدلال معتبری نیست.»

و یک نکته مهم دیگر این است که برخی معتقدند بیت کوین به ابزاری برای حفاظت از دارایی‌‌ها در برابر تورم تبدیل شده است. اما بانک مرکزی آمریکا به سرعت در حال حرکت در مسیر کاستن از برنامه‌های حمایتی خود است و انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در ماه‌های آینده بالا برده شود تا تورم مهار شود. در این حالت یک عامل مهم جذابیت بیت کوین از میان خواهد رفت. تحول دیگری که بر بیت کوین تاثیر منفی می‌گذارد، کاهش نقدینگی در اقتصاد است. پیش‌بینی می‌شود بازار آن دسته از دارایی‌ها که رشد غیرمنطقی داشته‌اند اصلاح خواهد شد، به ویژه بازارهایی که میزان سفته‌بازی در آنها بالاست از تحولات یاد شده به‌شدت لطمه خواهند دید. اما یکی از تحلیلگران می‌گوید: «عامل مهم فشار بر قیمت بیت کوین یعنی تغییر جهت سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، از پیش تاثیر خود را بر بازار این ارز دیجیتالی گذاشته است و با شروع افزایش نرخ‌های بهره در این کشور، شاهد سقوط قیمت این ارز دیجیتالی نخواهیم بود.» مشاهده می‌شود که درباره آینده بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی دیدگاه‌های متنوعی وجود دارد.