لحظه‌های حساس در بازار دلار

مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه افت بیشتری را تجربه نکند، افزایش بهای دلار در بازار داخلی بود. اسکناس آمریکایی دیروز ۱۳۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۸ هزار و ۵۶۰ تومان رسید. بیشتر تحلیل‌گران ارزی اعتقاد دارند که دلار به مقطع حساسی رسیده است و ماندن بالای دامنه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان می‌تواند زمینه‌ساز ورود خریداران جدید به بازار شود. این در حالی است که برگشت اسکناس آمریکایی به زیر سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، انتظارات افزایشی را کاهش خواهد داد.

به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز بازار بیشتر از تحلیل و وضعیت بنیادی اقتصاد نسبت به اخبار حساس است. نتیجه سفر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که نوسان دلار طی روزهای بعد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس از این موضوع، توجه معامله‌گران ارزی به سوی مذاکرات هسته‌ای ۸ آذرماه دوخته خواهد شد. در صورتی که اخبار مثبتی پیش از مذاکرات هسته‌ای یا از سفر گروسی منتشر شود، احتمال افت قیمت دلار وجود خواهد داشت. با این حال، در صورت عدم انتشار اخبار مثبت، احتمال رشد بهای دلار وجود خواهد داشت.

   ورود سکه‌بازان به بازار دلار

برخی فعالان اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار در روزهای آتی ادامه نخواهد یافت. این دسته اعتقاد داشتند که رشد دلار در روز سه‌شنبه ناشی از ورود مقطعی سکه‌بازان به بازار دلار بوده است. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که سکه‌بازان برای جبران اثر نزول بهای اونس طلا وارد بازار ارز شدند و با خرید دلار تا حدی مانع از سقوط سنگین سکه شدند.  در واقع سکه‌بازان برای جبران اثر نزول اونس طلا از اهرم دلار استفاده کردند. با توجه به تطبیق سکه‌بازان با نزول اونس طلا، به نظر می‌رسد در روزهای بعد معامله‌گران تمایلی به خرید دلار برای جبران اثر افت اونس طلا نداشته باشند. سکه بازان در روز سه‌شنبه از نزول اونس طلا شوکه شده بودند، چرا که این اتفاق در خارج از ساعات رسمی بازار داخلی رخ داده بود و معامله‌گران بازار داخلی ناچار شدند که از صبح سه‌شنبه خود را با این اتفاق هماهنگ کنند.

بسیاری از سکه‌بازان در روز دوشنبه اقدام به خرید فردایی فلز گران‌بهای داخلی برای روز سه‌شنبه کرده بودند و طبیعی بود که از طریق رشد دلار سعی کنند ضرر خود را کاهش دهند.  عامل دیگری که در روزهای اخیر در رشد دلار تاثیر گذاشته است، ورود تقاضای آربیتراژی به بازار است. صرافی‌های بانکی در روزهای اخیر با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به فروش دلار کرده‌اند و همین عامل موجب شده است تمایل افراد برای خرید از صرافی‌های بانکی جهت کسب سود بالاتر برود.