بازار داخلی

واکنش مثبت به رویکرد  همتی

بازار هفته جاری را با رشد ۱.۰۸درصدی آغاز کرد که بیشترین رشد شاخص کل از ۱۷ تیر سال‌جاری است. پارامتر یاد شده با رسیدن به ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحدی در یک قدمی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل، با رشد ۰.۸۹درصدی به ۶۵۴ هزار و ۵۰واحد رسید. فرابورسی‌ها نیز شاهد رشد بازار در آغاز هفته بودند. به‌طوری که شاخص کل فرابورس هم با رشد  ۰.۵۵درصدی به ۲۱ هزار و ۱۱۶ واحد رسید.  می‌توان به بهبود نسبی بازار سرمایه طی روزهای آینده امیدوار بود. پس از سخنان عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، امید به تغییرات مثبت بیشتر در آینده افزایش یافته است.  همتی در شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری بر حمایت قوی از بازار سرمایه تاکید کرد و با اشاره به مشکلات ساختاری و غیرساختاری، احتمال حل این مسائل در آینده نزدیک را مطرح کرد. او همچنین به اهمیت پیش‌بینی‌‌‌پذیری، پرهیز از تصمیمات ناگهانی، مشکلات قیمت‌‌‌گذاری دستوری و نظام چند نرخی ارز اشاره کرد. وی همچنین اضافه کرد رفع این مشکلات می‌تواند باعث رشد قابل‌توجه شاخص‌‌‌های قیمتی سهام شود. او همچنین بر همکاری بین سازمان بورس و بانک مرکزی تاکید کرد. روز گذشته بازار به این سخنان واکنش مثبت نشان داد و به همین دلیل است که به عقیده برخی از کارشناسان، بورس در حال احیا است و اگر وعده‌‌‌های همتی عملی شوند، بورس می‌تواند پله‌های از دست رفته طی ماه‌های اخیر را پس بگیرد.

بازار خارجی

افزایش انتظارات انبساطی از فدرال

با نزدیک شدن به هفته دیگری از گزارش اشتغال غیرکشاورزی‌(NFP)،  سرمایه‌گذاران به شدت منتظر نتایج این گزارش هستند تا بتوانند روند و شدت کاهش نرخ‌‌‌ بهره توسط فدرال رزرو را پیش‌بینی کنند. پس از انتشار آمارهای ضعیف‌‌‌تر از انتظار در ماه ژوئیه،  بازارها دچار نوسان شدند و نگرانی‌‌‌ها درباره احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده افزایش یافت. این امر موجب شد تا سرمایه‌گذاران کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تا ۱.۲۵‌واحد درصد تا پایان سال در نظر بگیرند. با این حال،  داده‌‌‌های پس از گزارش‌NFP،  نگرانی‌‌‌ها را تا حدی کاهش داد و باعث شد سرمایه‌گذاران از پیش‌بینی‌‌‌های خود بکاهند. البته،  سخنرانی جروم پاول،  رئیس فدرال رزرو در نشست جکسون هول،  دیدگاه بازار را تغییر نداد. سرمایه‌گذاران همچنان انتظار دارند نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال حدود یک ‌واحد درصد کمتر از نرخ کنونی باشد و ۳۵‌درصد احتمال کاهش ۰.۵واحد درصدی در نشست پولی ۱۸ سپتامبر را قیمت‌گذاری می‌‌‌کنند.

در جکسون هول،  پاول اعلام کرد که زمان تعدیل سیاست‌‌‌ها فرا رسیده است و اینکه زمان‌بندی برای کاهش نرخ بهره به داده‌‌‌های جدید بستگی دارد. او همچنین در مورد اشتغال صحبت کرد و گفت که به دنبال سردی بیشتر در شرایط بازار کار نخواهیم بود. این موضوع گزارش NFP جمعه آینده را بسیار مهم‌تر می‌‌‌کند،  چراکه اگر نشانه‌‌‌های بیشتری از سرد شدن بازار کار مشاهده شود،  ممکن است معامله‌‌‌گران بیشتری متقاعد شوند که فدرال رزرو چرخه کاهش خود را با کاهش ۰.۵واحد درصدی آغاز خواهد کرد. این امر می‌تواند بازده اوراق قرضه خزانه‌‌‌داری را کاهش دهد و فشار بیشتری بر دلار آمریکا وارد کند. اکنون این سوال مطرح می‌‌‌شود که وال‌استریت چگونه واکنش نشان خواهد داد؟ آیا یک گزارش اشتغال ضعیف مجددا نگرانی‌‌‌ها از رکود را افزایش می‌‌‌دهد یا اینکه سرمایه‌گذاران بازار سهام از احتمال کاهش بیشتر هزینه‌‌‌های وام‌‌‌گیری استقبال خواهند کرد؟ شاید پاسخ در نتایج شاخص‌‌‌های مدیران خرید تولید و خدمات موسسه مدیریت عرضه (ISM) برای ماه اوت نهفته باشد که قرار است به ترتیب در روزهای سه‌‌‌شنبه و پنج‌شنبه منتشر شوند. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی برای سه‌‌‌ماه سوم ۲‌درصد پیش‌بینی شده و اگر داده‌‌‌های ISM نشان‌‌‌دهنده بهبود فعالیت‌‌‌ها باشد،  ممکن است اعتماد سرمایه‌گذاران به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حفظ شود و ریسک‌‌‌پذیری آنها افزایش یابد. همچنین،  بازارها پیش از انتشار گزارش NFP در روز جمعه،  اطلاعاتی در مورد وضعیت بازار کار دریافت می‌‌‌کنند. گزارش فرصت‌‌‌های شغلی JOLTS برای ماه ژوئیه قرار است روز سه‌‌‌شنبه منتشر شود و گزارش اشتغال غیرکشاورزی بخش خصوصی ADP نیز در روز پنج‌شنبه به دست معامله‌‌‌گران خواهد رسید. همچنین،  روز پنج‌شنبه داده‌‌‌هایی در مورد بهره‌‌‌وری غیرکشاورزی و هزینه‌‌‌های واحد نیروی کار برای سه‌‌‌ماه دوم منتشر می‌‌‌شود. در کشور همسایه،  کانادا،  بانک مرکزی این کشور قرار است نشست پولی خود را در روز سه‌‌‌شنبه برگزار کند و قیمت‌گذاری بازار نشان می‌‌‌دهد که کاهش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره برای سومین نشست متوالی تقریبا قطعی است. حتی ۱۵درصد احتمال کاهش بیشتر ۰.۵واحد درصدی نیز وجود دارد. در نشست پولی ماه ژوئیه،  بانک مرکزی کانادا دومین کاهش متوالی نرخ بهره را ارائه کرد و همچنان فضا برای کاهش‌‌‌های بیشتر را در نشست‌‌‌های آتی مهیا نگه داشت.

1 copy

2 copy