بازار داخلی

موج اهرمی‌ها بازار  را برد

بازار در روز گذشته پس از سپری کردن چهار روز متوالی دوباره قرمز شد. با پایان یافتن روز معاملاتی شاخص کل ۰.۲۷‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به ۲ میلیون و ۳۲‌هزار و ۵۵۷ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز به ۶۳۸‌هزار و ۶۹۰ واحد رسید که بیانگر کاهش ۰.۱۴ درصدی است. فرابورسی‌ها با کمترین تغییر ممکن مواجه شدند و شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲ واحدی به ۲۰‌هزار و ۷۹۴ واحد رسید. ارزش معاملات خرد (سهام + حق‌تقدم) در روز گذشته به ۱۵۰۸میلیارد تومان رسید که کاهش ۳۰درصدی نسبت به دوشنبه را نشان می‌دهد. بازار سرمایه در مرداد ماه سال‌جاری با گذشت ۲۰ روز معاملاتی، شانزدهمین روز خروج پول از بازار را نیز به ثبت رساند. در سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۲۸میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد. با وجود سبز شدن بازار طی هفته جاری بی‌اعتمادی هنوز بر فضای بازار حاکم است. به عقیده برخی از کارشناسان، ریسک‌‌‌های سیاسی هنوز به قوت خود باقی است و تنها از شدت آن کاسته شده است. ممکن است اقداماتی طی روزهای آینده دوباره وضعیت خاورمیانه را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرد. برخی از فعالان بازار با اشاره به اقدامات همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، در خلال ریاست وی بر بانک مرکزی (‌اقداماتی نظیر تغییرات ناگهانی نرخ بهره)، معتقدند او کارنامه قابل دفاعی در قبال بازار سرمایه ندارد. از دیگر سو نیز برخی از کارشناسان، افت تولید (تحت‌تاثیر قطعی‌های مکرر برق واحد‌های تولیدی) طی تابستان سال‌جاری و نزدیک شدن شرکت‌ها به موعد گزارش‌دهی ماهانه را سیگنالی برای ناپایداری بازار می‌دانند. اما اصلی‌ترین علت نزول بازار را می‌توان اهرمی‌ها دانست. انتشار خبری مبنی‌بر کاهش ضریب اهرم صندوق‌های اهرمی از ۲ به ۱.۵ باعث شد فعالان بازار به شدت واکنش داده و روند بازار را تغییر داد. تا پایان روز معاملاتی موج منفی ایجاد شده در اهرمی‌ها به کل بازار سرایت کرد و بازار را قرمزپوش کرد. این موج با افزایش فشار عرضه، منجر به نزولی شدن روند بازار شد.

بازار خارجی

زمینه مساعد نزول شاخص دلار

نفت سومین روز متوالی منفی خود را تجربه کرد و بهای هر بشکه برنت و WTIبه‌‌‌ترتیب با کاهش ۰.۰۶ و ۰.۲۸درصدی تا ساعت ۱۶:۳۰ روز سه‌‌‌شنبه در قیمت ۷۷.۶۱و ۷۴.۱۶دلار مورد معامله قرار گرفت. در این میان بهای هر اونس طلا با رشد ۰.۸۲درصد طی روز سه‌‌‌شنبه توانست بالای سطح کلیدی ۲هزار و ۵۰۰دلار دوام آورد و در قیمت ۲هزار و ۵۲۵ دلار معامله شد.

 در بازارهای کم‌‌‌نوسان، دلار به آرامی در حال تضعیف است. سوال بزرگ این است که آیا دلار در حال رسیدن به پایین‌‌‌ترین سطح محدوده میان‌‌‌مدت خود است و به زودی افزایش خواهد یافت یا اینکه ممکن است شاهد آغاز یک شکست بزرگ در سمت پایین دلار باشیم.

 در حال حاضر، سرمایه‌‌‌گذاران تمایل به پیروی از روند نزولی دلار دارند، به‌خصوص به دلیل اینکه فدرال رزرو (Fed)  بازار را برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر آماده می‌کند. وضعیت دلار ضعیف به نظر می‌‌‌رسد و شاخص دلار در حال حاضر زیر سطح ۵ اوت معامله می‌شود، با توجه به احتمال اصلاحات نزولی در وضعیت اشتغال ایالات متحده که ممکن است با انتشار داده‌‌‌های موقت از سوی اداره آمار کار صورت گیرد، انتظار می‌رود که دلار همچنان ضعیف باقی بماند. سطح مقاومتی ۱۰۲.۱۵ واحدی ممکن است اکنون محدودکننده افزایش‌‌‌های شاخص دلار باشد و پیش‌بینی می‌شود که دلار به سمت سطح   ۱۰۱ واحد حرکت کند.

تقویم اقتصادی منطقه یورو در روز سه‌‌‌شنبه خالی است و فعالیت‌‌‌های اقتصادی قابل‌توجهی تا انتشار داده‌‌‌های PMI در روز پنج‌‌‌شنبه نخواهیم داشت. در پی خبر احتمال صلح در خاورمیانه نفت با کاهش همراه شد. انتظار می‌رود نرخ بهره در سوئد ۲۵نقطه پایه کاهش یابد و به ۳.۵درصد برسد. بازار احتمال کمی برای کاهش ۵۰نقطه پایه نرخ بهره توسط بانک سوئد در نظر گرفته است. تحلیلگران بر این باورند که بانک سوئد به حداقل دو کاهش نرخ بهره به غیر از کاهش فعلی در سال‌جاری اشاره کند.

رئیس بانک ملی سوئیس، توماس جردن، روز سه‌‌‌شنبه سخنرانی کرد. معمولا از رئیس بانک ملی سوئیس کمتر سخنرانی می‌‌‌شنویم و انتظار می‌رود که او دیدگاه‌‌‌های داویش (متمایل به کاهش نرخ بهره) را بیان کند. این انتظار به دلیل فشارهایی است که بانک ملی سوئیس از صادرکنندگان برای رسیدگی به فرانک قوی سوئیس دریافت کرده است.

1 copy

2 copy