بازار داخلی

بازپس‌‌‌گیری کانال ۲میلیونی با  تزریق  نقدینگی

پس از روزهای متوالی قرمز‌پوشی، بازار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، به رنگ سبز درآمد. شاخص کل بورس تهران پس از افزایش شدید ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای روند نزولی خود را آغاز کرد، پس از آن و با تعلل سیاستگذاران بورس در محدود کردن دامنه نوسان، بازار در هفته گذشته و پس از گذشت ۱۸۲ روز معاملاتی کف ۲ میلیون واحدی را از دست داد.

هرچند با اعمال محدودیت دامنه نوسان از شدت سقوط شاخص کل جلوگیری شد اما بازار وارد رکود شد و نقدشوندگی بازار در خلال روزهای اخیر، با مشکل مواجه شد. رکود ایجاد‌شده، عامل اصلی کاهش حجم و تعداد معاملات بود. با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اعطای خط اعتباری ۴۵همتی و تزریق ۵همت به صورت مستقیم، شاهد رشد شاخص در ۲۴ مرداد ماه بودیم به نحوی‌که پس از انتشار خبر حمایت دولت و نظام بانکی از بازار در بعد از ظهر سه‌شنبه، در آخرین روز از هفته وضعیت ناخوش بورس، کمی التیام یافت و فعالان بازار، شاهد رشد اندک شاخص کل بودند. با پایان هفته معاملاتی و آرام گرفتن شاخص در نزدیکی کانال ۲میلیونی امیدها برای بازپس گرفتن این کانال میان بازیگران طی هفته جاری افزایش یافت. این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان بازار، وعده‌های سیاستگذار با موانع قانونی جدی روبه‌رو است و نمی‌تواند خوش‌بینی از دست‌رفته سرمایه‌گذاران را زنده کند. از دیگر سو این پرسش که تصمیم ‌سازمان برای محدودیت دامنه چیست، بسیار حائز اهمیت است زیرا ادامه محدودیت دامنه نوسان می‌تواند بازار هفته جاری را نیز بدل به روزهایی کم‌رمق کند.  طی هفته معاملاتی گذشته ۸۸۴میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد که  شدت کمتری نسبت به هفته گذشته دارد.  

از هفته دوم مرداد ماه روند خروج پول از بازار شدت گرفت به نحوی که در هفته یاد‌شده نسبت به هفته معاملاتی قبل از آن با رشد چشمگیر ۲۱۹درصدی مواجه شدیم که در هفته پس از آن نیز ادامه یافت. با وجود این، شیب این روند در خلال هفته گذشته کاهش یافت و بازار با خروج تنها ۸۸۴ میلیارد تومان، مواجه شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در صورت عمل به وعده توسط سیاستگذاران مبنی بر تزریق پول به بازار طی هفته جاری، می‌توان نسبت به روزهای آینده بازار امیدوار بود.

بازار خارجی

داده  تورم، مسیر آینده را مشخص کرد

طلای جهانی در روز جمعه برخلاف نفت با صعود همراه شد. بر این اساس بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۷:۳۰به وقت تهران با رشد ۱.۵۵درصدی به سطح ٢هزار و ٤٩٤دلار رسید. با این حال بهای هر بشکه نفت برنت و WTI به‌ترتیب با افت ۱.۴۶ و ۱.۷۱درصد در سطح ۷۹.۸۶ و ۷۶.۸۲دلار مورد معامله قرار گرفت. داده‌‌‌های متوسط شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI)  بحث‌‌‌هایی را درباره‌‌ میزان کاهش بالقوه‌‌ نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر به راه انداخته است.

در حال حاضر، معامله‌‌‌گران با احتمال ۶۰درصد، کاهش ۲۵ واحد پایه‌‌‌ای را قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که کاهش ۵۰ واحد پایه همچنان روی میز است. مطابق با گزارش نظارت بر نرخ گروه CME، احتمال ۳۶‌درصد کاهش بزرگ‌تر در ماه سپتامبر وجود دارد. ین ژاپن اخیرا در برابر دلار آمریکا با افزایش خوبی همراه شد. این افزایش قیمت زمانی رخ داد که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)  ژاپن در سه ماه دوم از انتظارات فراتر رفت و به این ترتیب، حامی استدلال‌‌‌ها مبنی بر افزایش احتمالی نرخ بهره کوتاه‌‌‌مدت توسط بانک ژاپن (BoJ)  شد.

یوشیتاکا شیندو، وزیر اقتصاد ژاپن پیش‌بینی می‌کند که با بهبود دستمزدها و درآمد، اقتصاد به تدریج رونق یابد. شیندو همچنین افزود که دولت برای اجرای سیاست‌‌‌های اقتصاد کلان انعطاف‌‌‌پذیر با بانک ژاپن، همکاری نزدیک خواهد داشت. مداخلات مقامات از توکیو در اوایل ماه گذشته و سپس افزایش غیرمنتظره‌‌ نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ژاپن در پایان ژوئیه باعث شد تا سرمایه‌گذاران که از تجارت حمل‌ونقل عمومی نجات پیدا کردند، با اقدام اشتباه ین را بالا ببرند.

فعالان بازار کریپتو همچنان به کاهشِ نرخ بهره ایالات متحده در ماه (سپتامبر) امیدوارند، که ماه‌‌‌هاست درمورد آن گمانه‌‌‌زنی می‌شود.  علاوه بر این، «آندره دراگوش»، رئیس تحقیقات گروه ETC، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس  در (۱۴ آگوست) نوشت،

«تورم ایالات متحده به کاهش خود ادامه خواهد داد و به این ترتیب، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تقویت می‌شود.»

1 copy

2 copy