بازار داخلی

تعلل سیاستگذار در محدود‌سازی

بازار سهام برای هشتمین روز متوالی قرمزپوش بود. در پایان روز معاملاتی گذشته شاخص کل بورس با کاهش ولو اندک، به کانال ۲ میلیون و ۴هزار واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز با کاهش ۰.۱۵ درصدی نسبت روز شنبه، به ۶۳۶ هزار ۸۱ واحد  رسید. فرابورسی‌ها نیز با کاهش مواجه شدند، به این ترتیب، شاخص کل فرابورس با ۰.۱۱درصد کاهش، ۲۰ هزار و ۷۲۳ واحد را به ثبت رساند. فرابورس مشابه با بورس، ۸ روز معاملاتی گذشته را با وضعیتی قرمز به پایان رسانده است. بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد در روز معاملاتی گذشته بیش از ۲۲۳  هزار معامله در مجموع منجر به خروج ۳۸۳ میلیارد تومان نقدینگی از بورس تهران خارج شد. در سومین روز معاملاتی هفته، ارزش معاملات خرد (حق‌تقدم + سهام ) ۱۳۵۷ میلیارد تومان بوده که کاهش ۱ درصدی را نشان می‌دهد. طبق گفته برخی از کارشناسان محدود کردن دامنه نوسان توانست از سقوط بازار جلوگیری کند. هرچند این نکته که سیاست فوق در صورت اجرا از چهارشنبه می‌توانست به ثبات بازار کمک کند، قابل توجه است. تجربه تاریخی بورس تهران نشان داده است پس از وقوع بحران‌های غیر‌منتظره محدودیت دامنه نوسان، بر بازار تاثیرات نسبتا مثبتی بر جای گذاشته است و در صورت اجرا از آخرین روز هفته معاملاتی گذشته می‌توانست از کاهش بیش از ۱۱۳هزار واحدی شاخص کل جلوگیری کند.

اگرچه برخی از کارشناسان با اشاره به مواردی مانند ریسک سیستماتیک و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران، بازار سهام هفته جاری را کاهشی پیش‌بینی می‌کردند، اما وقوع ترور هنیه در تهران این افت را با شدت بیشتری رقم زد. بی‌ثباتی را در بازار افزایش داد. حال باید منتظر تصمیم سیاستگذار مبنی‌بر ادامه یا خاتمه محدود‌سازی دامنه نوسان ماند.

بازار خارجی

رشد انتظارات از کاهش نرخ  بهره

اولین روز هفته آغازین اوت به‌‌دلیل ترس از رکود اقتصاد چین و آمریکا، نزول یکپارچه در کامودیتی‌‌ها و بازار سهام و کریپتوکارنسی در سراسر دنیا به وقوع پیوست. نفت برنت و wti برای سومین روز کاری متوالی به ترتیب با کاهش ۲.۰۶ و ۲.۳۴درصدی همراه شد و تا ساعت ۱۶ روز دوشنبه در قیمت ۷۵.۲۳ و ۷۱.۸دلار به‌‌ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. طلای جهانی یکبار دیگر به زیر سطح ۲هزار و ۴۰۰دلار  بازگشت و طی روز دوشنبه با افت ۲.۷۴درصدی در سطح ۲هزار و ۳۷۶دلار معامله شد. دارایی‌‌های ریسکی جهان همچنان به‌‌شدت در حال ریزش هستند. سرمایه‌گذاران نگران هستند که فدرال رزرو برای تسهیل در سیاست‌‌ پولی خیلی دیر عمل کرده باشد. این به‌دلیل داده‌‌های اشتغال ضعیف روز جمعه در ایالات‌‌متحده است که اکنون به‌‌طور گسترده مورد استناد قرارگرفته است و به رکود ایالات‌‌متحده اشاره می‌کند.

این داده‌‌ها نقطه عطفی را برای بازارهای نرخ بهره ایالات‌‌متحده ایجاد کرد. بازدهی کوتاه‌‌مدت (اوراق قرضه) ایالات‌‌متحده با این دیدگاه که فدرال رزرو باید نرخ بهره را به‌‌شدت در سال‌جاری کاهش دهد، سقوط کرد. بازار اکنون حدود ۱۲۰نقطه پایه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را قبل از پایان سال قیمت‌گذاری می‌کند.

نکته مهم برای دلار، ترس از رکود آمریکاست که باعث می‌شود بازار دیگر به دنبال تعدیل منظم در سیاست پولی فدرال رزرو به سمت نرخ خنثی نباشد. ترس از رکود اکنون ایده سیاست پولی محرک را به وجود آورده است.

ین ژاپن، فرانک سوئیس و رنمینبی چین همگی عملکرد بهتری را به ثبت رساندند. سخنرانی رئیس فدرال رزرو شیکاگو و انتشار داده شاخص خدمات ism دو رویدادی است که بر روند بازارها تاثیرگذار است. انتظار می‌رود که اصلاح بازار سهام، ارزها با بتای بالا را تحت‌‌فشار نگه دارد و به آنها اجازه ندهد از کاهش نرخ بهره ایالات‌‌متحده بهره ببرد. اسرائیل هفته‌ گذشته، اقدام به ترور رهبر برجسته‌ حماس و حزب الله کرد که این عمل، خشم این گروه‌‌ها را برانگیخت و در نتیجه، خطر یک جنگ همه‌‌جانبه در منطقه دوچندان شد. این تصور باعث شد که معامله‌‌گران برخی از عناصر ریسک را به قیمت نفت تعمیم دهند، گرچه این عناصر نتوانست از کاهش شدید نفت در هفته‌‌های اخیر جلوگیری کند. نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی و رکود جهانی با انتشار شاخص مدیران خرید چین و اشتغال آمریکا، نزول نفت را به دنبال داشت و به پایین‌‌ترین حد در۸ ماه گذشته رسید. در این بین، در شرایطی که ایالات متحده ظاهرا خواستار کاهش تنش در منطقه است، به نظر می‌رسد مذاکرات صلح بین اسرائیل و حماس در زمینه‌ آتش‌‌بس، پیشرفت چندانی نداشته است.

1 copy

2 copy