بازار داخلی

ورود سکه به کانال ۴۳ میلیون

پس از نوسانات محدود و متفاوت شاخص‌ها در روز دوشنبه، سه‌شنبه بازار سهام توانست تا عملکردی نسبتا قابل قبول را در نماگرهای خود به نمایش بگذارد. به این ترتیب شاخص کل بورس اوراق بهادار برای دومین بار در هفته جاری به مرز حمایتی مهم ۲ میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد نزدیک شد و توانست با بیش از ۱۵‌هزار واحد افزایش معادل ۰.۷۴ درصد، در محدوده ۲ میلیون و ۹۰‌هزار واحد قرار بگیرد. شاخص هم‌وزن نیز که به نوعی نماگر دقیق‌تری از وضعیت بازار است، هم جهت با شاخص کل گام برداشت و با رشد ۰.۷۶درصدی عدد ۶۷۳‌هزار واحد را به ثبت رساند. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام نیز یکسان بود. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که شاخص کل فرابورس هم در پایان ساعات معاملاتی این روز توانست رشد ۰.۶۴ درصدی را به ثبت برساند و در نهایت با قرار گرفتن در سطح ۲۲‌هزار و ۱۰۶واحد به کار خود در چهارمین روز معاملاتی هفته پایان دهد.

برخلاف شاخص‌های ذکر شده، بررسی‌های آماری «دنیای‌اقتصاد» در ارتباط با ورود و خروج پول و ارزش معاملات خرد، نشان می‌دهد که این پارامترها در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم که تا پیش از این ۵ روز متوالی بود که در محدوده ۲‌هزار میلیارد تومان نوسان می‌کرد، در این روز ۶‌درصد نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل کاهش یافت و در سطح ۱۹۹۸ همت قرار گرفت. سهامداران حقیقی نیز از محل فروش سهام ۱۳۸ میلیارد تومان پول از مجموع بورس و فرابورس خارج کردند که سبب رقم خوردن چهارمین روز متوالی خروج پول نیز شد.

در بازارهای موازی، طلا، سکه و دلار نیز صعودی شدند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار در محدوده ۳ میلیون و ۵۲۹‌هزار تومان و هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۳ میلیون و ۱۴۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت. دلار نیز افزایش اندکی را تجربه کرد و در بازار آزاد در سطح قیمتی ۶۱‌هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد.

بازار خارجی

لغو محاکمه  ترامپ محرک جهش دلار

بهای هر بشکه نفت برنت و WTIدر روز سه‌‌‌شنبه تا ساعت ۱۶ به ترتیب با رشد ۰.۶۵ و ۰.۶۸درصد توانست به سطح ۸۷.۱۶ و ۸۳.۹۵دلار افزایش یابد.

اونس جهانی طلا طی این روز افت اندک ۰.۴۷درصدی را تجربه کرد و در سطح ۲هزار و ۳۲۱دلار ‌ به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. برای دومین بار در۵ روز گذشته، ارزش دلار به دلیل احتمال بیشتر برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافت.

این بار پس از رای مثبت دیوان عالی در مورد پرونده قضایی ترامپ، دلار با جو مثبت همراه شد.

در بخش کلان، ممکن است همه‌‌‌چیز به همین اندازه به نفع دلار در این هفته نباشد همچنین امکان دارد که پاول رئیس فدرال رزرو در سخنرانی این هفته در سینترا موضع انبساطی داشته باشد.

از طرف دموکرات‌‌‌ها، جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا برای کناره‌‌‌گیری از رقابت‌‌‌ انتخاباتی تحت‌‌‌فشار است. با افزایش تردید بازار در مورد احتمال موفقیت جو بایدن در برابر ترامپ، این احتمال وجود دارد که اگر بایدن جایش را به گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا بدهد، این موضوع ممکن است منجر به ضعف دلار شود. در بخش کلان، شاخص تولیدکننده ژوئن ISM برای ایالات‌‌‌متحده دوشنبه اندکی کاهش یافت و به ۴۸.۵رسید که نشان‌‌‌دهنده ادامه انقباض است. مولفه‌‌‌های کلیدی مانند تولید، سفارش‌‌‌های جدید و اشتغال نیز زیر منطقه ۵۰ باقی ماندند و فشارهای تورمی کاهش یافت. هزینه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز به‌‌‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای کاهش یافت و به فعالیت مصرف‌کننده برای رشد اقتصادی تاکید کرد.

رویداد بزرگ دیگر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو است که در پانل سینترا به‌همراه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا شرکت می‌‌‌کند.

پیش‌بینی می‌شود پاول رویکردی در حمایت از سیاست‌های انبساطی در سخنرانی‌‌‌ داشته باشد که این موضوع می‌تواند جوی نزولی برای دلار برقرار کند.

برآوردهای CPI ناحیه اروپا تاکنون مطابق با انتظارات بوده و به کاهش تورم در منطقه یورو در ماه ژوئن اشاره کرده‌‌‌اند. اجماع برای انتشار داده سه‌‌‌شنبه در سطح منطقه یورو ۲.۵‌درصد و برای تورم اصلی ۲.۸‌درصد برای هسته است. این داده احتمالا می‌تواند مواضع انقباضی هاوکیش سخنرانان بانک‌‌‌های مرکزی اروپا در سینترا را کاهش دهد. لاگارد روز دوشنبه در افتتاحیه گفت که بانک مرکزی اروپا به ارزیابی بیشتر در مورد عدم‌اطمینان تورم نیاز دارد.

1 copy

2 copy