بازار داخلی

تزریق پول حقیقی‌ها به بازار

پس از گذشت بیش از ۳ماه از سال ۱۴۰۳ که در این مدت روند غالب بازار سهام روندی نزولی بوده، و خروج پول‌های گسترده‌ای نیز صورت گرفته است، حال به نظر می‌رسد که بازار مذکور کمی در حال فاصله گرفتن از این رخوت است. در روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی هفته است، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۰‌هزار واحد معادل با ۰.۹۷‌درصد افزایش یافت؛ که سبب رقم خوردن پنجمین روز صعودی متوالی این شاخص شد؛ و در محدوده ۲ میلیون و ۸۵‌هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار به ثبت رسیده برای این شاخص در ۱۴ روز معاملاتی گذشته است. شاخص هم‌وزن نیز افزایش ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۶۷۳‌هزار واحد قرار گرفت. این سبزپوشی در رکن دیگر بازار سهام هم برقرار بود. به طوری که شاخص کل فرابورس ایران نیز ۰.۹۲‌درصد افزایش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲۲‌هزار و ۳۰۴ واحد به کار خود در آخرین روز معاملاتی هفته پایان داد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بالاخره روند خروج پول از بازار از محل خرید و فروش سهام شکسته شده است. به طوری که در این روز ۱۲۶ میلیارد تومان ورود پول از محل ذکر شده به بازار صورت گرفته است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا‌ETFها نیز ورود پول ۳۹۰ میلیارد تومانی را تجربه کردند.

در این میان اگرچه شاخص‌ها و پارامترهای ذکر شده وضعیت رو به بهبودی را نمایش می‌دهند، اما ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق‌تقدم، که در این روز با افزایش محدود ۳ درصدی در سطح ۲۰۷۲ میلیارد تومان قرار گرفت، همچنان خبر از رکود ادامه‌دار در بورس و فرابورس می‌دهد. چهارشنبه آخرین روزی بود که محدودیت دامنه نوسان ۲± درصدی بر معاملات سهام و ۴± درصدی بر معاملات صندوق‌ها اعمال شد. لازم به ذکر است که این محدودیت از ابتدای اردیبهشت ماه، یعنی برای ۲۲ روز معاملاتی متوالی وجود داشته است و بنا بر اطلاعیه‌ای که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد، این دامنه از روز شنبه افزایش خواهد یافت.

بازار خارجی

انتظار رشد دلار در آستانه انتخابات فرانسه

در روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برنت و WTI با افزایش قیمت همراه شد. بر این اساس هر بشکه از دو نفت یاد شده به‌‌‌ترتیب رشد ۰.۵۵ و۰.۷۴درصدی تجربه کردند و در سطح ۸۵.۴۸ و ۸۱.۴۳دلار به‌‌‌ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. طلای جهانی در روز چهارشنبه برخلاف نفت نزول قیمتی را تجربه کرد و با افت اندک ۰.۱۱درصدی به سطح ۲هزار و ۳۱۷دلار به ازای هر اونس رسید. تا قبل از انتشار داده شاخص PCE آمریکا در روز جمعه، موقعیت‌‌‌های معاملاتی تدافعی، در آستانه انتخابات فرانسه به نفع نزول جفت‌‌‌ارز EUR/USD است. افزایش نرخ بهره در استرالیا اکنون پس از انتشار داده CPI بالاتر از انتظارات محتمل‌‌‌تر به نظر می‌‌‌رسد. در حالی که فدرال رزرو محتاط به نظر می‌‌‌رسد بانک مرکزی اروپا با احتمال بیشتری به سیاست‌های انبساطی روی خواهد آورد. واگرایی سیاست‌‌‌های پولی باید پس از انتخابات فرانسه دوباره مورد توجه قرار گیرد. دلار استرالیا در موقعیت قوی قرار دارد. اگرچه انتشار داده شاخص PCE هسته در روز جمعه ممکن است به‌‌‌عنوان کاتالیزوری برای سیاست‌های انبساطی از طرف فدرال رزرو باشد. روز چهارشنبه یک روز آرام در بازارها پیش از آخر هفته شلوغ است. پنج‌شنبه اولین مناظره بایدن و ترامپ برگزار می‌‌‌شود. انتشار داده‌‌‌های این هفته تاکنون نتوانسته هیچ داستان قانع‌‌‌کننده‌ای را در مورد اقتصاد کلان ایالات‌‌‌متحده نشان دهد. داده شاخص اطمینان مصرف‌‌‌کننده کنفرانس بورد ایالات‌‌‌متحده کمی ضعیف‌‌‌تر از آنچه انتظار می‌‌‌رفت، منتشر شد اما نسبت به ماه مه پایدار بود. شاخص تولیدی فدرال رزرو ریچموند مطابق با شاخص ISM در منطقه انقباضی بود.  تقویم داده چهارشنبه در ایالات‌‌‌متحده خلوت است و هیچ سخنرانی برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده‌ای از طرف فدرال رزرو وجود ندارد. سه‌‌‌شنبه موضع میشل بومن برای عدم‌کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ موقعیت او را به‌‌‌عنوان یکی از حامیان سفت‌و‌سخت  سیاست‌های انقباضی عضو FOMC تایید کرد. اعضای فدرال رزرو به‌‌‌طورکلی در مورد خوش‌‌‌بینی برای تورم کاهنده محتاط هستند. در حالی که انتظار می‌‌‌رود که PCE هسته به صورت  ماهانه ۰.۱ درصد در روز جمعه منتشر شود. قیمت‌گذاری بازار همچنان در محدوده ۴۵ تا ۵۰ نقطه پایه کاهش نرخ بهره تا پایان سال نوسان می‌‌‌کند. بازار در مقایسه با مواضع اخیر فدرال رزرو تمایلات تسهیل‌گرانه‌تری دارد  اما به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد با آخرین داده‌‌‌ها ناسازگار نیست.

9 copy

10 copy