بازار داخلی

تغییر ساعت معاملاتی ETFها

برخلاف چهار روز معاملاتی ماقبل، بازار سهام دوشنبه ۲۱ خرداد سبزپوش شد. در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران رشدی ۱۶‌هزار واحدی معادل ۰.۷۹‌درصد را تجربه کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۷۸‌هزار واحد قرار گرفت. اگرچه این رشد در سطوح پایینی از ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای رخ داده است، اما کارشناسان عقیده دارند که حرکات صعودی و در جهت پس گرفتن سطح حمایتی مهم ۲ میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد قابل‌توجه هستند؛ اگرچه همچنان فاصله زیادی تا این سطح وجود دارد. همچنین این کارشناسان عقیده دارند حال که لیست نامزدهای انتخابات سال‌جاری منتشر شده است، بازار سهام به احتمال زیاد در هفته‌های آینده کم و بیش تحت‌تاثیر اتفاقات و حواشی مربوط به انتخابات خواهد بود. به علاوه در این روز شاخص هم‌وزن بورس نیز رشد ۰.۳۸ درصدی را به ثبت رساند و در سطح ۶۷۵‌هزار واحد قرار گرفت. این جو مثبت در رکن دیگر بازار سهام هم برقرار بود و شاخص کل فرابورس نیز افزایش ۰.۷۰ درصدی را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۲‌هزار و ۲۶۴ واحد به کار خود در این روز پایان داد.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهند که روز دوشنبه سهامداران حقیقی از محل خرید و فروش سهام، ۸۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج کرده‌اند که سبب رقم خوردن ششمین روز متوالی خروج پول شد. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز نسبت به‌روز یکشنبه افزایش ۱۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۲۲۴۵ میلیارد تومان قرار گرفت که همچنان مقدار بسیار کمی است و خبر از تداوم رکود در بازار مذکور می‌دهد.

از اخبار مهم این روز می‌توان به اجرایی شدن بخشی از مصوبات ستاد اقتصادی دولت به‌ویژه در خصوص اصلاح دستورالعمل جدید قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی‌ها اشاره کرد، که  ادعا شده است می‌تواند تاثیر ۵۰ همتی بر سود پالایشگاه‌ها بگذارد. همچنین در این روز پایان ساعت معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF‌ها، مانند معاملات سهام به ۱۲:۳۰تغییر یافت. این مساله از ابتدای مطرح شدن نظرات منفی زیادی در پی داشت که به‌رغم این نظرات، سیاستگذاران با استدلال‌های مهمی مانند تاثیر‌گذاری و جهت دهی معاملات صندوق‌ها به معاملات روز آینده از این تصمیم دفاع کرده، و تغییر ساعت معاملاتی صندوق‌ها را اجرایی کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این روز صندوق‌ها خروج پول ۱۹ میلیارد تومانی را تجربه کردند.

بازار خارجی

رشد  یکپارچه کامودیتی‌ها

بهای هر بشکه نفت برنت و WTI تا ساعت ۱۶روز دوشنبه، هر کدام  با رشد ۰.۷درصدی در قیمت ۸۰.۱۸ و ۷۶.۰۶دلار مورد معامله قرار گرفت. اونس جهانی همگام با رشد نفت در مسیر صعودی قرار گرفت و افزایش ۰.۴۵درصدی را تجربه کرد و به سطح ۲هزار و ۳۰۴دلار گام برداشت. نمایش ضعیف احزاب سیاسی فعلی در فرانسه و آلمان در انتخابات پارلمان اروپا به‌‌‌علاوه تصمیم رئیس‌‌‌جمهور فرانسه برای انحلال پارلمان فرانسه باعث ضعف یورو شد. تمرکز بر انتخابات فرانسه که در ۳۰ژوئن برگزار می‌‌‌شود،  می‌تواند باعث ضعف یورو در این ماه شود. این هفته تمرکز بازار بر روی فدرال رزرو و CPI ایالات‌‌‌متحده است. دلار چند عامل مثبت داشته است. گزارش قوی‌‌‌تر از انتظار اشتغال روز جمعه در ایالات‌‌‌متحده و نتایج آخر هفته از انتخابات پارلمان اروپا که منجر به تصمیم امانوئل مکرون،  رئیس‌‌‌جمهور فرانسه برای درخواست انتخابات زودهنگام شد،  باعث تقویت دلار شد. عدم‌اطمینان سیاسی در اروپا،  در زمانی که اقتصاد ایالات‌‌‌متحده به عملکرد خوب خود ادامه می‌‌‌دهد،  زمینه را برای نگه‌‌‌داشتن هر چیزی غیر از دلار پربازده ضعیف می‌‌‌کند. قابل‌‌‌ذکر است که دلار بالاترین نرخ بهره سپرده را در گروه ۱۰(G۱۰) با ۵.۳۷‌درصد در سال پرداخت می‌‌‌کند. در ایالات‌‌‌متحده طی این هفته،  عمده تمرکز سرمایه‌گذاران بر روز چهارشنبه خواهد بود. در این روز  سرمایه‌‌‌گذاران به‌‌‌روزرسانی‌‌‌هایی را در مورد آخرین داده CPI ایالات‌‌‌متحده و همچنین آخرین تصمیم سیاستگذاری فدرال رزرو خواهند شنید. همچنین فدرال رزرو آخرین پیش‌بینی‌‌‌های سه‌‌‌ماهه خود را ارائه خواهد کرد که شامل نمودار دات پلات است. اکثر انتظارات این است که فدرال رزرو انتظارات خود از کاهش نرخ بهره را در سال‌جاری به دو یا حتی به یک کاهش نرخ بهره تقلیل دهد.

در آخرین دات پلات منتشر شده انتظار کاهش ۳ نرخ بهره برای سال ۲۰۲۴ بود. شرایط فوق به‌‌‌وضوح شرایط مناسبی برای تشویق به فروش دلار نیست و ممکن است که انتخابات فرانسه اکنون سرمایه‌گذاران را از فروش دلار برای کل ماه ژوئن منصرف کند.

1 copy

2 copy