بازار داخلی

حرکت همسوی شاخص‌ها

اگرچه شاخص‌های اصلی بازار سهام در روز سه‌شنبه عملکردی مثبت را به ثبت رساندند، اما خروج پول حقیقی‌ها از بازار همچنان ادامه دارد. در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حدود ۱۲‌هزار واحد معادل با ۰.۵۷‌درصد افزایش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۶۹‌هزار واحد قرار گرفت؛ و شاخص هم‌وزن نیز با رشد محدودتر ۰.۱۷ درصدی، عدد ۶۸۱‌هزار را به ثبت رساند. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام نیز یکسان بود و شاخص کل فرابورس هم با ۰.۵۷‌درصد افزایش ارتفاع و قرار گرفتن در سطح ۲۲‌هزار و ۴۹۶ واحد کار خود را در این روز به پایان برد.

این اتفاقات در حالی رخ دادند که محدودیت دامنه نوسان در این روز برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت. اما با وجود این کوچ حقیقی‌ها از بازار ادامه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در روز سه‌شنبه، خروج پول برای ششمین روز معاملاتی متوالی ادامه پیدا کرد و ۴۱ میلیارد تومان از محل فروش سهام، از بازار خارج شد. همچنین در ۲۰روز معاملاتی گذشته تنها یک روز ورود پول صورت گرفته است.

ارزش معاملات خرد همچنان در سطح بسیار پایینی قرار دارد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که اگر قرار باشد تغییرات مثبتی در بازار رخ دهد، از مهم‌ترین عوامل آن افزایش ارزش معاملات خرد و تثبیت آن در سطوح بالا خواهد بود.

 بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در این روز ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم با رشد ۳۰ درصدی نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل، در سطح ۲۴۲۲ میلیارد تومان قرار گرفته است. این مقدار نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته که ۹۰۹۶ میلیارد تومان بوده است، ۷۳‌درصد کمتر است.

در این روز دو خبر و اتفاق مهم بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

مورد اول کاهش نرخ سود اوراق خزانه اسلامی (اخزا) به حدود ۳۵‌درصد و مساله دوم افزایش نرخ دلار تا محدوده ۵۹‌هزار تومان بود. اما همان‌طور که از واکنش بازار مشخص است، این اتفاقات نتوانستند تاثیر معناداری بر روند بازار بگذارند و پیش‌بینی می‌شود که اثرات مثبت اینچنینی، تا زمانی که مشکلات اساسی بازار مانند نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، دلار چند نرخی و قیمت‌گذاری‌های دستوری رفع نشوند، موقتی خواهد بود.

بازار خارجی

تداوم گام صعودی نفت

بهای هر بشکه نفت برنت و wti با رشد ۰.۱۶ و ۱.۴۹درصد همراه بود و به قیمت ۸۳.۲۳ و ۷۸.۸۸دلار رسید. طلای جهانی اگرچه کمی اصلاح قیمت تجربه کرد و با افت ۰.۲۵درصد مواجه شد اما توانست سطح قیمت ۲هزار و ۳۴۵دلار به‌‌‌ازای هر اونس را حفظ کند. نوسانات بین بازارها همچنان به کاهش خود ادامه می‌‌‌دهد، چرا که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران داده‌‌‌های آرام تورمی ایالات متحده در اواخر این هفته را قیمت‌گذاری می‌‌‌کنند.

این محیط ریسک‌پذیری باعث شده است که دلار اندکی کاهش یابد و ین ژاپن نیز ضعیف باقی بماند.

در روز سه‌‌‌شنبه توجهات به داده‌‌‌های اطمینان مصرف‌کننده ایالات‌متحده و انتظارات تورمی منطقه یورو است. به‌رغم اینکه نرخ بهره کوتاه‌مدت ایالات متحده ثابت مانده است، دلار در حال کاهش است. به‌نظر می‌رسد که محرک این روند فعلی، سلطه نوسانات پایین بین بازاری و ریسک‌پذیری باشد. کاهش شدید نوسانات نرخ بهره ایالات متحده، نوسانات در بازارهای سهام و فارکس را نیز کاهش داده است. در قلب این داستان، سرمایه‌گذارانی هستند که بار دیگر فرود نرم ایالات متحده را پیش‌بینی می‌‌‌کنند.  مساله کلیدی برای این داستان، انتشار داده‌‌‌های شاخص PCE هسته در ماه آوریل در روز جمعه خواهد بود.

با در نظر گرفتن ورودی‌‌‌های منتشر شده از ارقام شاخص CPI و PPI آوریل، پیش‌بینی می‌شود که رقم روز جمعه در ۰.۲‌درصد منتشر شود.

چنین نتیجه‌‌‌ای می‌تواند انتظارات را برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر (که اکنون با احتمال ۴۴‌درصد قیمت‌گذاری شده است) افزایش دهد و باعث تضعیف دلار شود. سه‌‌‌شنبه در تقویم اقتصادی آمریکا، شاهد داده‌‌‌های قیمت مسکن در ماه مارس و اطمینان مصرف‌کنندگان در ماه مه خواهیم بود. مورد دوم از این جهت مهم است که اطمینان مصرف‌کننده از ژانویه کاهش یافته است و سوال بزرگ برای تقاضای داخلی ایالات متحده این است که آیا هزینه‌‌‌کرد ۲۰درصد خانوار ثروتمند بر اساس درآمد می‌تواند به جبران مشکلاتی که ۶۰‌درصد پایینی با آن مواجه هستند، کمک کند یا خیر.

1 copy

2 copy