بازار داخلی

رشد  محدود شاخص کل

پس از یک سقوط ۱۱ روزه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران سرانجام در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه توانست عملکرد مثبتی را به ثبت برساند. در این روز نماگر اصلی بورس تهران ۴۱۶۱ واحد معادل با ۰.۱۹‌درصد افزایش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۱۶۵‌هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هم‌وزن مجددا کاهش یافت و با افت محدود ۰.۰۶ درصدی در سطح ۷۱۵‌هزار و ۷۳۰ واحد قرار گرفت. به نظر می‌رسد که شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش شده در بورس نتوانستند در این روز مانند نمادهای شاخص‌ساز و با ارزش بازار بالا، عملکردی مثبت داشته باشند.

در رکن دیگر بازار سهام هم وضعیت مطلوب نبود. به طوری که شاخص کل فرابورس ایران نیز در ادامه عملکرد منفی روزهای گذشته، ۰.۲‌درصد معادل با ۴۷ واحد کاهش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲۳‌هزار و ۹۲۷ واحد کار خود را به پایان برد. به نظر می‌رسد این عملکرد متفاوت در شاخص‌ها، اتفاق چندان مطلوبی نیست و نمی‌توان به افزایش محدود شاخص کل در این روز امیدوار بود و انتظار شکسته شدن روند نزولی حاکم بر فضای بازار را داشت. بررسی‌های مربوط به تغییر مالکیت نیز نشان‌دهنده این مساله هستند که در روز سه‌شنبه، بورس و فرابورس مجموعا و صرفا از جانب سهامداران حقیقی شاهد ۱۳۱میلیارد تومان خروج پول بودند که سبب رقم خوردن دوازدهمین روز متوالی خروج پول شد.

در این مدت زمان مجموعا ۲۳۳۰ میلیارد تومان خروج پول صورت گرفته است. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز ۹.۰۱‌درصد کاهش یافت و در سطح ۳۰۴۹ میلیارد تومان قرار گرفت. سطح بسیار پایین ارزش معاملات نشان‌دهنده این مساله هستند که رکود سنگینی بر این بازار حاکم است و تا زمانی که این مساله برطرف نشود، نمی‌توان انتظار رشد ادامه‌دار و قابل‌توجهی را داشت. همچنین عوامل دیگری مانند چاپ اوراق و نرخ بهره و کاهش نرخ دلار وجود دارند که همگی تاثیر منفی بر این بازار گذاشته‌اند.

 

بازار خارجی

تورم  آمریکا؛ کاهشی یا افزایشی؟

نفت برنت و WTI در دومین روز معاملاتی هفته با کاهش قیمت همراه شدند. بر این اساس بهای هر بشکه این دو نفت با کاهش ۰.۱۱ و ۰.۱۳درصد نسبت به‌روز گذشته به سطح ۸۳.۲۷ و ۷۹.۰۲دلار رسید. طلا رشد نسبی ۰.۳۷درصدی را تجربه کرد و توانست در سطح قیمتی ۲هزار و ۳۴۵دلار به ازای هر اونس معامله شود. چهارشنبه گزارش آمار CPI به ما نشان می‌دهند که آیا ایالات متحده گام‌‌‌‌های بیشتری در روند تورم کاهنده برداشته است یا اینکه قیمت‌ها برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بسیار چسبنده باقی مانده‌‌‌‌‎اند. مورد دوم احتمال بیشتری دارد و همچنین اگر داده‌‌‌‌ها طبق پیش‌بینی‌‌‌‌های اجماع منتشر شود، بازار فارکس می‌تواند بدون نوسانات زیاد و روند خاصی به کار خود ادامه دهد. بازار ارز در انتظار حرکت بزرگ بعدی با توجه به تقویم شلوغ داده‌‌‌‌های ایالات‌ متحده است.

این ممکن است نشان دهد که سرمایه‌گذاران تمایلی به افزایش معاملات تدافعی قبل از انتشار داده‌‌‌‌های اقتصادی امروز تورم ایالات متحده آمریکا ندارند. نظرسنجی دوشنبه فدرال رزرو نیویورک، انتظارات یکساله را به بالاترین حد ۵ماهه (۳.۳درصد) نشان داد. دلار پس از آخرین انتشار آمار CPI تمایلی به واکنش‌‌‌‌های نزولی نامتقارن نسبت به داده‌‌‌‌های ایالات متحده نشان داده است. بنابراین اگر کسی باور داشته باشد که احتمال یکسانی برای شگفتی صعودی یا نزولی در تورم در این هفته وجود دارد، ممکن است ریسک‌‌‌‌ها کمی به سمت نزول به نظر برسند. در عمل، تورم اخیرا عمدتا صعودی بوده است و احتمال کمی برای انتشار داده‌‌‌‌های تورم پایین وجود دارد. نتایج انتشار داده‌‌‌‌های چهارشنبه ممکن است به سادگی کل بحث تورم را چند هفته دیگر به تعویق بیندازد و بازار را برای مدت طولانی‌‌‌‌تری بدون روند بگذارد.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy