بازار داخلی

افت همگام شاخص‌ها

بازار سهام در روز شنبه شروعی نا امید‌کننده همراه با قرمزپوشی‌های گسترده داشت. در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۸‌هزار واحد معادل ۰.۸۵درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح ۲ میلیون و ۶۴هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم ۰.۵۲درصد کاهش یافت و در پایان ساعات معاملاتی این روز نهایتا در سطح ۶۷۵‌هزار واحد قرار گرفت. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام حتی بدتر بود، به طوری که شاخص کل فرابورس ایران کاهش ۱ درصدی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در سطح ۲۲‌هزار و ۲۲۹واحد به کار خود در این روز پایان داد. این اتفاقات در حالی رخ دادند که محدودیت دامنه نوسان ۲±‌درصد برای معاملات سهام برای دهمین روز متوالی ادامه یافت.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که روز شنبه بورس و فرابورس از کانال فروش سهام توسط سهامداران حقیقی، مجموعا شاهد ۴۸۶ میلیارد تومان خروج پول بودند که چهارمین روز متوالی خروج پول را رقم زد(مجموعا ۱۱۱۵ میلیارد تومان) و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افت ۳۰درصدی در سطح ۱۳۶۹ میلیارد تومان قرار گرفت که کمترین مقدار این پارامتر از ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ است.

بازار خارجی

دات‌‌پلات‌فد با یک کاهش تعدیل می‌شود؟

با کاهش مجدد تورم آمریکا در آوریل و ناامیدکننده بودن شاخص مدیران خرید بخش تولیدی (ISM) برای ماه مه، سرمایه‌گذاران همچنان بر این باورند که فدرال رزرو در اواخر امسال شروع به کاهش نرخ بهره خواهد کرد. در حال حاضر، بازارها تقریبا دو کاهش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره تا دسامبر را قیمت‌گذاری می‌کند و حدود ۸۰‌درصد احتمال می‌دهد اولین کاهش در سپتامبر اعمال شود. بنابراین، همان‌طور که سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بفهمند بانک مرکزی آمریکا چه زمانی چرخه کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، به احتمال زیاد نگاه خود را به نشست پولی فدرال رزرو در هفته آینده در روز چهارشنبه معطوف خواهند کرد. این نشست پولی یکی از مهم‌ترین نشست‌‌هایی خواهد بود که با پیش‌بینی‌‌های اقتصادی به‌‌روزشده و یک نمودار دات‌‌پلات جدید همراه است. با توجه به شعار «بالاتر برای مدت طولانی‌‌تر» فدرال رزرو، فعالان بازار تقریبا مطمئن هستند این بانک مرکزی در نشست پولی هفته آتی از هر اقدامی خودداری خواهد کرد. بنابراین، توجه سرمایه‌گذاران روی بیانیه پولی و به‌ ویژه پیش‌بینی‌‌های جدید در مورد نرخ بهره خواهد بود.

شایان ذکر است نمودار دات‌‌پلات مارس به سه کاهش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره در سال‌جاری و سه کاهش دیگر در سال ۲۰۲۵ اشاره داشت. بنابراین، با توجه به اینکه سخنان اکثر مقامات فدرال رزرو نشان می‌دهد عجله‌‌ای برای شروع چرخه کاهش نرخ بهره نیست، احتمال تجدید نظر صعودی در مسیر نرخ بهره وجود دارد. با این حال، یک نقطه میانی در نمودار دات‌‌پلات فدرال‌رزرو که به دو کاهش نرخ بهره در سال‌جاری اشاره می‌کند، احتمالا برای تقویت دلار آمریکا کافی نباشد، زیرا بازار از قبل آن را پیش‌بینی کرده است. برای اینکه دلار آمریکا بتواند رشدی پایدار داشته باشد، اکثر مقامات فدرال رزرو باید تنها یک کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره را برای سال ۲۰۲۴ متصور باشند. در همین حال، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده برای ماه مه قرار است تنها چند ساعت قبل از نشست پولی بانک مرکزی آمریکا منتشر شود و مجموعه‌‌ای از داده‌‌های قوی‌‌تر از حد انتظار می‌تواند به سرمایه‌گذاران دلار اجازه دهد تا ورود به بازار را زودتر آغاز کنند، حتی اگر تصمیم فدرال رزرو انتظارات آنها را برآورده نکند. از این گذشته، فعالان بازار آگاه خواهند بود داده‌‌های CPI در پیش‌بینی‌‌های سیاستگذاران گنجانده نخواهد شد.

با این حال، رئیس فدرال رزرو، پاول، ممکن است در کنفرانس مطبوعاتی در مورد این داده‌‌ها مورد سوال قرار گیرد. انتشار شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نیز برای روز پنج‌شنبه برنامه‌‌ریزی شده است. پوند انگلستان به احتمال زیاد هفته آینده تحت‌تاثیر گزارش اشتغال و نرخ ماهانه تولید ناخالص داخلی بریتانیا قرار خواهد گرفت که هر دو مربوط به ماه آوریل هستند و به ترتیب در روزهای سه‌‌شنبه و چهارشنبه منتشر خواهند شد. از سوی دیگر، انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده چین برای روز چهارشنبه برنامه‌‌ریزی شده، در حالی که گزارش اشتغال استرالیا قرار است روز پنج‌شنبه منتشر شود. سرمایه‌گذاران تنها ۵۰‌درصد احتمال کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا را در سال‌جاری قائل هستند. بنابراین، بهبود در اشتغال استرالیا همراه با تورم بالاتر از حد انتظار چین، ممکن است باعث شود دلار استرالیا افزایش یابد. در واقع، سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند که بانک مرکزی استرالیا بعید است در سال‌جاری نرخ بهره خود را کاهش دهد.

10 copy

11 copy