بازار داخلی

بازدهی منفی شاخص ها

شاخص‌های اصلی بازار سهام در سه روز ابتدایی هفته گذشته کاهش یافتند، اما دو روز انتهایی (سه‌شنبه و چهارشنبه) را با سبزپوشی به پایان رساندند.

در این میان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران کار خود را در روز شنبه با قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۹۸‌هزار واحد آغاز کرد و تا روز چهارشنبه با از دست دادن بیش از ۱۰‌هزار واحد از ارتفاع خود، در سطح ۲میلیون و ۸۶‌هزار واحد قرار گرفت و بازدهی هفتگی منفی ۱.۳۳ را رقم زد.

شاخص هم‌وزن بورس نیز در روز چهارشنبه در محدوده ۶۸۵‌هزار واحد قرار گرفت و به این ترتیب عملکرد هفتگی منفی ۱.۲۴درصد برای این شاخص رقم خورد. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام نیز یکسان بود و شاخص کل فرابورس هم با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۲‌هزار و ۶۹۶ واحد در آخرین روز معاملاتی هفته، بازدهی هفتگی منفی  ۱.۵۳درصد را به ثبت رساند.

در تمام طول هفته گذشته محدودیت دامنه نوسان منفی ۲ تا مثبت ۲ برای معاملات سهام و منفی ۴ تا مثبت ۴درصد برای معاملات صندوق‌ها اعمال شد که سبب شکل گرفتن مخالفت‌های بسیاری نیز شد. از سوی دیگر اخبار دقیقی نیز در ارتباط با پایان این محدودیت وجود ندارد که سبب شکل‌گیری سطحی از سردرگمی میان سهامداران شده است.

اتفاق مهم دیگر این هفته اطلاعیه‌ای بود که اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار در روز سه‌شنبه منتشر کرد و در آن استفاده از برخی عبارات مانند «با درآمد ثابت»، «بازدهی بدون ریسک» و «سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک» را ممنوع اعلام کرد.

بحث دیگری که در هفته گذشته مطرح شد و در هفته جاری ممکن است اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با آن منتشر شود، تجدید ارزیابی خودرویی‌هاست که از اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند در هفته‌ای که گذشت، سهامداران حقیقی مجموعا ۱۵۲۰ میلیارد تومان پول از طریق فروش سهام از بورس و فرابورس خارج کرده‌اند که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ۱۹۴۶ میلیارد تومان ورود پول ثبت شد. به علاوه میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز نسبت به هفته ماقبل ۲۳‌درصد کاهش یافت و در سطح ۱۹۱۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

کارشناسان عقیده دارند اکنون بعید است که ریزش سنگین دیگری در انتظار بازار باشد و در صورت رفع ابهاماتی که بر سر بازار سایه افکنده‌اند، ممکن است هفته متعادل رو به مثبتی پیش رو داشته باشیم.

بازار خارجی

اثر تورم pce بر شاخص دلار

نفت برنت و wti در مسیر کاهشی قرار گرفتند و بهای هر بشکه نفت به‌‌ ترتیب با افت ۰.۰۴ و ۰.۱۲درصد به سطح ۸۱.۸۳ و ۷۷.۸۲دلار رسید. اونس با رشد اندک ۰.۰۴درصد و روند خنثی در محدوده ۲هزار و ۳۴۴دلار مورد معامله قرار گرفت.

دلار در طول هفته خنثی بود و حالا شانس مناسبی برای شروع روند جدید دارد. وابستگی فدرال رزرو به داده PCE، به این معنی است که در صورتی که این داده   در ماه آوریل از اجماع ۰.۳‌درصد منحرف شود، محرک مهم بازار خواهد بود. توجه بازار در آخرین روز هفته به عدد اعشاری است که منتشر می‌شود اینکه چه مقدار با پیش‌بینی‌‌ها متفاوت است و اگر بالاتر از ۰.۳ منتشر شود برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. جایی که انتشار داده‌‌ جمعه PCE هسته تعیین می‌کند که آیا تورم فدرال رزرو در حال ورود به فصل جدیدی برای داستان کاهش تورم است یا اقتصاد آمریکا در خرابه‌‌های تورم چسبنده به دام افتاده است.

 دلار در اواسط این هفته پس از انتشار نسبتا ضعیف آمار بازنگری شده تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول، از حالت ثابت خارج شد و نزول کرد. تنها چیزی که در این مرحله می‌توان گفت این است که شاخص دلار از حمایت مهمی در ناحیه ۱۰۴.۳۵ برخوردار است و بسته شدن زیر آن به روند صعودی دلار در سال‌جاری پایان می‌دهد. در آستانه کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در هفته آینده دلار کانادا ضعیف می‌شود.

در کانادا، انتظار می‌رود برای جمعه داده تولید ناخالص داخلی با رشد سالانه ۲.۲‌درصد در سه ماه اول، منتشر شود. شتاب رشد اقتصاد کانادا بهبود یافته است، اما بعید است که این تاثیر زیادی بر زمان اولین کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا داشته باشد. با توجه به کاهش تورم، هفته آینده انتظار کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا وجود دارد.

1 copy

2 copy