بازار سهام

توقف رشد هشت ‌روزه

1

در آخرین روز معاملاتی هفته، روند صعودی هشت‌روزه بورس تهران شکسته شد. به طوری که در روز چهارشنبه و پس از به پایان رسیدن ساعات معاملاتی، شاخص کل بورس با 5464 واحد کاهش معادل با 0.25 درصد، در محدوده 2 میلیون و 171 واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با 273 واحد ریزش، در محدوده 747‌هزار و 299واحد به کار خود پایان داد. همچنین در این روز بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مجموعا شاهد خروج پول به مقدار 302 میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح 5453 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دلیل رشد بورس در روزهای اخیر، اخبار مثبت مبنی بر تجدید ارزیابی شرکت‌ها بوده است؛ بنابراین با کاهش تاثیر این اخبار، پیش‌بینی می‌شود که عرضه از سمت حقیقی‌ها دچار افزایش شده و روند کمی نزولی شود.

بازار سکه

رفع هیجانات صعود طلای جهانی؟

2

روز چهارشنبه، قیمت سکه امامی برای دومین روز متوالی کاهش یافت. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر قطعه سکه امامی با کمی بیش از 300‌هزار تومان کاهش ارزش، در محدوده قیمتی 29 میلیون و 145‌هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. به نظر می‌رسد پس از توقف رشد قیمتی کم‌سابقه طلا تا محدوده 2070دلار و بازگشت آن به محدوده کانال سابق در روزهای اخیر، قیمت سکه نیز از تاثیرپذیری بیش از حد از طلای جهانی فاصله گرفته است. به طوری که در این روز به‌رغم صعود قیمت طلا تا محدوده 2022 دلار، قیمت سکه امامی حرکتی هم‌جهت با نرخ دلار داشته است که در این روز با 100 تومان کاهش، در محدوده 50‌هزار و 150تومان قرار گرفت. اما برخی تحلیلگران معتقدند که سکه از ناحیه دلار، جانی برای تاثیرپذیری ندارد و اگر قیمت طلا مجددا کاهش یابد، می‌تواند زمینه‌ساز ریزش سکه باشد.

بازار طلای جهانی

نوسانات افزایشی محدود

3

در حالی که در پایان روز سه‌شنبه، قیمت پایانی طلای جهانی با بیش از 10 دلار کاهش، در محدوده 2019 دلار قرار گرفت، در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه نوسانات صعودی اندک در قیمت این فلز گرانبها دیده می‌شد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت طلای جهانی با حدود 3 دلار افزایش، در محدوده 2022 دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمار اشتغال ایالات متحده آمریکا هستند (که می‌تواند جهت‌دهنده به تصمیمات فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره باشد)، بازده اوراق خزانه آمریکا که رقیبی برای سرمایه‌گذاری در طلاست، کاهش یافت. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که افزایش قیمت اندک طلا در این روز، به دلیل کاهش بازدهی اوراق یاد‌شده در کنار کاهش شاخص دلار است.

بازار اوراق مسکن

پیش‌بینی ثبات قیمت مسکن

4

ساعات معاملاتی بازار سهام در روز چهارشنبه در حالی به انتها رسید که قیمت هر برگ «تسه 0011» در این روز مجددا صعودی شد. به طوری که قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن، که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته بیش از 2500 تومان، معادل با 2.21‌درصد افزایش یافت و در محدوده قیمتی 118‌هزار و 887 تومان به ازای هر برگ از این اوراق مورد مبادله قرار گرفت. به این ترتیب برای پنجمین روز معاملاتی متوالی قیمت تسه یاد شده افزایش یافت تا در این روز به بالاترین ارزش خود از 1 اسفند 1401 برسد. داوود بیگی‌نژاد، رئیس اول اتحادیه املاک تهران طی اظهارنظری بیان کرد که قیمت مسکن در استان تهران در سال‌های اخیر به قدری رشد داشته است که در حال حاضر دیگر بیش از این قدرت افزایش نخواهد داشت.

بازار نفت

سقوط به کف 5 ماهه

5

با سقوط مجدد قیمت نفت در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، روند نزولی ارزش طلای سیاه برای پنجمین روز معاملاتی متوالی ادامه یافت. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت با کمتر از یک دلار کاهش، در محدوده قیمتی 76 دلار و 40 سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت خام WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز مانند نفت برنت، با سقوط ارزش در محدوده قیمتی 71 دلار و 54 سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. قیمت ثبت شده برای نفت‌های یاد شده تا این لحظه، پایین‌ترین قیمت آن از 14 تیر 1402 است. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که دلیل کاهش قیمت این روزهای نفت، کاهش داوطلبانه حدود 2.2میلیون بشکه نفت در روز (برای سه ماه اول سال 2024) از سوی کشورهای عضو اوپک‌پلاس، در کنار شدت گرفتن نگرانی‌های مربوط به میزان تقاضای چین است.