بازار سهام

افزایش میانگین هفتگی ارزش معاملات

1

هفته معاملاتی در بازارهای داخلی در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران، شاهد یک روز منفی و 4 روز مثبت بود، به طوری که شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت، تنها روز شنبه با 0.12‌درصد کاهش ارتفاع در محدوده 2 میلیون و 19‌هزار واحد قرار گرفت و از آن پس تا آخر هفته (چهارشنبه) روند این شاخص صعودی شد. به صورتی که روز چهارشنبه، شاخص کل با 1.40‌درصد رشد در محدوده 2 میلیون و 60‌هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار آن از تاریخ 12 مهر 1402 است. شاخص هم‌وزن نیز در هفته اخیر مانند شاخص کل شاهد یک روز منفی و  4 روز مثبت بود و بازده هفتگی 2.04‌درصد را به ثبت رساند. در هفته‌ای که گذشت بورس و فرابورس مجموعا شاهد 357 میلیارد تومان خروج پول بودند. میانگین ارزش معاملات خرد نیز در سطح 4274 میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار سکه

ادامه‌دار شدن روزهای کم‌تحرک

2

 با نوسان در بازه محدود 350‌هزار تومانی، روزهای آرام و بدون تلاطم بازار سکه در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه‌دار شد؛ به صورتی که پایین‌ترین قیمت هفتگی هر قطعه سکه امامی روز یکشنبه با ثبت قیمت 28 میلیون و 850‌هزار تومان و بالاترین قیمت آن روز پنج‌شنبه با ثبت قیمت 29میلیون و 200‌هزار تومان رقم خورد. قیمت ثبت‌شده برای هر قطعه سکه امامی در روز پنج‌شنبه، بالاترین قیمت سکه یادشده از تاریخ 14 آبان 1402 است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی اظهارنظری اعلام کرد احتمال اینکه تا پایان سال میلادی افزایش یا کاهش قابل‌توجهی در قیمت طلا و سکه داشته باشیم کم است و اگر اتفاق خاصی در زمینه قیمت طلای جهانی و نرخ دلار رخ ندهد یا اخبار سیاسی مهمی به بازار تزریق نشود، همچنان شاهد نوسانات محدود یک تا 5 درصدی خواهیم بود.

بازار اوراق مسکن

عملکرد هفتگی مثبت تسه

3

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرند، طی هفته گذشته با رشد قیمت همراه بودند؛ به طوری که در این میان هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد معامله قرار می‌گیرد، از محدوده 104‌هزار تومان با بیش از 4‌هزار تومان افزایش در قیمت 108‌هزار و 52تومان به کار خود پایان داد.

 به این ترتیب اوراق یادشده توانست عملکرد هفتگی مثبت 4.6‌درصدی را در کارنامه خود به ثبت برساند. به‌عقیده برخی  ازکارشناسان این حوزه، بازار مسکن در موقعیت فعلی در فاز رکودی قرار دارد و تا زمانی که از وضعیت اقتصادی و به‌ویژه سیاسی به‌صورت قطعی اخبار مثبت و امیدوار‌کننده‌ای منتشر نشود، نمی‌توان به بهبود بازار مسکن چندان امید داشت.