بازار سهام

کمترین ارزش معاملات

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز ماه با کاهش 33‌هزار واحدی به رنگ قرمز درآمد. به این ترتیب شاخص کل با افت 65/ 1 درصدی تا ارتفاع یک میلیون و 983‌هزار واحدی پایین آمد و برای سومین بار در ماه تیر ابرکانال 2 میلیون را از دست داد. روز شنبه نماگر هم‌‌‌وزن که دید بهتری از بازار می‌دهد نیز همگام با شاخص کل افت 77/ 1 درصدی را به ثبت رساند. همچنین ارزش معاملاتی در حدود 2297 میلیارد تومان نشان‌دهنده کمترین ارزش معاملات از 26 اسفند 1401 بود. افزایش ریسک در بازار به سبب اقدامات سیاستگذاران بازار را به سمت ریزش‌‌‌های متعدد هدایت کرد و در طرف دیگر فصل مجامع و بسته بودن نمادهای زیادی در روزهای معاملاتی ماه گذشته  از توان رشد بورس کاست. بنابراین آینده بورس در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد ولی احتمال افزایش‌‌‌ شاخص در روزهای آتی به سبب ارزنده شدن بازار دور از ذهن نیست.

بازار سکه

کاهش تقاضای سکه

2

قیمت‌های بازار سکه و طلا به سبب اخبار سیاسی و آغاز ماه محرم در روز شنبه کاسته شدند، به طوری که هر قطعه سکه امامی در قیمت 27 میلیون و 380‌هزار تومان قرار گرفت. در ماه گذشته سکه حدود 3‌درصد افت قیمتی را پشت سر گذاشت چرا که اخبار مبنی بر ارتباطات ایران با خارج از کشور صعود سکه را مختل کرد. علاوه بر آن با ثابت ماندن نرخ ارز سیگنال رشد به سکه مخابره نشد. تنها رشد طلا کورسوی امید سکه به شمار می‌‌‌آمد که اکنون اونس جهانی به دنبال شواهد بیشتری از آینده، صعود خود را متوقف کرده است. در طرف دیگر به علت آغاز ماه محرم و دهه ابتدایی آن که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است پیش‌بینی می‌شود تقاضا در هفته جاری کاهش محسوسی کند و قیمت به سمت پایین متمایل‌‌‌تر شود. انتظار می‌رود در روزهای آتی سکه عقب‌نشینی قابل‌توجهی را تجربه کند.

بازار طلای جهانی

جاماندن طلای جهانی

3

در آخرین معاملات طلا در بازارهای جهانی با فاصله گرفتن از قله ماه اخیر خود از کسب عایدی مثبت برای سومین هفته جا ماند. به طوری که آخرین بهای ثبت شده برای هر اونس طلا 1961 دلار و 94 سنت است. در روزهای گذشته اعلام آمارهای تورمی که نشان می‌‌‌داد تورم ایالات متحده در حال کاهش است، احتمال توقف افزایش نرخ بهره را افزایش داد و به سبب کمتر شدن هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده بهای فلز زرد رشد کرد. پس از آن با افت شاخص دلار قیمت طلا تا بالاترین سطح ماه اخیر خود حمایت شد. با وجود این  در آستانه جلسه فدرال رزرو سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند و این چشم انتظاری بازار برای نتیجه بها را مجبور به عقب‌نشینی کرد. انتظار می‌رود در جلسه آتی نرخ بهره افزایش یابد اما آخرین رشد سال‌جاری باشد بنابراین در هفته پیش‌‌‌رو طلا در تنگنا قرار می‌‌‌گیرد و نوسانات متمایل به نزول را تجربه می‌کند.

بازار اوراق مسکن

سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز شنبه را عموما با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته را با افزایش 5 درصدی معادل بیش از 4‌هزار و 243 تومان رشد به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد‌شده با رسیدن به مرز 90‌هزار تومان در قیمت پایانی 89‌هزار و 96 تومان به ثبت رسید. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بهتر است افرادی که می‌‌‌خواهند برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ورود کنند، وارد بخش تولید مسکن شوند؛ چراکه تولید مسکن می‌تواند سود بهتری را رقم بزند. از این رو با تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌توان گفت که در بلندمدت ساخت‌وساز در شهرستان‌‌‌ها به دلیل هزینه کمتر در فرآیند ساخت ساختمان، بیشتر شود.

بازار نفت

نفت در دستان عرضه

5

نفت خام هفته مثبتی را به لطف کاهش عرضه  به پایان رساند به طوری که حتی آمارهای ناامید‌کننده تولیدی بزرگ‌ترین وارد‌کننده جهان نیز نتوانست سدی محکم بر راه رشد قیمت آن باشد. قیمت پایانی نفت خام برنت 81 دلار و برای وست‌تگزاس اینترمدییت به 77 دلار رسید. در هفته گذشته شوک آمارهای کمتر از انتظار تولید ناخالص داخلی چین توانست برای یک روز بهای نفت را به پایین بکشد اما کاهش ذخایر نفتی ایالات متحده و کاهش تولیدات توسط عربستان و روسیه بر نگرانی‌های رکودی غلبه کردند و بها به سمت ارقام بالاتر هدایت شد. از طرف دیگر دولت چین با اعلام برخی طرح‌‌‌هایی در راستای غلبه بر رکود احتمالی و بهبود اقتصاد آن کشور توانست نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند. بنابراین نفت روزهای خوشی را سپری می‌کند و تا اعلام نتیجه جلسه آتی فدرال رزرو انگیزه‌‌‌ای برای نزول قیمتی ندارد و در هفته آینده احتمال تغییرات منفی به سبب برگزاری جلسه وجود دارد.