بازار سهام

باز‌پس‌‌‌گیری مرز روانی

1

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌‌‌ گذشته دستخوش تغییرات وسیع و قابل توجهی شد و شاخص کل به بازدهی منفی 6/ 2 درصدی رسید. شاخص کل در روز دوشنبه ابر‌کانال 2 میلیون را از دست  داد و منجر به آن شد که برخی سرمایه‌گذاران با ارزنده برآورد کردن بازار در روز بعد اقدام به خرید کنند و شاخص را به یک‌قدمی مرز 2 میلیون برسانند. روز سه‌شنبه پس از 10 روز خروج پول حقیقی از بورس، شاهد استقبال گسترده سرمایه‌گذاران بودیم و حدود 700میلیارد پول حقیقی وارد بازار شد. از طرفی ارزش معاملات همچنان کمتر از 5 هزار میلیارد است. در آخرین معاملات هفته گذشته شاخص در ارتفاع 2 میلیون و 16 هزار واحدی ساکن شد. خبرهای متعدد و گاه متناقض سیاستگذاری در بازار نااطمینانی را افزایش داده است و نرخ دلار نیز در ثبات نسبی قرار گرفته است. بنابراین برای روزهای آتی بورسی متعادل‌‌‌تر نسبت به هفته گذشته پیش‌‌‌بینی خواهد شد.

بازار سکه

نوسانات کم‌‌‌ارتفاع سکه

2

بازار سکه و طلا در هفته‌‌‌ای که گذشت به سبب سکون و ثبات موجود در بازار ارز تکان چندانی نخورد و در محدوده‌‌‌ای 2 درصدی به نوسانات خود ادامه داد. سکه در ابتدای هفته با از دست دادن کانال 28 میلیون تومانی در میانه کانال پایین‌‌‌تر درجا زد و تا انتهای هفته جابه‌جایی قابل توجهی در قیمت خود به ثبت نرساند و در حدود منفی 3 درصد بازدهی رقم خورد. اگرچه رشد طلای جهانی می‌‌‌تواند اثر مثبتی در بهای سکه و طلای داخلی بگذارد، برخی تحلیلگران بر این باورند که سیگنال بازار ارز بسیار بیشتر از اونس جهانی جهت‌‌‌دهی بازار سکه و طلا را معین می‌‌‌کند بنابراین با توجه به ثبات نرخ ارز و حتی تمایلات نزولی مشاهده‌شده، سکه امیدی به افزایش بها ندارد. کاهش تقاضا در ماه محرم و دلایل ذکر شده سبب آن می‌‌‌شود که برای هفته پیش‌‌‌رو، سناریوی روند مشابه هفته گذشته از احتمال بالایی برخوردار باشد.

بازار طلای جهانی

طلا در آستانه سومین هفته مثبت

3

بهای اونس جهانی در روز جمعه به سبب چشم انتظاری بازار طلا برای جلسه هفته آینده فدرال رزرو اندکی کاهش یافت. به طوری که قیمت هر اونس طلا در ساعت 19:30 به وقت تهران 1960 دلار بود. فلز زرد به لطف کاهش شاخص دلار در روزهای اخیر در آستانه ثبت سومین هفته عایدی مثبت خود قرار دارد. اگر‌چه پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود پس از جلسه هفته آینده فدرال رزرو نرخ بهره افزایش یابد، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها حاکی از آن هستند که این نتیجه آخرین افزایش نرخ بهره در سال جاری است. بدین سبب با توقف رشد نرخ بهره ایالات متحده، هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده کاهش می‌‌‌یابد و این امر تقاضا برای فلز زرد را می‌‌‌افزاید. از سوی دیگر زمزمه‌‌‌های رکود احتمالی اقتصاد جهانی تقاضا برای پناهگاه امن را افزایش می‌‌‌دهد و از بهای اونس جهانی حمایت می‌‌‌کند. بنابراین این امکان وجود دارد تا زمان برگزاری جلسه هفته آینده طلا با تمایلات نزولی روبه‌‌‌رو باشد اما در بلندمدت آینده درخشان‌‌‌تری دارد.

بازار اوراق مسکن

هفته سبز تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌‌‌شود در هفته گذشته روندی نوسانی با تمایلات نزولی را پشت سر گذاشت. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 در بازار سهام که با نماد «تسه0011» شناخته می‌‌‌شود با قیمت 82هزار و 72تومان هفته را آغاز کرد و در قیمت 84هزار و 853تومان به معاملات خود در روز چهارشنبه خاتمه داد و به بازدهی 4/ 5 درصدی در هفته دست یافت. به عقیده کارشناسان دولت با اعطای تسهیلات به بخش مسکن و سرعت بخشیدن به صدور مجوزهای لازم برای دهک‌‌‌های 1 تا 3 می‌‌‌تواند از اقشار این دهک‌‌‌ها حمایت کند. در سمت دیگر افزایش عرضه مسکن منجر به برطرف شدن رکود حاکم بر بازار مسکن و رشد اشتغال‌‌‌زایی می‌‌‌شود که در نهایت عدم انجام خرید و فروش در بازار مسکن منجر به پدید آمدن رکود تورمی نشود و این بازار ارزشمند بتواند راهی برای بهبود رشد اقتصادی کشور و رونق اقصادی باشد.

بازار نفت

رشد تقاضا کمتر از افت عرضه

5

معاملات روز جمعه نفت خام با کمتر از یک دلار رشد قیمتی به سبب کاهش عرضه و بهبود هر چند اندک عوامل بازیابی اقتصاد چین سپری شد. بدین ترتیب قیمت به ازای هر بشکه نفت خام برنت در 80 دلار و 81 سنت قرار گرفت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در بهای 76 دلار و 79 سنت مبادله شد. پس از از دست دادن هدف تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه دوم، دولت این کشور از طرح‌‌‌هایی رونمایی کرد که کمکی در راستای بهبود اقتصادی باشند. به نظر می‌‌‌رسد این اقدامات مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و بهای نفت حمایت شده است. در سمت عرضه نیز علاوه بر در نظر گرفتن کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه، افت ذخایر نفتی ایالات متحده نمود عینی کاهش عرضه است که در نهایت بها را به سمت ارقام بالاتر هدایت می‌‌‌کند. بنابراین با توجه به کاسته شدن قابل توجه عرضه در کوتاه‌مدت نفت می‌‌‌تواند به روند صعودی برسد.