بازار سهام

روز سوم سبز بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران برای سومین روز متوالی بر مدار سبز قرار گرفت. به طوری که طی معاملات روز سه‌‌‌شنبه بازار سهام از همان ساعات ابتدایی روز صعودی بود. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با افزایش 86/ 0 درصدی معادل بیش از 18‌هزار واحد رشد، تا ارتفاع 2 میلیون و 202‌هزار واحدی صعود کرد. به این ترتیب شاخص کل پس از 16 روز معاملاتی مجددا به کانال 2میلیون و 200‌هزار واحدی بازگشت. با وجود این افزایش‌‌‌ها ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) از رونق چشمگیری برخوردار نیست. علاوه بر این نیز خالص تغییر مالکیت حقیقی‌‌‌های بازار همچنان با تمایلات نزولی قابل‌توجهی همراه است. بر این اساس به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه انتظار می‌رود بورس تهران روند نسبتا متعادلی را تا پایان تیرماه پشت سر بگذارد.

بازار سکه

کنترل قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه در معاملات روز سه‌‌‌شنبه با کاهش قیمت محدودی همراه بود. این افت در حالی رخ داد که طلا در بازار جهانی رشد قیمت داشت. با این حال نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد محرکی قوی برای تغییرات قیمت طلا و مسکوکات طلا شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته با اندکی کاهش در قیمت 28 میلیون و 900هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که در صورتی که سکه بتواند به تنهایی و به دور از اهرم دلار به نزدیکی کانال 30 میلیون تومان بازگردد می‌توان این انتظار را داشت که بازار طلا با توجه به برخی اخبار غیررسمی از سوی مذاکرات در حال پیش‌خوری است. در حالی که این انتظارات در بازار با توجه به نزدیک شدن ایام محرم مبنی بر افت تقاضای خرید طلا و مسکوکات است.

بازار طلای جهانی

ناهمواری در مسیر طلا

3

بهای طلای جهانی در معاملات روز سه‌‌‌شنبه از سطح حمایتی خود به سمت رقم‌‌‌های بالاتر قدم برداشت در حالی که همچنان تکلیف نامعلوم سیاست‌‌‌های پولی دست بر گریبان طلا دارد. روز گذشته بهای هر اونس طلا در محدوده 1930 دلاری قرار گرفت که در حدود 6‌دلار افزایش به ثبت رسیده است. احتیاط معامله‌‌‌گران در بازار مشهود است؛ چرا که چشم انتظار نشانه‌‌‌های بیشتر از تصمیم فدرال رزرو پس از آمار دستمزدها و جلسه روز چهارشنبه هستند. قیمت فلز زرد با توجه به کاهش تورم ترجیحی کمتر از پیش‌بینی‌‌‌ها ثبت شد. از سوی دیگر داده‌‌‌های نه چندان دلخوش‌کننده تولیدی ایالات متحده راه را برای جذب سرمایه‌گذار در بازار طلا هموارتر می‌کنند اما با وجود این، برخلاف رشد روز گذشته آینده طلا چندان روشن نیست و افزایش نرخ بهره تا انتهای سال سوددهی و جذابیت فلز زرد را با موانع بسیاری مواجه می‌کند.

بازار اوراق مسکن

تعدیل موازنه قیمتی در مسکن؟

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن، در روز معاملاتی سه‌شنبه کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز سه‌شنبه با 83/ 0‌درصد افزایش معادل بیش از 600 تومان در قیمت پایانی 81‌هزار و 11 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در روزهای اخیر متقاضیان خرید آپارتمان در کلان‌شهرهایی همچون تهران اغلب به دنبال فایل‌‌‌هایی با پایین‌‌‌ترین قیمت نسبت به موارد مشابه هستند. گروهی از مشتریان بالقوه بازار نیز واحدهایی با بیشترین تخفیف را هدف خرید قرار داده‌‌‌اند. در واقع غلبه انتظارات کاهشی بر انتظارات افزایشی، موازنه بازار را به نفع طرف تقاضا تغییر داده است. به این ترتیب گفته می‌شود که اگرچه حدود یک ماه و نیم از آغاز روند ریزش قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان می‌‌‌گذرد، هنوز بازار از فاز سردرگمی رها نشده است.

بازار نفت

نفت در دست عرضه‌‌‌کنندگان

5

در معاملات روز سه‌‌‌شنبه نفت خام به‌رغم تعطیلات ایالات متحده توانست سبز به کار خود پایان دهد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 75 دلار و 91 سنت قرار گرفت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 71 دلار و 5 سنت مبادله شد. در فضای بازار نفت دو عامل تعیین‌کننده وجود دارد که برآیند نیروها توان تغییر بها را دارد؛ عامل اول نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی و کاهش تقاضای سوخت که بهای نفت را به عقب می‌‌‌راند و کارتل‌‌‌ها و سایر تولیدکنندگان نفتی با کاهش عرضه در راستای ساخت کف قیمتی تلاش می‌کنند. در حال حاضر اخبار مبنی بر کاهش تولید عربستان و روسیه و الجزایر اهرم قوی‌‌‌تری نسبت به آمار ضعیف چین و اروپا دارد و می‌تواند از بهای نفت حمایت کند. بنابراین در روزهای آتی با در نظر گرفتن تغییرات تصمیم فدرال رزرو نفت تمایلات صعودی خود را حفظ خواهد کرد.